خبرگزاری کار ایران

استان «خرداد»، نه «١٥ خرداد»!

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۸۴۸

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای ورامین در مجلس درباره اظهاراتی که به نقل از وی درباره تشکیل استانی با عنوان عجیب «١٥ خرداد» در شبکه‌های مجازی منتشر شده، به روزنامه اعتماد توضیح داده است.

*این خبر مربوط به طرحی است که فعلا در مراحل اولیه قرار دارد. در سال نخست دولت آقای روحانی در حدود سال‌های ٩٢ یا ٩٣ هنگامی که به‌همراه نمایندگان استان تهران با ایشان تشکیل جلسه دادیم، این مساله را مطرح کردیم. من در آن زمان رییس مجمع نمایندگان استان تهران بودم.

*در آن جلسه به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان این موضوع را طرح کردم که استان تهران با این سطح گستردگی و جمعیت مشکلات بسیاری دارد و اگر بتوانیم با تبدیل این استان به ٣ استان، به‌نحوی که تهران غربی، تهران شرقی و تهران مرکزی را تشکیل دهیم، شاید بتواند به مدیریت امور و رفع بخشی از معضلات و مشکلات کمک کنیم که اتفاقا روحانی هم این مساله را تایید کرد و گفت موافقم که مطالعات لازم در این رابطه صورت گیرد. درپی آن نشست ما طرح تشکیل استان «خرداد» را ارایه کردیم که البته در رسانه‌ها با عنوان «١٥ خرداد» مطرح شده است.

اتفاقا همین عنوان «١٥ خرداد» برای استان جدید با واکنش‌هایی در رسانه‌ها روبه‌رو شد.

*بله. ما عدد نگفتیم. البته آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، بخشی از سخنرانی بنده بوده و در این رابطه با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرده‌ام. متاسفانه همان متن سخنرانی بنده در رسانه‌ها بازتاب یافته که ممکن است به اشتباه گفته باشم «١٥ خرداد» اما به هر حال آنچه مدنظر ما بوده، تشکیل استان «خرداد» با مجموعه ٣ شهرستان قرچک، ورامین و پیشوا بوده که حدود یک میلیون جمعیت دارند. به هر حال جمعیت پایه برای تشکیل استان، یک میلیون نفر است. ازطرفی این منطقه، از وسعت سرزمینی لازم برخودار است و دارای ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی، کشاورزی و... نیز است. نکته مهم دیگر اینکه ما این موضوع را در حد طرح پیشنهاد کرده‌ایم که البته مطالعاتی در منطقه درمورد این طرح انجام شده و ظرفیت‌های آن احصا شده است. همچنین در نطق‌ها و مکاتبات نیز این پیشنهاد را مطرح کرده‌ایم، منتها همان‌طور که در آن سخنرانی نیز اشاره کردم، تبدیل یک منطقه به استان دارای مراحل متعدد و فراوانی است.

در حال حاضر این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

*فعلا موضوع طرح شده است.

یعنی هنوز این طرح مکتوب نشده است؟

*خیر. از طرف وزارت کشور طرحی تهیه نشده است.

شما در مجلس نیز موضوع را پیگیری می‌کنید؟

*درواقع روال کار این است که برای استان شدن یک منطقه باید ابتدا یک کتابچه تحقیقاتی تهیه شود. کاری که ما انجام دادیم، این بود که خودمان نسبت به تهیه این کتابچه وارد عمل شدیم و هم‌اکنون درحال انجام این کار هستیم و در نهایت این کتابچه را تقدیم وزارت کشور خواهیم کرد.

هم‌اکنون این کتابچه تهیه شده است؟

*در حال انجام است.

پیش‌بینی می‌کنید حدودا تا چه زمانی این کار به انجام برسد؟

*زمان دقیقی که نمی‌توان اعلام کرد. کارشناسان باید ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین دلایل توجیهی آن را بررسی کنند.

انگیزه انتخاب نام «خرداد» برای این استان جدید چه بوده است؟

*همانطور که می‌دانید ورامین، قرچک و پیشوا منشأ قیام ١٥ خرداد بوده‌اند و دلیل انتخاب این نام نیز همین مساله است.

بنابر این انگیزه اصلی همان قیام ١٥ خرداد است؟

*بله! همه ورامین را شهر قیام ١٥ خرداد می‌شناسند و به همین جهت ما پیشنهاد کردیم که استان «خرداد» تشکیل شود.

گفت و گو از علیرضا کیانپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز