خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

گزارش مرکز آمار در مورد نرخ اشتغال شبهه‌ناک است

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۷۵۵

نایب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در تشریح نشست این کمیسیون با مسئولان مرکز آمار ایران گفت: نمایندگان نسبت به آمار نرخ بیکاری اعلامی از سوی مرکز آمار تردید دارند.

به گزارش خانه ملت، امیر خجسته عنوان کرد: پس از ماه ها اعلام آمار و ارقام مربوط به اشتغال‌زایی از سوی مسئولان دولتی و مرکز آمار ایران، نسبت به میزان نرخ اعلامی اشتغال واکنش نشان داده و با دعوت رئیس مرکز آمار و مسئولان وزارت کار و کارشناسان این حوزه خواستار راستی آزمایی در این زمینه شدیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه در خصوص بررسی آمارهای واقعی اشتغال اظهار داشت: طی اعلام مرکز آمار در بهار ۹۸ نسبت به فصل مشابه در سال گذشته جمعیت غیرفعال کشور ۸۴۰ هزار نفر افزایش داشته، این درحالی است به طور متوسط طی سه سال منتهی به بهار ۹۷ جمعیت غیر فعال، هر سال ۲۷۵ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه گزارش مرکز آمار در  مورد نرخ اشتغال شبهه‌ناک است اظهار کرد: این تغییرات غیر منتظره سبب شد به رغم شواهد موجود در بخش حقیقی و تولید اقتصاد و پیش بینی نهادهای بین المللی بر افزایش نرخ بیکاری در سال ۹۸ به بالای ۱۴ درصد، این نرخ از ۱۲/۱  درصد در بهار ۹۷ به ۱۰/۸ درصد در بهار ۹۸ کاهش یابد.

خجسته با بیان اینکه هر فردی که در هفته یک ساعت کار کند، شاغل محسوب شده افزود: میزان ایجاد اشتغال در بهار ۹۸ با ۵۰ درصد کاهش شغل همراه بوده که با گزارش مرکز آمار نرخ افزایش اشتغال روند رو به رشدی را نشان داده اشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: آمار اشتغال امسال در همدان ۶/۱ درصد را نشان داده، اما این میزان اشتغال در همدان قابل قبول نیست و تا حصول نتیجه باید شفاف سازی شود.

او  ادامه داد: ضروری است آمارها باید با بیان واقعیت و لزوم رعایت شفافیت و صداقت منتشر و به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

این نماینده مجلس در دوره دهم با بیان اینکه به آمارهایی که از کاهش نرخ بیکاری حکایت دارد، چندان خوش‌بین نیستیم، تصریح کرد: مردم در زندگی خود و اطرافیان‌ کاهش بیکاری را لمس نمی‌کنند همان‌گونه که کاهش سرعت رشد نرخ تورم در زندگی مردم ملموس نیست، ولی مسئولان مدام از روند کاهشی نرخ تورم صحبت می‌کنند.

او با اعلام اینکه اعضای کمیسیون اصل نود از پاسخ مرکز آمار قانع نشدند، اضافه کرد: کمیته‌ای از سوی کمیسیون اصل نود و با بهره‌گیری از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد تا به صورت تصادفی مستندات و پرسشنامه‌های نمونه گیری در دو استان همدان و سیستان و بلوچستان را با حضور در مراکز استان‌ها، جهت بررسی و صحت آمار اشتغال و نرخ بیکاری استان های مذکور راست آزمایی کرده و نتیجه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: رئیس مرکز آمار موظف به ارائه گزارش تحلیلی از علل کاهش غیرمتعارف جمعیت فعال کشور و افزایش غیرمنتظره جمعیت غیرفعال تا ۸۴۰ هزار نفر و چگونگی کاهش نرخ بیکاری در حالی که تولید ناخالص داخلی با رشد منفی مواجه شده، است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز