خبرگزاری کار ایران

افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش بالادست نفت و گاز

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۴۲۴

آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش خود افزایش سرمایه گذاری‌ها در بخش تولید و اکتشاف نفت و گاز پس از دو سال کاهش به دلیل سقوط بهای طلای سیاه را پیش بینی کرد.

جهان اقتصاد به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: آژانس بین المللی انرژی در گزارش سالانه خود درباره سرمایه گذاری‌ها در حوزه انرژی پیش بینی کرد که سرمایه گذاری‌های بخش بالادست نفت و گاز با ۶ درصد افزایش در سال جاری میلادی به ۴۶۰ میلیارد دلار برسد. پس از کاهش نزدیک به نصف بهای نفت از سال ۲۰۱۴، این اتفاق می‌تواند کورسوی امیدی برای صنعت نفت و گاز جهان باشد.

اطلاعات سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ نشان دهنده بهبود قابل توجه منابع مالی در دسترس بیشتر شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی است که پیش از این، در طی دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای کاهش هزینه‌هایشان انجام داده اند. این موضوع در نتیجه روند آرام صعودی بهای نفت پس از توافق اوپک در سال ۲۰۱۶ تحقق یافته است.

بر این اساس، کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش هزار و ۸۰۰ بشکه در روز عرضه نفت به منظور بهبود بازار به توافق رسیدند. این توافق که ابتدا تنها برای ۶ ماه از آغاز سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده بود، از ماه مه سال جاری نیز برای ۹ ماه تمدید شد.

با این حال، آژانس بین المللی انرژی با اشاره به سقوط بهای نفت به زیر ۴۵ دلار هر بشکه که از نیمه ماه ژوئن صورت گرفته است؛ هشدار می‌دهد که احتمال بسیاری برای اینکه شرکت‌های نفتی برنامه‌های سرمایه گذاری خود را بطور کامل تحقق نبخشند وجود دارد. علیرغم این اختلاف، بازگشت به سرمایه گذاری در بخش بالادستی پس از کاهش بسیار آن در سال ۲۰۱۶ صورت پذیرفته است. سال گذشته میلادی سرمایه گذاری در بخش اکتشاف و تولید با ۲۶ درصد سقوط به ۶۵۰ میلیارد دلار رسیده بود.

دیگر نکته قابل توجه، تمرکز شرکت‌های نفتی روی طرح‌های توسعه کوتاه مدت در سال جدید میلادی است که بازگشت سریع سرمایه را تضمین می‌کند و شرکت‌های بزرگ نیز در طرح‌های پیچیده ای حضور پیدا می‌کنند که ارزش افزوده فنی واقعی برایشان در بر دارد.

با در نظر گرفتن ریسک گریزی شرکت‌های نفتی، آژانس بین المللی انرژی از کاهش تعداد قراردادهای اکتشافی در سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داده است. سال گذشته، اکتشاف نفت متعارف با کاهش ۵۰ درصدی به ۲٫۴ میلیارد بشکه رسید، کاهشی که حتی دراماتیک تر از سال ۲۰۱۵ میلادی بود یعنی زمانی که پایین ترین سطح اکتشافات نفتی از سال ۱۹۵۲ رقم خورده است.

در مجموع، سرمایه گذاری‌های جهانی در حوزه انرژی با ۱۲ درصد کاهش در سال ۲۰۱۶ به هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار رسید. در این سال افزایش هزینه‌ها در بهره وری انرژی (۹ درصد) و شبکه‌های الکتریکی (۶ درصد)، کاهش هزینه‌ها در بخش نفت و گاز و الکتریسیته (۵ درصد) را جبران نکرد.

همچنین برای نخستین بار بخش الکتریسیته شامل انرژی‌های تجدیدپذیر، شبکه‌ها، ذخیره و … از سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های فسیلی عبور کرد.

محمد مهدی میثمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز