خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

۸۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری هستند

کد خبر : ۱۶۵۸۸۳

۸۰ درصد علل مرگ و میر و ناتوانی‌ها بیماری‌های مزمن به خصوص سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی، سرطان‌ها و حوادثجاده‌ای هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اولویت این معاونت ارتقاء امید به زندگی در بدو تولد طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به ۸۰ سال است.

به گزارش ایلنا، رضا ملک‌زاده در نشست رئیس جمهور با وزیر بهداشت، معاونان و مشاوران این وزارتخانه که در دفتر وزیر بهداشت برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۳۰ سال گذشته، امید به زندگی در بدو تولد، ۲۲ سال افزایش یافته است.

وی افزود: ۸۰ درصد علل مرگ و میر و ناتوانی‌ها بیماری‌های مزمن به خصوص سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی، سرطان‌ها و حوادثجاده‌ای هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه ۸۰ درصد بیماری‌های غیرواگیر که شامل سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی و سرطان‌ها می‌باشند، قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: از برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری اجرایی کردن برنامه‌های تحقیقاتی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به صورت پایلوت و سپس به صورت کشوری است که زیرساختهای لازم در مراکز تحقیقاتی برای اجرای این برنامه‌ها وجود دارد.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه بودجه اختصاص یافته دولت برای تحقیقات در برنامه پنجم توسعه، ۲ درصد بوده است، گفت: امسال متأسفانه تنها نیم درصد به تحقیقات اختصاص یافته است.

وی درخواست کرد: برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های تحقیقاتی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سطح کشور حداقل بودجه تخصیص یافته ۲ درصد به تحقیقات واگذار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز