خبرگزاری کار ایران

برگزاری کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۰۵۱

در حال حاضر کشورهای توسعه یافته به شاخص‌های تولید مقالات توجه ندارند. آلمان درآمد سالانه‌اش که دو برابر فروش نفت ماست از تکنولوژی است. طبیعی است که دنبال مقاله ای که یک جا چاپ شود و به صنعت کمکی نکند توجهی نمی‌کند.

بیستمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، اقتصاد مقاومتی و تولید- اشتغال، 15 و 16 اسفندماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

دکتر مسعود شفیعی در نشست خبری بیستمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، اقتصاد مقاومتی و تولید- اشتغال با اعلام اینکه بومی‌سازی علم و واژه علم و فن‌آوری از چندین دهه قبل مطرح شده است گفت: صنعت و دانشگاه باید با هم ارتباط داشته باشند. علم باید باشد تا بتوانیم فناوری را از تجلی آن بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: "جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه"، بیستمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی را با هدف بررسی و تعیین نقش دولت در تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه، دستیابی با ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژی‌های مناسب جهت تحقق این امر، در غالب چند سخنرانی و نشست تخصصی برگزار می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز برای توسعه، علم بدون فناوری و فناوری بدون علم راهگشا نیست گفت: در حال حاضر کشورهای توسعه یافته به شاخص‌های تولید مقالات توجه ندارند. آلمان درآمد سالانه‌اش که دو برابر فروش نفت ماست از تکنولوژی است. طبیعی است که دنبال مقاله ای که یک جا چاپ شود و به صنعت کمکی نکند توجهی نمی‌کند.

دبیر بیستمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی با بیان اینکه سیستم آموزشی ما چه در مدارس و چه در دانشگاه نیازمند تغییر است گفت: دنیا امروز متعلق به کشورهایی است علم را به فناوری و تکنولوژی تبدیل کرده‌اند و اصولا کارآفرینی و تولید علم و فناوری در صدر اهداف دانشگاه‌های پیش گام امروزی است.

به گفته وی در حال حاضر شاهد ظهور دانشگاه های نسل سوم هستیم، دانشگاه‌ها تاکنون 3 نسل را تجریه کرده اند نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهش کنار آموزش و نسل سوم آموزش، پژوهش و خدمات که همان ارتباط با صنعت می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: افزایش ارتباط و نزدیک شدن صنعت و دانشگاه نیازمند تغییر رویکرد و نگاه به مقوله تولید علم و همچنین نیازمند به کارگیری سیاست‌های حمایتی و البته قوانین پایدار است که با عوض شدن مدیران دستخوش تغییرات نشود.  

شفیعی از خبرگان بخش‌های تولیدی، اساتید دانشگاه، صاحب نظران، مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی، دفاترهای ارتباط با صنعت و دانشگاهها و موسسات پژوهشی و مدیران اجرای تحقیق و توسعه صنایع دعوت می گردد با ثبت نام در کمیته‌های تخصصی و انتقال تجربیات در برگزاری هرچه غنی‌تر این کنگره و دستیابی به راهکارهای مناسب سهیم گردند.

دبیر بیستمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی همچنین خاطرنشان کرد: نتایج مباحث در نشست‌ها و مقالات برگزیده در نشریه‌های نوآوری و ارزش آفرینی»، «صنعت و توسعه فناوری» و «صنعت و دانشگاه» منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به موضوعات مورد بحت در این کنگره نیز گفت: نقش ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی، جایگاه ارتباط دانشگاه و معابر پیاده در برنامه توسعه ششم، روش‌های بهین سازی ارتباط آموزش‌های مهارتی در صنعت، جایگاه ارتباط آموزش و صنعت در برنامه درسی دانشگاه‌ها و مدارس، تدوین سیاست‌ها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری‌سازی دانش و ثروت آفرینی، اکوسیستم ارتباط دانشگاه و صنعت: راهبردی اثربخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت از جمله موضوعات مورد بحث در این کنگره است.

شفیعی با بیان اینکه هدف "کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی" فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی است گفت: از دوازدهمین کنگره که برگزار شد تصمیم برآن شد که ارائه مقاله نداشته باشیم. این اقدام از آن جهت بود که حس کردیم مقالات در این حوزه معنی ندارد. هدف ما نزدیک شدن صنعت و دانشگاه است و از همین رو تصمیم گرفتیم از صحبت‌ها و تجارب مسئولان صاحب نظران و افراد و کارآفرینان موفق در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه استفاده و بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه در مراسم افتتاحیه کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی چند تن از مسئولان کشوری نیز به ارائه سخنرانی می‌پردازند گفت: وزرای علوم، صنعت معدن تجارت، معاون فناوری رئیس جمهور، شهردار تهران و دکتر نعمت زاده وزیر سابق صنعت از جمله مسئولانی هستند که در مراسم افتتاحیه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

منبع: شهر فردا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز