خبرگزاری کار ایران

در بررسی تشخیص زودرس سرطان پستان اعلام شد؛

بار اقتصادی سرطان سینه در ایران سالانه هزار میلیارد تومان است

کد خبر : ۱۴۳۳۲۰

هزینه‌های مستقیم درمانی سرطان پستان در ایران سالانه حدود ۱۹۰ میلیارد تومان است و با احتساب سایر هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم، بار اقتصادی سرطان پستان در ایران سالانه حدود هزار میلیارد تومان است.

ایلنا: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. بروز سرطان پستان در ایران رو به افزایش است و این افزایش عمدتا در سنین یائسگی یعنی بالای ۵۰ سال خواهد بود.

به گزارش ایلنا، در پانل تشخیص زودرس سرطان پستان که در کنگره جامع سرطان در سالن همایشهای صداوسیما برگزار شد در مورد مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان سینه در ایران و هزینه‌های انجام شده برای درمان و غربالگری آن مطرح شد. این پانل با حضور ایرج حریرچی، آرش رشیدیان، کاظم زنده دل، محسن میرزایی و شهپر حقیقت برگزار شد.

مهم‌ترین عوامل خطر سرطان پستان کم بودن تعداد فرزندان(پایین بودن بعد خانوار)، کاهش شیردهی، افزایش سن، بهبود وضعیت اقتصادی اجتماعی و سابقه فامیلی است. در سال‌های اخیر به دلیل بهبود شرایط بهداشتی و کنترل بیماری‌های غیر واگیر، امید به زندگی افزایش یافته است و تعداد زنان جوان ایرانی که دیر ازدواج می‌کنند، تعداد فرزندان آن‌ها کم است و سابقه شیردهی کم نیز دارند، افزایش یافته است. این زنان جوان کم کم به سنین می‌انسالی و یائسگی می‌رسند و ما شاهد افزایش بروز سرطان پستان خواهیم بود.

سالانه حدود ۳۵۰۰ نفر نیز به دلیل ابتلا به سرطان پستان در ایران فوت می‌کنند. میزان بقای ۵ ساله سرطان پستان در ایران کمتر از کشورهای پیشرفته است. این میزان در ایران ۷۰ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۹۰ درصد می‌باشد. لذا نیاز است برنامه‌هایی به منظور تشخیص زودرس بیماری و ارائه مراقبت‌های استاندارد در جهت افزایش میزان بقای بیماران و کاهش مرگ ومیر طراحی شود.

براساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت بهترین استراتژی برای مقابله با سرطان پستان در کشور‌های در حال توسعه همانند ایران، آگاهی بخشی عمومی در خصوص سرطان پستان و راه‌های پیشگیری از آن است. همچنین این کشور‌ها باید در تشخیص زودرس اقدام کنند و ضمن آگاهی بخشیدن به مردم در مورد عوامل خطر سرطان، شرایطی را فراهم کنند که وقتی مردم به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند، اقدامات لازم براساس استاندارد‌ها صورت گیرد و اجازه ندهند که تشخیص و درمان بیماری به تاخیر بیافتد.

هزینه‌های مستقیم درمانی سرطان پستان در ایران سالانه حدود ۱۹۰ میلیارد تومان است و با احتساب سایر هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم، بار اقتصادی سرطان پستان در ایران سالانه حدود هزار میلیارد تومان است.

براساس نتایج مطالعه در حال انجام در استان یزد که در این کنگره ارائه شد، غربالگری سرطان پستان از طریق آگاهی رسانی و معاینه فیزیکی اثربخش بوده است. البته این مطالعه به اتمام نرسیده و نتیجه گیری نهایی پس از پایان مطالعه امکان پذیر است.

انجام غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی در کشورهایی که میزان بروز بالایی دارند در سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی توصیه شده است. هر چند در مطالعاتی که اخیرا در کشورهای غربی انجام شده، تردیدهایی در خصوص اثربخشی ماموگرافی به وجود آمده است. براساس مطالعات انجام شده، غربالگری‌های انجام شده سرطان پستان با ماموگرافی در ایران هزینه اثربخش نبوده است. علت این امر این است که این غربالگری‌ها در سنین پایین انجام شده و معمولا از کیفیت لازم برخوردار نبوده است.

لازم است تا مطالعات بیشتری در مورد مفید بودن غربالگری با ماموگرافی در ایران انجام شود. غربالگری یک برنامه ملی است و لذا حاکمیت وزارت بهداشت در آن ضروری است. برنامه ریزی برای اجرای مداخلات در خصوص پیشگیری و غربالگری سرطان پستان باید در سطح ملی صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز