خبرگزاری کار ایران

شلاق و اخراج ازکشور، مجازات آزارگران توریست فرانسوی

١٠٠ ضربه شلاق و اخراج ازکشور مجازات دوپسر جوانی است که توریست فرانسوی را در فرحزاد مورد آزار قرار داده بودند. این دوپسر قبلا به اعدام محکوم شده بودند، اما با اعلام رضایت شاکی از فرانسه، توانستند از مجازات مرگ رهایی یابند. اگر حکم صادره تأیید شود، این پرونده جنجالی پس از گذشت ١٧ماه بسته خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شهروند، اواخر شهریور‌‌ سال ٩٤ بود که یک زن فرانسوی به پلیس آگاهی رفت و از   مردان افغان که او را ربوده و در چادری در دره فرحزاد آزار داده بودند، شکایت کرد. زن ٢٣ساله به پلیس گفت:   «من کوهنورد هستم و ازطریق اینترنت با کوه‌های ایران آشنا شدم. برای همین علاقه‌مند به کوهنوردی در ایران شدم، به همین خاطر چهاردهم شهریور به ‌تنهایی ازطریق مرز ارمنستان وارد کشور ایران شدم. آن شب به دره فرحزاد رفته بودم که هوا تاریک و ابری شد. ترسیدم. همان‌طور که می‌رفتم، با چند مرد افغان روبه‌رو شدم. آنها مرا به چادرشان دعوت کردند. من هم دعوت آنها را پذیرفتم. به آنها اعتماد کرده بودم. شب شده بود و چون زبان آنها را متوجه نمی‌شدم و آنها هم قادر به صحبت به زبان انگلیسی نبودند، با زبان اشاره از آنها خواستم تا اجازه دهند آن‌جا را ترک کنم، اما یکی از آنها تصویر یک گرگ و عکسی از شب بارانی را دریک کتاب به من نشان داد و به من فهماند که بهتر است برای امنیت جانم شب را درچادر بمانم. من هم قبول کردم. همان مرد برای خرید شام از چادر بیرون رفت. همان موقع سه نفر دیگر مرا مورد آزار و اذیت قرار دادند. درنهایت نفر چهارم وقتی از خرید به چادر برگشت و ماجرا را متوجه شد، با چوب به آنها حمله کرد و مرا فراری داد.»

با اظهارات این زن، موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت و ردیابی عاملان جنایت سیاه ازسوی پلیس آغاز شد. درنهایت پس از انجام پیگیری‌ها چهار متهم پیش از فرار ازکشور، درتربت جام بازداشت شدند، ولی یکی از آنها توانست فرار کند و از مرز ایران خارج شود. تلاش پلیس نیز برای ردیابی متهم فراری بی‌نتیجه ماند.

در ادامه با اظهارات شاکی مشخص شد که تنها دونفر از متهمان دستگیرشده زن جوان را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند و نفر سوم نیز همان فردی است که شاکی را از دست متهمان نجات داده است. به همین دلیل او تبرئه شد و پرونده دومتهم برای رسیدگی به شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. دومتهم این پرونده درحالی درشعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حسین اصغرزاده پشت درهای بسته و غیرعلنی محاکمه شدند که خود را بی‌گناه خواندند و منکر آزار توریست فرانسوی شدند. متهم ردیف سوم نیز به اتهام فراری‌دادن همدستانش محاکمه شد.

درپایان جلسه نیز هیأت قضائی وارد شور شدند و دو مرد افغان را به اعدام محکوم کردند. متهم دیگری که در فرار کمک کرده بود نیز، به جریمه نقدی محکوم شد. درست یک‌ماه پس از صدور این حکم، وکیل توریست فرانسوی با حضور در دادگاه کیفری یک استان تهران اعلام کرد که موکلش گذشت کرده است. او نامه‌ای را نشان داد که زن فرانسوی در آن نامه نسبت به همه متهمان اعلام گذشت کرده بود. بنابراین با اعلام رضایت توریست فرانسوی صبح دیروز بار دیگر متهمان درشعبه هشتم از جنبه عمومی جرم محاکمه شدند.  دراین جلسه که غیرعلنی برگزار شد، وکیل شاکی برای متهمان تقاضای مجازات کرد. پس از آن یکی از متهمان بار دیگر منکر آزار و اذیت شد و گفت: «زن توریست تنها به چادرمان پناه آورد و آن‌جا ماند، ولی ما به او تعرضی نکردیم.»

متهم ٢٥ساله نیز صحبت‌های همدستش را تأیید کرد و گفت:   «زن جوان به دروغ ماجرای تجاوز را مطرح کرده است.»

سومین متهم نیز که با قرار وثیقه آزاد است، به قضات دادگاه گفت: «من هیچ کمکی برای فراری‌دادن دوستانم نکردم. آنها گفتند می‌خواهند از ایران خارج شوند. من هم به آنها کمک کردم. اصلا درجریان این ماجرا نبودم. وقتی به تهران برگشتم و متوجه ماجرا شدم، با هواپیما به مشهد رفتم. در دستگیری آنها به پلیس کمک کردم.»

درپایان این جلسه نیز هیأت قضائی وارد شور شدند و دومتهم اصلی را به ١٠٠ ضربه شلاق و اخراج از ایران محکوم کردند. همچنین سومین متهم این پرونده نیز به جرم کمک به فرار متهمان به جریمه نقدی محکوم شد.

کد خبر : ۴۵۴۷۹۶