خبرگزاری کار ایران

هشدار مدیرعامل نفت پاسارگاد:

در بازار قیر سیاه چه می گذرد؟

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۵۳۱

مدیرعامل نفت پاسارگاد گفت: ما موظف هستیم تمام ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنیم و مجاز نیستیم خارج از این سازوکار اقدام به عرضه ارز در بازار نماییم. تمام فعالیت های مالی شرکت حسابرسی می شود و حسابرس ما سازمان حسابرسی است، اما برخی شرکت‌های کوچک مقیاس الزامی به رعایت این موضوع ندارند و تفاوت قیمتی ارز سامانه نیما و بازار آزاد هم مشخص است.

در روزهای اخیر بازار سرمایه وضعیت خوبی داشته و شاخص در حال رشد است. یکی از شرکت های مورد توجه بازار در روزهای اخیر شرکت نفت پاسارگاد است که با آزادسازی سقف رقابت قیمت وکیوم باتوم، مدتی است به دلیل نامشخص بودن قیمت ماده اولیه خود، اقدام به عرضه ننموده است.

مسعود جبرائیلی مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد درباره علل عدم عرضه قیر در بورس کالا و تبعات نحوه رقابت در وکیوم باتوم به بورس 24 گفت: قطعا عرضه خواهیم کرد و نیاز بازار را تامین می کنیم. از طرفی وظیفه ما تولید و فروش است و علت وقفه پیش آمده هم شرایط ایجاد شده در خصوص قیمت گذاری وکیوم باتوم بود. با اتفاقی که افتاده نرخ وکیوم باتوم رشد داشته و رقابت های سنگینی را در قیمت این محصول شاهد هستیم.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت های غیرمنطقی منجر می شود تا پروژه های ملی و عرضه های تهاتری با مشکلاتی روبرو شود.

جبرائیلی در خصوص زمان عرضه های داخلی شرکت گفت: عرضه داخلی را از هفته آینده شروع خواهیم کرد اما موردی که نادیده گرفته شده، نحوه رقابت شرکت های کوچک مقیاس با شرکت های تولیدکننده اصلی قیر مانند نفت پاسارگاد و نفت جی است چرا که با توجه به افزایش قیمت ارز این شرکت ها سود سرشاری را نصیب خود می کننند اما ما موظف هستیم تمام ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنیم و مجاز نیستیم خارج از این سازوکار اقدام به عرضه ارز در بازار نماییم. تمام فعالیت های مالی شرکت حسابرسی می شود و حسابرس ما سازمان حسابرسی است، اما برخی شرکت های کوچک مقیاس الزامی به رعایت این موضوع ندارند و تفاوت قیمتی ارز سامانه نیما و بازار آزاد هم مشخص است. اتفاقاتی که در حال حاضر رخ می دهد دلیلی است بر افزایش رقابت در وکیوم باتوم و رانت های زیادی هم از این بابت ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل نفت پاسارگاد درباره قیمتی که قرار است قیر عرضه شود گفت: در مورد قیمت پایه باید محاسباتی انجام دهیم و برای هفته آینده عرضه خواهیم داشت. با توجه به قیمت های وکیوم باتوم باید بررسی کنیم و قیمت را اعلام کنیم اما قیمت بالاتر از قبل خواهد بود چرا که قیمت فعلی وکیوم با توجه به رقابت هایی که صورت می گیرد بیش از سه برابر قیمت های قبلی شده است.

وی درباره علت صف خرید هم گفت: اتفاق خاصی در عملکرد شرکت رخ نداده است و شرایط همان است که بود. فقط به منظور شفافیت بیشتر عرضه های صادراتی را از طریق مزایده انجام می دهیم و مشتری هم برای عرضه‌های صادراتی داریم.

جبرائیلی در خصوص این موضوع که تغییرات قیمتی محصولات شرکت چه اثری بر وضعیت مالی دارد گفت: باید عرضه های جدید اتفاق بیفند و پس از آن می توان شرایط را بررسی کرد.

وی در پایان به دو مساله چالش برانگیز در صنعت اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات رخ داده در تعیین قیمت وکیوم باتوم مشکلات جدی در صنعت و برای مصرف کنندگان فرآورده ها ایجاد می شود. از طرفی ارزش گمرکی محصولات قیر موضوع دیگری است که باید مورد بازنگری قرار گیرد، چرا که در گمرک قیر فله با نرخ 160 دلار اظهار می شود در صورتی که قیمت صادراتی خیلی بیش از این رقم است و رانت زیادی را ایجاد کرده است. همچنین یکی از دلایل رقابت شدید در وکیوم باتوم همین موضوع است. تفاوت ارزش گمرکی صادراتی قیر حاشیه سود جذابی را برای تولیدکنندگان خرد ایجاد می کند، بنابراین حاضرند با هر قیمتی اقدام به خرید وکیوم باتوم کنند.

جبرائیلی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به حذف اشتباه سقف رقابتی در عرضه بورس و تفاوت های فاحش در تعهد ارزی ارزش صادراتی قیر در گمرک و سودهای حاصله از محل نرخ تفاوت فروش واقعی ارزی مشکلات جدی در معاملات وکیوم باتوم ایجاد شده است وشرکت های معتبر و دارای حسابرسان مستقل توان رقابت را از سایر تولیدکنندگان خرد از دست داده اند. با حذف سقف رقابتی رانت کلانی برای دلالی و سودهای بی حساب و کتاب ایجاد شده است و با تداوم این وضعیت بزودی شاهد توقف تولید کارخانه های بزرگ و معتبر و معضلات بعدی آن خواهیم بود.

وی گفت: وزارت صمت باید هرچه زودتر با اتخاذ تصمیم منطقی و تعیین سقف رقابت و نیز اصلاح فوری ارزش گمرکی صادرات و واقعی نمودن قیمت، کانال رانت ایجاد شده را مسدود کند. تداوم این وضعیت در این شرایط اقتصادی اصلا به نفع کشور و منافع ملی و بازار داخلی و پروژه های ملی نیست

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز