خبرگزاری کار ایران

هزینه‌های احتمالی بارزانی برای اردوغان

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۸۷۸

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنران 26 سپتامبر خود با اشاره به رهبر دولت کردستان عراق مسعود بارزانی و تصمیم برای همه پرسی استقلال گفت «ما هرگز فکر نمی‌کردیم بارزانی چنین اشتباه بزرگی کند. به نظر می‌رسد ما اشتباه فکر می‌کردیم ».

روزنامه تجارت به نقل از حریت ترکیه  نوشت: اردوغان همچنین اظهار داشت بارزانی و دیگر افراد دولتش سالهای زیادی برای مشاوره درباره موضوعات مختلف از ترکیه تقاضای یاری کرده بودند درباره همه پرسی استقلال هیچ حرفی به طرف ترک نزده بودند امری که بر جمعیت کرد ترکیه نیز تاثیر عمیقی داشت.

اردوغان همچنین این امر را پذیرفت که حزب حاکم عدالت و توسعه با جدی نگرفتن طرح همه پرسی استقلال اشتباه کرده است.

این اعتراف به نوع با سخنان پیشین اردوغان درباره انگیزه‌های فتح الله گولن در کودتای نافرجام ترکیه فرق داشت که همه تقصیر را برسر طرفداران گولن انداخته بود.

درمورد بارزانی اردوغان اعلام کرد « ما اشتباه کردیم » که نشانه دهنده مقصر دانستن آنکارا بود.

به طور واضح ریاست سازمان امنیت ملی ترکیه و وزرای خارجه و کشور در انتقاد اردوغان مسئول این اشتباه هستند.برخلاف پیوستن نیروهای عراقی به مانورهای نظامی‌ترکیه در مرز عراق این احتمال که ترکیه در عملیات گسترده عراق در کردستان همراه شود کم است.

شاید آنچه رخ دهد حمله به نیروهای پ.ک.ک باشد که برای حمایت از همه پرسی رقابت با بارزانی را کنار گذاشته بودند.

اردوغان در سخنانش از بارزانی خواست تا از اشتباهش دست بردارد و ابزار سلطه بیگانگان نباشد.

درحال حاضر 3 میلیون پناهجوی سوری در ترکیه به خطری سیاسی برای اردوغان در مرزها تبدیل شدند که بیشتر ساکنینش کرد هستند.

افرادی که با اخبار مرتبط با کردستان ناراضی هستند و اگر فشارهای اردوغان براین مناطق افزایش یابد وی طرفداران کرد خود را نیز از دست خواهد داد بنابراین اردوغان در سخنان خود با پذیرش اشتباهش خطری سیاسی برای خود را نیز نشان داد.

ترجمه: فاطمه مهتدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز