خبرگزاری کار ایران

مخاطرات فرتوت انگاشتن مردم

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۲۸۶

نگاه‌های متفاوتی در مناسبات اجتماعی وجود دارد که جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی آن‌ها را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: نگاه‌های متفاوتی در مناسبات اجتماعی وجود دارد که جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی آن‌ها را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند.

یکی از این نگاه ها نگاه از موضع بالا به مردم است که از حیث اخلاقی برای هیچ‌کس خوب نیست و همواره در مناسبات اجتماعی و در چارچوب اخلاقی مورد مذمت و سرزنش قرار دارد.

دیگر نگاه از پایین به بالا و از سر خود ضعیف انگاری است که جامعه‌شناسان آن را ناشی از عدم اتکاء به نفس تلقی می‌کنند و در زمره بیماری‌ها و ناهنجاری‌های روانی به شمار می‌آوردند.

بدتر از همه اینها زمانی اتفاق می‌افتد که هردو این پدیده‌های ناشی از فقدان تعادل و آرامش روحی به هم در یک فرد و یا جناح سیاسی و یا یک دسته از افراد جامعه روز و ظهور پیدا کند.

در شرایطی که کشور ما بیش از هرچیزی به آرامش و فضای امیدوار کننده برای ایجاد نشاط و رونق اقتصادی احتیاج دارد، گروهی با انگیزه‌های ناشناخته (البته تعبیر ناشناخته با احتیاط و به منظور پرهیز از گمان بد نسبت به ضمیر افراد به کار گرفته شده است که نگارنده از آن اطلاع دقیق و صحیح ندارد) همواره با دو فیلتر و یا افزونه یاد شده نسبت به تحلیل مسائل اقتصادی و سیاسی کشور می‌پردازند. از یک سو در اثر عارضه خود بزرگ‌بینی نسبت به مردم، نهادهای مسئول اجرایی و همه عوامل دست اندرکار توسعه کشور برخورد می‌کنند و آنان را چون نهادهای بی برنامه بدون توان برنامه ریزی و فاقد انگیزه برای توسعه کشور معرفی می‌کنند به طوری که گویی فقط و فقط اگر نهادهایی چون دولت و مجلس و سایر ارگان‌های اجرایی کشور زیر دست و تحت فرمان بی‌چون‌و‌چرای آنان بود کشور در مسیر درستی قرار می‌گیرد و اگر غیر از این بود حتما و قطعا کشور به مسیر نادرستی می‌رود و می توان با هر ادبیات و الفاظی از دولت و نهادهای دست‌اندرکار امور اجرایی کشور انتقاد کرد و حتی لازم نیست ابتدایی‌ترین آداب اخلاق و انصاف و یا ضرورت‌های کشورداری از جمله پرهیز از ناامید کردن مرم نسبت به وضعیت کشور و آینده این سرزمین را در حین نقد و انتقاد رعایت کرد.

این دیدگاه ناشی از خود بزرگ‌بینی همواره آفت مدیریت کشور به شمار آمده است و در بدیهی‌ترین شکل خود به دلیل احساس بی‌نیازی نسبت به ارتقای دانش توسط مدیران و مسئولان، مانع از شنیدن صدای سایر اشخاص صاحب صلاحیت و به تبع آن بی‌بهره ماندن از دانش و تجربیات آنان می‌شود و با تبع خود نظام مدیریتی کشور را در میان مردم به صفت‌های نادرستی معرفی می‌کند.

اما نگاه دیگر که آن همواره مورد مذمت و نکوهش جامعه‌شناسان و مردم قراردارد و گرایش به سمت آن موجب منفی نگری و القای شکاف اجتماعی و بروز ناهنجاری‌های گسترده در جامعه تلقی می‌شود، نگاه از بالا به مردم و کوچک شمردن آنان و توان‌مندی‌ها و درک و فهم انان نسبت به مسائل و مشکلات پیرامون آنان است.

اعمال چنین دیگاهی نسبت به مردم به ویژه اگر از سوی مقامات عالی رتبه باشد اگر در مردم اثر کند آنان را به رکود و خمودگی می‌کشاند و انگیزه آنان برای مشارکت در تعالی و توسعه کشور را از بین می‌برد و این سرزمین را از مسیر پیشرفت و توسعه بازمی‌دارد.

اگر اعمال چنین دیدگاهی مورد قبول و پذیرش مردم واقع نشود نیز به افزایش کینه و شکاف اجتماعی در میان مردم منجر می‌شود و با تکرار و تداوم این رفتار به تدریج ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند و بازهم موجب بی‌انگیزگی مردم برای مشارکت در بهبود سرنوشت کشور و تعالی این سرزمین خواهد شد. این رفتارها علاوه بر آثار اجتماعی، آثار اقتصادی و سیاسی گسترده‌ای هم در کشور خواهند داشت که بررسی آن‌ها به تحقیق و مطالعه مستقل و جداگانه‌ای نیاز دارد.

در این فرصت می‌خواهم از برخی بیانات و اظهار نظرها در روزهای اخیر نتیجه بگیرم که اگر اقتصاد مقاومتی قرار است در کشور رواج پیدا کند، این امر باید با اهتمام همه نهادها، ارگان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قانون‌گذاری و قضایی گرفته تا نهادهای مردمی و تشکل‌های صنفی و غیرصنفی و نهادهای غیردولتی و تا سطح همه آحاد مردم گسترش داشته باشد و با مشارکت همگانی ملت انجام شود و به نتیجه برسد.

حتی با تأکید می‌توان گفت که هرچه به سمت مسئولیت‌های نهادهای مردمی و تشکل‌های غیر دولتی پیش برویم، عرصه کار و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی بیشتر و گسترده‌تر می‌شود و هرچه به سوی نهاهای نظارتی، قانون‌گذاری و پیش برویم نقش اجرایی کم رنگ تر شده و نقش سیاسیت‌گذاری و هدایتی و نظارتی بیش‌تر خواهد شد.

نتیجه این‌که اگر کسانی این‌گونه بیاندیشند که دولت باید برای اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کند و آن را اجرا کند تا در اثر چنین اقدامی سفره‌های مردم پر رونق و رنگین شود و یا برنامه ای برای استخدام بیکاران طراحی کند این نگرش ناشی از کوته بینی و  درک نادرست وبلکه درک نکردن مفهوم اقتصاد مقاومتی است.

صاحبان چنین اندیشه‌ای نه تنها خود را بزرگ تر از آن می دانند که به اندیشه دیگران اعتنا کنند و از این مسیر در موضع‌گیری‌های خود قدری جانب احتیاط و دقت را بیشتر نگه‌دارند، بلکه دیدگاه خود را بالا تر می دانند و این پدیده در لحن و گفتار آنان نیز اثر منفی می گذارد که پیش‌تر در باره آثار مخرب آن نکاتی را ذکر کردم.

هم‌چنین در بعد دیگری از نگاه کم و کوچک شمردن مردم و ضعیف انگاشتن آنان نیز در بحث اقتصاد مقاومتی منجر به این خواهد شد که آنان را افرادی فاقد توانایی برای اثر بخشی در اقتصاد کشور و به تبع آن فاقد توانایی برای ایجاد تحول در اقتصاد و دست‌یابی به دست‌آودهای اقتصاد مقاومتی تلقی کنیم و از این رهگذر به طور ناخواسته آنان را همواره افرادی ناتوان، رتوت و نیازمند کمک و دستگیری بدانیم. القای چنین وضعیتی به مردم هم علاوه بر آثار اجتماعی مخرب و نابود کننده در ابعاد سیاسی و امنیت ملی هم نگرانی‌های بسیار گسترده‌ای را ایجاد خواهد کرد. من برای پرهیز از آثار مخرب و نابود کننده رواج چنین اندیشه‌هایی بر خود لازم دانستم تا در باره فرتوت انگاشتن مردم و نیاز آنان به این‌که برای مشارکت آنان در اقتصاد مقاومتی و نقش بی‎‌بدیل آنان در اعتلا و توسعه کشور نیاز به رفتار قیم مآبانه دولت یا هر نهاد دیگری وجود داشته باشد، هشدار دهم. چنین نگرشی به توانایی ‌های مردم ایران که خود همواره پشتیبان دولت و همه نهادهای حاکمیتی بوده‌اند، میان مردم و نظام فاصله ایجاد خواهد کرد و آنان را برای مشارکت در سرنوشت کشور و برساختن آینده‌ای روشن بی‌انگیزه می‌کند.

سعید تقی‌پور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز