خبرگزاری کار ایران

عبور شاخص از مرز ۸۱ هزار واحدی

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۸۴۷

بورس تهران در ادامه رشد روزهای اخیر، روز سه شنبه نیز با رشد ۲۴۷ واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. بررسی روند حرکت شاخص کل در روز گذشته حاکی از عبور شاخص کل از مرز ۸۱ هزار واحدی دارد. به طوری در شاخص ۸۱ هزار ۱۸۱ واحد متوقف شد که امر نشان از رشد ۰٫۳۱ درصدی شاخص کل بورس دارد.

جهان اقتصاد نوشت: یکی از نکات قابل توجه در معاملات در هفته جاری مربوط به افزایش ارزش معاملات نسبت به هفته‌های قبل است. ارزش معاملات خرد سهام طی هفته جاری به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. این امر در حالی صورت گرفت که کماکان شاهد توقف بسیاری از نمادهای بازار سهام به دلیل برگزاری مجامع یا تعدیل در پیش‌بینی سود شرکت‌ها هستیم. بر اساس آخرین آمارها و تا روز دوشنبه مجموعا در بازار بورس و فرابورس ۱۲۵ نماد متوقف است که در میان آنها نمادهای بزرگ با ارزش بازار قابل توجه نیز قرار دارد.

از طرف دیگر در بازارهای کالایی قیمت نفت نیز با افزایش رو به رو شد. به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت با افزایش هر بشکه ۴۹ دلار و ۲۵ سنت رسید و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۴ سنت افزایش ۴۶ دلار و ۵۷ سنت معامله شد. که این موضع نیز به نوبه خود بر شاخص تاثیر گذار است. نه تنها نفت بلکه کامودیتی ها نیز روز گذشته با افزایش مواجه شدند.

از طرف دیگر چند روز است که بحث تبدیل ریال به تومان فضای بورس را پر کرده است که کارشناسان بورسی در مقابل این خبر واکنش مثبت نشان داده اند. به عنوان نمونه معاون اجرایی سازمان بورس گفته است که سازمان بورس برای تغییر واحد پول آمادگی کامل دارد. همچنین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفته است، تغییر واحد پول کشور از «ریال» به «تومان» انجام معاملات در بورس را راحت‌تر می‌کند. بنابراین با این اقدام دولت بازار سرمایه جذاب تر خواهد شد.

بدین ترتیب، شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۲۶ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۸۲۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۳۹۴ واحدی به رقم  ۸۹ هزار و ۶۱۲  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با افزایش ۲۵۰ واحدی به رقم  ۵۶ هزار و ۶۷۲  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۱۲۳ واحدی عدد  ۱۷۸ هزار و ۹۷ واحد را به نمایش گذاشت.

روز سه شنبه همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش ۲ واحدی به ۹۲۱ واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، روز سه شنبه معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های ملی صنایع مس ایران با ۲۴۸ واحد ،معدنی و صنعتی گل گهر با ۴۹ واحد و به پرداخت ملت با ۲۴ واحد افزایش بیشترین تاثیرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های پتروشیمی پردیس با ۴۴ واحد ، آسان پرداخت پرشین با ۳۳ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۴ واحد کاهش  بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روز سه شنبه بورس تهران به بیش از ۱۸۹ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶۰۲ میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۸ هزار و ۳۳۷  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز سه شنبه نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران، ملی صنایع مس ایران، صنعتی آما، بیمه ملت، لیزینگ خودروی غدیر،‌ فولاد خوزستان‌،‌ داروی بهداشتی لقمان، قرارداد اختیار خرید و فروش ایران‌خودرو، لنت ترمز ایران، زامیاد، پارس‌خودرو، قرارداد اختیار خرید و فروش ملی صنایع مس ایران،‌ رادیاتور ایران، ایرکاپارت صنعت، ایران‌خودرو، پارس‌دارو، نفت بهران،‌ پتروشیمی شیراز، صنعتی سپنتا، معادن بافق، توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی آرین‌توسکا، نیروسرمایه، اقتصادی و خودکفایی آزادگان، نفت پاسارگاد، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، حق تقدم خرید سیمان کرمان، متوقف شدند.

روز سه شنبه در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از ۴۸ میلیون سهم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابه‌جا شد. در تاپیکو روز سه شنبه ۱۸٫۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین بیش از ۳٫۵ میلیون سهم تولید برق ماهتاب کهنوج به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

بر اساس این گزارش روز سه شنبه بورس تهران در حالی شاهد تحرک معامله‌گران اغلب حقیقی به ویژه در گروه فلزات اساسی و معدنی‌ها بود که به نظر می‌رسد با بازگشت اغلب نمادهای معاملاتی از مجامع عادی‌ سالیانه و تعیین تکلیف سود نقدی این مجامع استراتژی واضح‌تری برای سرمایه‌گذاری در بورس دست کم تا پایان نیمه اول امسال برای اغلب معامله‌گران ترسیم شده است.

مرتضی ابراهیمی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز