خبرگزاری کار ایران

سوریه آبستن تحولاتی بزرگ

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۶۹۳

حمله روز شنبه آمریکای ترامپ به سوریه اسد را باید در راستای تحولات فرمایشی ایالات متحده برای تغییر در جغرافیای منطقه و مناسبات مختلف آینده قدرت در خاورمیانه دانست.

مهدی مطهرنیا-کارشناس روابط بین‌الملل در جهان اقتصاد نوشت: این حمله بدون شک در راستای فشار بر تهران و کنترل قدرت روسیه در خاورمیانه به خصوص در زمین سوریه و آینده چالش‌های قدرت صورت گرفته است.

حمله‌ای که نباید به خاطر محدود بودنش آن را به موشک پراکنی ایالات متحده برای قدرت نمایی در زمین سوریه، بلکه به عبارت بهتر در آینده چیدمان قدرت در سوریه تحلیل‌کرد. آنچه آمریکای ترامپ در حال برنامه ریزی برای آینده سوریه است بدون شک بر اساس همان برنامه‌ای است که در گذشته و حتی در زمان اوباما البته با ادبیات دیگری بر آن در مورد  رویه و کل خاورمیانه و نقش و جایگاه ایران در آینده قدرت در سوریه از آن سخن به میان آورده می‌شد.

از نظر نویسنده این تحولات را باید با عینکی تازه مورد بررسی عمیق تر از گذشته قرار داد. آمریکا به سوریه حمله کرده، ایران در این حمله آسیب ندیده، اسد به علت این حمله سقوط نکرده و روسیه نیز با آمریکا درگیر نشده است.

به نظر می رسد به زودی تحولات بس پیچیده ای در لایه‌های گوناگون موجود در حوزه های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی رخ خواهد داد. درد زایمان تاریخی طولانی بعد از یک دوره بارداری منطقه و نظام بین الملل، نخستین نشانگان خود را نشان داد. این انقباض ناشی از آغاز زایمان تاریخی با دستور حمله کنترل شده و محدود ائتلاف غرب  برای به چالش کشیدن اراده پاسخگویی اتحاد شرق است. 

در همین حال در لایه‌های درونی این دو جبهه  و در حوزه‌ی مذاکرات امنیتی پشت پرده کار سامان می‌یابد. ورود احتمالی اردن به این بازی و آشکار شدن نام این کشور ساکت و آرام در این سه دهه شلوغی در منطقه معنادار خواهد بود.

در همین حال باید حرکت اژدهای نظام بین الملل، چین را در این گستره، مورد پروای جدی قرار داد. طوفان به همان اندازه که سریع آغاز و راه می‌پیماید؛ به زودی هم فروکش می‌کند. آنچه مهم است نتایج و پیامدهایی است که از خود به جای می‌گذارد. زایش تاریخی منطقه خاورمیانه آینده قدرت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای را در این پهنه مشخص می‌کند.

به نظر می‌رسد باید سیگنال‌های واقعی این حمله را از منظر آنچه در آمریکا طراحی شده است  مورد ارزیابی بیشتر قرارداد. تا تحلیل واقعی از وقایع امروز منطقه و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد را پیش رو داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز