خبرگزاری کار ایران

خوردنی‌های لاغرکننده و سالم

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۶۹۲

هر کدام از انواع میوه و سبزیجات خواص مختلفی دارند و در موارد محدودی مصرف بیش از اندازه همین خوراکی‌های سالم نیز می‌تواند مشکلاتی برای سلامت ایجاد کند.

به گزارش ایلنا، اگر از آن دسته افرادی هستید که در روز میزان خوبی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنید، باید به نکته دیگری هم توجه کنید. بنابراین حتی در مصرف میوه‌ها و سبزیجات هم لازم است هوشمندانه عمل کنیم و بدانیم بدن در شرایط مختلف به چه ماده‌ای بیشتر نیاز دارد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که سال‌ها به دنبال کم کردن وزن هستید، احتمالا هنگام خرید کمتر سراغ میوه‌ها و سبزیجاتی مثل موز، آووکادو، ذرت شیرین، هویج و نخود فرنگی می‌روید و شاید در مقابل تصور می‌کنید فقط خوردن کرفس و کاهو به کاهش وزن کمک می‌کند. گرچه این خوراکی‌ها کالری بیشتری نسبت به دیگر میوه‌ها و سبزیجات دارند، اما از خواص دیگر آنها نمی‌توان غافل شد که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

در مقابل کرفس یا کاهو کالری بسیار کمتری مصرف می‌کنند، اما این موضوع ارتباطی به این ندارد که این مواد غذایی در کاهش وزن موثر باشند.

یکی از خواص فیبر میوه‌ها این است که قند موجود در میوه را به آرامی در بدن آزاد می‌سازد و بنابراین قند طبیعی به میزان کافی به بدن می‌رسد و موجب افزایش وزن نمی‌شود.

نارگیل با داشتن اسید چربی به نام تری‌گلیسیرید که تا 30 درصد متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، می‌تواند به عنوان یک میوه چربی‌سوز استفاده شود.

بهترین میوه برای سوزاندن چربی‌ها

گریپ فروت میوه‌ای است که خواص آن مشخصا مطالعه شده است و سوخت و ساز بدن را به خوبی تنظیم می‌کند.

مصرف نصف این میوه، حدود نیم‌ساعت پیش از وعده‌های صبحانه و ناهار، باعث جذب کالری کمتر می‌شود و به طور واضح در کاهش وزن تاثیرگذار است البته این میوه فشار خون را پایین می‌آورد و به همین دلیل افراد با فشار خون پایین باید با احتیاط گریپ فروت مصرف کنند.

همچنین این میوه به هضم غذا کمک می‌کند و ترشح کیسه صفرا را سرعت می‌بخشد. گریپ فروت خون را نیز تصفیه می‌کند و سموم را از بدن خارج می‌سازد.

سبزیجات و میوه‌ها را جایگزین کنید

مصرف متعادل انواع میوه‌ها و سبزیجات به حفظ وزن ایده‌آل بیشتر کمک می‌کند. تقریبا همه میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر بالا، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین هستند و کالری آنها کمتر از دیگر مواد غذایی است.

علاوه بر این هنگامی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرید، بدن به ویتامین‌ها، کلسیم و مواد دیگری نیاز دارد که معمولا به دلیل کم کردن حجم غذا و حذف مواد غذایی، تامین نمی‌شود.

به عنوان مثال شما می‌توانید 30 گرم پنیر کم‌چرب را با 80گرم بروکلی، 45 گرم هویج و 40 گرم کاهو جایگزین کنید و در حالی که نیاز بدن به مواد غذایی مورد نیاز را تامین می‌کنید، کالری بسیار کمتری مصرف کنید.

سبزیجات پروتئینی

سبزیجات کریستالی به گروهی از سبزیجات شامل کلم بروکلی، گل کلم و کلم گفته می‌شود که حاوی مقدار کمی پروتئین نیز هستند.

گرچه پروتئین موجود در این سبزیجات به اندازه پروتئین گوشت و حبوبات نیست، اما نسبت به دیگر سبزیجات پروتئین بیشتری دارند. بنابراین قرار دادن این سبزیجات در رژیم غذایی، هنگامی که مصرف دیگر مواد غذایی پروتئینی برای لاغر شدن کم شده است، به شدت توصیه می‌شود.

سوخت و ساز بدن را افزایش دهید

پایین بودن سرعت سوخت و ساز بدن یکی از عوامل افزایش وزن است. معمولا با بالا رفتن سن، مشکلات تیروئید، تحمل گرسنگی، فقر آهن و مصرف برخی از داروها باعث کاهش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود و فرد ناخواسته روز به روز چاق‌تر می‌شود بنابراین بدن ما همواره به میوه‌ها و سبزیجاتی نیاز دارد تا سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و سلامت جسمی را تضمین کند.

سبزیجاتی مانند کلم، برگ شلغم، و برگ‌های سبز خردل از منابع خوب کاهنده سوخت و ساز بدن هستند.

کلم بروکلی سرشار از فیبر و کلسیم است و حدود 91 درصد آن آب است. به همین دلیل به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. سیر نیز ماده‌ای به نام اسکودینین دارد که سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و علاوه بر این دارای چندین آنتی اکسیدان مفید برای بدن است.

معجزه برگ‌های سبز

برگ‌های سبز مثل اسفناج، برگ انواع کلم و برگ چغندر سبزیجات مناسبی برای حفظ رژیم غذایی هستند. این برگ‌ها کالری و کربوهیدرات بسیار کم، اما فیبر زیادی دارند.

همچنین قرار دادن برگ‌های سبز در وعده‌های غذایی حجم هر وعده غذا را با کمترین میزان کالری زیاد می‌کند.

این در حالی است که این برگ‌ها فوق‌العاده مغذی هستند و منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌روند.

از طرفی برخی مطالعات نشان داده است مواد غذایی دارای کلسیم نقش چربی‌سوز را در بدن ایفا می‌کنند و برگ‌های سبز نیز کلسیم فراوان دارند.

فلفل تند، اشتها را کاهش می‌دهد

دلیل اصلی افزایش وزن خوردن زیاد است و فلفل تند یکی از مفیدترین خوراکی‌هایی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. فلفل قرمز علاوه بر چربی‌سوزی اشتها را تا حدودی کاهش می‌دهد البته این خاصیت در مورد افرادی که بدن آنها به خوردن غذای تند عادت دارد، اثرگذار نیست.

منبع: جام جم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز