خبرگزاری کار ایران

بی پولی و احتیاط، عامل کاهش معاملات

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۴۶۹

هفته گذشته شاهد ریزش یک درصدی شاخص کل بورس بودیم، این کاهش نیز در هفته جاری ادامه یافت.

جهان اقتصاد نوشت: هفته گذشته شاهد ریزش یک درصدی شاخص کل بورس بودیم، این کاهش نیز در هفته جاری ادامه یافت. برای بررسی این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کرده ایم.

سید علی طباطبایی، مدیر امور شعب و آموزش کارگزاری بانک انصار در گفتگو با جهان اقتصاد گفت:  بازار بورس دوران بدی را سپری می کند و بازار حیجانی شده است به طوری که حجم معاملات به شدت کاهش یافته است.

در دوره های گذشته که بازار روند منفی شدیدی را سپری می کرد حجم معاملات بالا بود اما این روز ها حجم معاملات پایین است که این موضوع نشان دهنده ادامه دار بودن روند منفی بازار سرمایه است.

وی با اشاره به این که این روز ها کاهش حجم معاملات به دو دلیل روی داده است گفت: دلیل اول عدم ورود نقدینگی به تمام نماد های بورسی است. در دوران گذشته وقتی رکود بر بازار سرمایه حاکم می شود، دولت برای رونق مجدد بازار از دو طریق نقدینگی را به تمام سهم ها وارد می کرد اول  دستوری یعنی از طرف سازمان بورس و دوم حمایت حقوقی ها. اما در حال حاضر نقدینگی به تمام سهم ها وارد نشده است و کارگزاری ها و معامله گران بازار سرمایه گواه می دهند که فقط دو یا سه نماد بورسی مورد حمایت سازمان قرار گرفته تا فقط شاخص را مثبت نشان دهند.

وی عامل دوم کاهش حجم معاملات را بسته شدن خطوط اعتباری کارگزاری ها دانست و در این باره به خبرنگار جهان اقتصاد گفت: کارگزاری ها با بحرانی به نام بحران خطوط اعتباری مواجه هستند. از اواخر سال گذشته و اویل سال جاری اغلب کارگزاری ها درگیر خطوط اعتباری هستند و متاسفانه بانک ها این خطوط را تمدید نکرده اند. سرمایه گذاری که از خطوط اعتباری کارگزاری استفاده می کنند و سهم خود را به فروش می رسانند، اما نمی توانند سهام جدید خریداری کنند یعنی پولی وجود ندارد تا اقدام به خرید سهم جدید کنند. بنابراین نقدینگی به بازار سرمایه بر نمی گردد.

به گزارش جهان اقتصاد، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه ۲۱ خرداد ماه ۹۶ با افزایش ۱۵ واحدی روی رقم ۷۹ هزار و ۸۷۰ واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۴ واحدی عدد ۲۶ هزار و ۹۸۹ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۹  واحدی به رقم  ۸۶ هزار و ۸۹۵  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با افزایش ۸۷ واحدی به رقم  ۵۵ هزار و ۱۸۶  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۴۰۳ واحدی عدد  ۱۷۸ هزار و ۳۹۹  واحد را به نمایش گذاشت.

روز یک شنبه همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش یک واحدی به ۹۰۴ واحد رضایت داد.

روز یک شنبه معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های سه شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با ۲۵واحد ،مخابرات ایران با ۲۲ واحد و فولاد مبارکه با ۱۶ واحد افزایش  بیشترین تاثیر مثبت  را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندر عباس هر یک تا ۱۱ واحد ، گروه مپنا و پتروشیمی فجر هر یک تا ۸ واحد و پارس خودرو با ۷ واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روز یک شنبه بورس تهران به بیش از ۱۸۲ میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن ۴۵۴ میلیون  و ۴۶۷ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۶ هزار و ۲۵  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز یک شنبه، نماد معاملاتی شرکت‌های کی‌بی‌سی، تولید و خدمات صنایع نسوز توکا، پتروشیمی خراسان، حق تقدم خرید سهام تجارت الکترونیک پارسیان، شیرین دارو و حق تقدم خرید سهام آن از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدوین‌گران فارس و خوزستان، فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران، گروه دارویی سبحان، حق تقدم خرید سهام کشاورزی و دامپروری مکسال و حق تقدم بهنوش ایران متوقف شدند.

روز یک شنبه در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، اندکی بیش از ۳۲ میلیون سهم لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی به ارزش بیش از ۵۸ میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین ۱۷ میلیون سهم بیمه کارآفرین به ارزش ۲٫۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه شد، در عین حال ۱۰ میلیون سهم ایران ترانسفو به ارزش ۶ میلیون تومان با معاملات انتقالی همراه شد.

همچنین کمتر از ۱۰ میلیون سهم بانک کارآفرین به ارزش کمتر از ۲٫۵ میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده مواجه شد.

روز یک شنبه بورس تهران در حالی همچنان به معاملات کم‌حجم و رخوت‌آور نظاره کرد که حمایت کم‌حجم سهام از سوی برخی حقوقی‌ها از طریق سهام شرکت‌های شاخص‌ساز توانست شاخص کل بورس را همچون روز قبل، سبزپوش نگه دارد.

مرتضی ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز