خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس بهداشت هشدار داد؛

قلیان، عامل رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها در دستگاه تنفسی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۶۸

مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده(ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن(نوعی آلاینده) و نیکوتین(ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.

ایلنا: یک کار‌شناس بهداشت گفت: قلیان عامل رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها در دستگاه تنفسی است و سرطان ریه، ‌ سرطان لب و دهان و حنجره، ‌ سرطان مری و معده، ‌ کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم قلیان است.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت بهداشت، فیروزه نوریمند، کار‌شناس نظارت بر داروهای تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: متأسفانه اعتیاد به قلیان که در بین نوجوانان و جوانان امروزه شیوع پیدا کرده بیشتر به علت عدم آگاهی مصرف کننده از مضرات آن است.

فیروزه نوریمند افزود: مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده(ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن(نوعی آلاینده) و نیکوتین(ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.

وی اظهار داشت: باید دانست که آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی‌کند. تنباکوهای تحت عنوان میوه‌ای و عطری نه تنها بی‌ضرر نیستند بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند، زیرا ترکیبات حلقوی معطر موجود در آن‌ها با سوخته شدن، خاصیت سرطان زایی و سمی پیدا می‌کند و علاوه بر این، بو و مزه بهتر آن‌ها باعثگرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت این مواد و ایجاد وابستگی در آن‌ها می‌شود.

کار‌شناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه افزود: به علت شرایط نامناسب نگهداری، زمینه برای رشد انواع میکروب‌ها به خصوص سم آفلاتوکسین که بسیار سمی و کشنده است مهیا است. به خاطر دم‌های عمیقی که فرد می‌‌زند، ‌ بیشتر مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکس‌تر وارد ریه می‌‌شوند و آسیبهای جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌شود.

وی افزود: همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونتهای مزمن می‌کند.

نوریمند به عوارض دیگر قلیان اشاره کرد و گفت: سرطان ریه، ‌ سرطان لب و دهان و حنجره، ‌ سرطان مری و معده، ‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی و رفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند. مواجهه با مونوکسید کربن قلیان در طی حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

این کار‌شناس بهداشت گفت: علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت منجر شود. مهم‌تر اینکه دود حاصل از یکبار قلیان کشیدن برابر با حدود ۱۰۰ نخ سیگار است. مونوکسید کربن یک گاز سمی است و در انتقال و مصرف اکسیژن تداخل می‌کند و دود سیگار حاوی ۲ تا ۶درصد از این ماده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز