خبرگزاری کار ایران

شاخص بورس در آستانه ۸۱ هزار واحدی

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۸۷۴

در داد و ستدهای اولین روز مرداد ماه سرمایه گذاران بورسی شاهد رشد شاخص کل بودند.

جهان اقتصاد نوشت: پس ۴ ماه افت خیز بورس در سال ۹۶، پنجمین ماه سال را بورسی با رشد شروع کرد که احتمالا نوید رشد خوبی در این ماه خواهد بود. بدین ترتیب در دومین روز معاملات تالار شیشه‌ای در این هفته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی تا آستانه کانال ۸۱ هزار واحدی بالا رفت.

از جمله دلایل این رشد، سبز پوش شدن برخی گروه های بورسی مانند پالایشی ها و فولادی ها بود که تعدیل های مناسبی ارایه کرده اند. همچنین رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و فلزی) تاثیر مثبتی بر شرکت های بورسی گذاشته است.

در روزهای اخیر شاهد کاهش سود اوراق “اخزا” به حدود ۲۰ درصد بودیم همچنین بانک مرکزی و مجلس نیز کاهش سود بانکی را پیگیری می کنند که این موضوعات به نوبه خود موجب سبز پوشی شاخص شده است.

بدین ترتیب، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات روز یکشنبه اول مرداد ماه ۹۶ با افزایش ۱۹۲ واحدی روی رقم ۸۰ هزار و ۸۶۳ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۶۰ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۷۲۹ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۳۱۷ واحدی به رقم  ۸۹ هزار و ۱۲۰  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با افزایش ۲۳۳ واحدی به رقم  ۵۶ هزار و ۳۳۹  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۲۲ واحدی عدد  ۱۷۸ هزار و یک واحد را به نمایش گذاشت.

روز یک شنبه همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) بدون تغییر چندانی به ۹۲۴ واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، روز یک شنبه معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه با ۲۲۳ واحد ،مخابرات ایران با ۳۷ واحد و به پرداخت ملت با ۲۲ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های گسترش نفت و گاز پارسیان با ۴۳ واحد ، کشتیرانی ج.ا.ا با ۲۹ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با ۱۸ واحد کاهش  بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روز یک شنبه بورس تهران به بیش از ۱۸۷ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶۴۰ میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۸ هزار و ۹۶۰  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز یک شنبه نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان سفید نی‌ریز، سیمان کرمان، پتروشیمی پردیس، حق تقدم خرید سهام سیمان کرمان، قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام فولاد مبارکه، اوراق اختیار فروش تبعی شرکت داروپخش، فولاد مبارکه اصفهان، ذغال‌سنگ نگین طبس، تراکتورسازی ایران، داروپخش، بیمه پارسیان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، ایران‌یاساتایر و رابر، محورسازان ایران‌خودرو، تولیدی گرانیت بهسرام، حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعتی چادرملو، حق تقدم بین‌المللی محصولات پارس، امور رفاهی کارگزاران پارس، پتروشیمی کازرون، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، سیمان باقران، مهندسی ساختمان و تأسیسات راه‌آهن، کشتی‌رانی دریای خزر، دامداری تلیسه نمونه، جوش و اکسیژن ایران از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های خوراک دام پارس، کارخانجات قند قزوین، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، همکاران سیستم، حق تقدم خرید سهام سیمان ارومیه، اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان متوقف شدند. روز یک شنبه همچنین نماد اوراق حق تقدم خرید استفاده از تسهیلات مسکن برای تیر ماه ۹۶ بازگشایی شد.

روز یک شنبه در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۳۰ میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از ۶٫۵ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت.

**رشد۰٫۰۴ درصدی فرابورس

نخستین روز مبادلاتی مردادماه در فرابورس ایران با دادوستد بیش از ۱۶۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش نزدیک به ۹۲۳ میلیارد ریال همراه بود.

در بازار اول در حالی نزدیک به ۴۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۵ میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت که بازار دوم میزبان جابه‌جایی بیش از ۴۲ میلیون سهم به ارزش بالغ بر ۲۱۸ میلیارد ریال بود. بدین ترتیب بیش از نیمی از حجم مبادلات کل فرابورس ایران در بازارهای اول و دوم جابه‌جا شد.

همچنین تغییر مالکیت افزون بر ۷۵ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۲۶ میلیارد ریال، نتیجه مبادلات صورت‌گرفته در تابلوهای معاملاتی بازار پایه بود و نماد «لکما» با دادوستد بیش ۳۴ میلیون سهم به ارزش بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در سه تابلو معاملاتی بازار پایه به خود اختصاص داد.

اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم نیز به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی صدرنشین تابلو اوراق با درآمد ثابت شد. در این تابلو بیش از ۴۷۹ هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از ۴۶۶ میلیارد ریال دست به دست شد.

عنوان بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای فرابورسی به نام نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و سرمایه‌گذاری مسکن پردیس ثبت شد. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار و مواد ویژه لیا با بیشترین کاهش قیمت تا سقف ۵ درصدی مواجه شدند.

در پایان رصد تابلو تسهیلات مسکن در نخستین روز مردادماه حاکی از آن است که بیش از ۶۶ هزار ورقه تسه به ارزش نزدیک به ۵۱ میلیارد ریال در میان خریداران و فروشندگان اوراق گواهی تسهیلات مسکن دست به دست شده که نماد «تسه۹۶۰۱» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در این میان به خود اختصاص داده است. گفتنی است این اوراق در بازه قیمتی ۷۴۶ تا ۷۸۰ هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفتند.

مرتضی ابراهیمی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز