خبرگزاری کار ایران

شیمی‌درمانی موجب گسترش سرطان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۳۳۶

نتایج تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد شیمی درمانی می‌تواند موجب گسترش سرطان شود و حتی تومورهای سرطانی را بیشتر تهاجمی کند و موجب بازگشت سرطان به بدن بیمار شود.

به گزارش فارس، اگرچه شیمی‌درمانی یکی از راهکارهای موثر در درمان سرطان‌های مختلف است،‌ اما به نظر می‌رسد خودش روی سلول‌های سالم بدن تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که با تولید نوعی پروتئین، به رشد و مقاوم‌تر شدن سلول‌های سرطانی کمک شود.

بر همین اساس، نتایج تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد شیمی درمانی می‌تواند موجب گسترش سرطان شود و حتی تومورهای سرطانی را بیشتر تهاجمی کند.

شیمی ‌درمانی اغلب به عنوان اولین گزینه برای درمان سرطان و به خصوص سرطان پستان پیشنهاد می‌شود، این در حالیست که ادعاهای جدید تحقیقاتی شیمی‌درمانی را عامل مهّمی در گسترش تومورهای سرطانی می‌داند.

محققان که در این پژوهش بر روی سرطان سینه تأکید کرده‌اند، ادعا می‌کنند، کاهش تومورها از طریق شیمی‌درمانی در واقع باز کردن دروازه بر روی آنها برای گسترش تومورها در سیستم گردش خون بدن است و همین مسئله نه تنها موجب از بین رفتن آنها نمی‌شود، بلکه آنها را قوی‌تر از قبل به بدن بازمی‌گرداند.

به گفته محققان، درست است که شیمی درمانی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و به خاطر همین طبیعت تهاجمی، این روش درمانی همچنان یکی از روش‌های پرکاربرد در مبارزه با سرطان است، اما این موضوع را باید در نظر گرفت که شیمی‌درمانی در برخی موارد، خودش می‌تواند به رشد تومور سرطانی کمک کند.

دانشمندان کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک می‌گویند: « شیمی درمانی تنها یک راه حل کوتاه مدت برای درمان سرطان است».

جورج، سرپرست ارشد این مطالعه می‌گوید: «این یافته‌های جدید نباید بیماران را از درمان سرطان دور کند و موجب بی‌خیالی آنها برای پیگیری روند درمانی‌شان شود، بلکه ما موظف هستیم راهی بهتر برای نظارت بر حرکت تومورها در بیماران تحت شیمی‌درمانی پیدا کنیم».

این مطالعه فقط انتشار سلول‌های سرطانی ناشی از شیمی‌درمانی را در سرطان سینه مورد بررسی قرار داده است؛ در حال حاضر محققان در حال کار بر روی انواع دیگر سرطان هستند تا دریابند در دیگر سرطان‌ها هم این یافته‌های جدید صدق می‌کند یا تنها مربوط به سرطان سینه می‌شود.

با تغذیه صحیح نه تنها از ایجاد سرطان پیشگیری می‌شود، بلکه در طول درمان هم می‌توان برای کاهش عوارض از آن کمک گرفت و پس از بهبود نیز احتمال عود را کاهش داد؛ تحقیقات نشان داده است رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کند و روند درمان را بهبود بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز