خبرگزاری کار ایران

لطفا مردم به دلیل حادثه پلاسکو عذرخواهی کنند!

همیشه برای بنده این پرسش مطرح بوده است که چگونه در اموری که اختلال ایجاد می‌شود و مدیریت آن مربوط به اصولگرایان است، مردم مقصر اصلی هستند اما اموری که مربوط به مدیریت نیروهای تحول خواه است قطعا و رسما مدیران باید مواخذه و پاسخگو باشند. برای روشن شدن این نکته چند مصداق می‌آورم.

به گزارش ایلنا، روزنامه آفتاب یزد نوشت. از روزی که فاجعه پلاسکو رخ داده رسانه‌های اصولگرا و ایضا تلویزیون یک بار هم این پرسش را مطرح نکرده اند که بالاخره کدام مسئول باید بیاید و به مردم پاسخگو باشد؟ یا اگر بناست کسی عذرخواهی کند کدام مدیر باید در این زمینه اقدام نماید؟ و یا چرا اصلا بحث استعفای هیچ مسئولی مطرح نمی‌شود؟

اگر چنین حادثه‌ای در یک کشور توسعه یافته رخ داده بود و یا در همین کشورهای همسایه، یقیناً بلوای مدیریتی رخ داده و یحتمل چند مسئول اخراج یا استعفاء داده بودند. اما همانطور که مستحضر هستید تقریبا یک هفته از حادثه پلاسکو می‌گذرد اما در زمینه مدیریتی

آب از آب تکان نخورده است که هیچ، حتی برخی رسانه‌ها و بعضی از همین مسئولان در پی معرفی مردم به‌عنوان بانیان حادثه هستند! یاللعجب. آری، در همان یکی دو روز ابتدایی ،ضعف تجهیزات آتش‌نشانی را برگردن مردمی انداختند که از سر کنجکاوی در محل حادثه حضور داشتند .می گفتند اگر مثلاً آن 10 نفر سلفی نمی‌گرفتند ابعاد حادثه این چنین نمی‌شد! و یا وقتی چند روزی از حادثه گذشت شهردار تهران به جای آنکه توضیح دهد چرا ساختمان پلاسکو ایمن نشده بود، پاسخ می‌دهد که به دلیل

بیکار نشدن بخشی از مردم، از پلمپ اجتناب کرده‌اند . این گفته یعنی باز هم مردم عامل حادثه بودند و اگر مقاومتی صورت نمی‌گرفت ساختمان پلمپ می‌شد. این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته که ما منتقد سرسخت آنان هستیم (!) وقتی چنین مسائلی رخ می‌دهد یک منطقه یا ساختمانی را جایگزین آن ساختمان ناایمن می‌نمایند و سپس مراحل ایمن‌سازی را آغاز می‌کنند. اینگونه نیست که شرایطی را رقم بزنند تا مردم بی‌نوا حاضر باشند به هر قیمتی در آن ساختمان وحشتناک باقی بمانند و مقام مسئول هم از پلمپ طفره برود چون نباید بخشی از مردم از کسب و کار خود بیفتند.

مصداق دیگر ترافیک لاینحل تهران است. طبق برآوردهای علمی، در کشورهای غربی نسبت

به ایران هم حجم خودروها بیشتر است و هم تعداد بزرگراه‌ها کمتر، اما هیچ وقت مثل اینجا با ترافیک درگیر نیستند. این درحالیست که رسانه‌های اصولگرا از جمله صدا و سیما در تمام برنامه‌های خود به جای آنکه ترافیک فوق را به دلیل سوء مدیریت شهرداری عنوان نمایند به پای مردم می‌نویسند و می‌گویند عامل ترافیک فقط خودروهای تک سرنشین هستند. آری؛ بخشی از ترافیک به دلیل فقدان فرهنگ نامناسب مردم است اما نباید این موضوع را تمام ماجرا دانست.واقعیت آن است که به همان میزان که بر تعداد خودروها افزوده شده سطح مدیریت مسئولان افزایش پیدا نکرده و علم آنان در همان 50 سال قبل گیر کرده است و یا شاید عقب تر!

لیکن در اموری که مرتبط به مدیریت اصلاح‌طلبان است هیچ وقت نمی‌بینید که مردم مقصر باشند و همیشه مدیران میانه رو و اصلاح‌طلب الی الابد باعث و بانی فجایع هستند. فی المثل در توزیع سبد کالا وقتی آن ازدحام عجیب و غریب رخ داد و برخی بی احترامی ها

صورت گرفت، دولت روحانی مقصر اعلام شد در صورتیکه اصل ماجرا برمی‌گشت به بی نظمی خود مردم .

یقین بدانید اگر امروز شهردار تهران یک اصلاح‌طلب و مدیر بنیاد صاحب ساختمان پلاسکو یک غیر خودی بود قضیه کاملا تفاوت داشت.در چنین شرایطی مقصر اول و آخر فـــاجعه پلاسکو مسئولان شهری و بنیاد بودند و همان روز فاجعه می‌بایست استعفا می‌دادند.یعنی در چنین فضایی مردم سلفی بگیر مراحم بودند و ازدحام جمعیت هم مهم نبود، زیرا مـــدیر بی‌عرضه بوده است.

مع‌الوصف باید گفت در هر حادثه‌ای اگر رسانه‌ای و تریبون داری دست روی مردم بگذارد و آنان را بخشی از مشکل بداند عمدا به خطا رفته است.در تمام حوادثی که در این ملک رخ می‌دهد مسئولان مقصر هستند؛حال چه اصلاح طلب باشد چه اصولگرا و چه چپ باشد چه راست.مگر در روز حادثه پلاسکو چندنفر سلفی گرفتند یا چه تعداد مانع امدادرسانی شدند؟ مگر در کشور‌ها‌یدیگر مـردم حــس کـــنجکاوی یاماجراجویی ندارند؟آنجا هم همین شرایط کم و بیش حاکم اسـت اما مدیریت‌ها صحیح و اصولی است.

ضمن آنکه اگر هم چنین بوده و مردم مزاحمتی برای نیروهای امدادی ایجاد نمودند باز هم مسئولان فرهنگی مشکل دارند که بودجه‌های میلیاردی دریافت می‌کنند اما از فرهنگ‌سازی در جامعه عاجـز مـانده‌اند. وقـتی راننده‌ای به آمبولانس راه عبور نمی‌دهد یا به خیال زرنگی پشت آن حرکت می‌کند نشان دهنده آن است که فرهنگ مردم طی سال‌ها‌ی متمادی به یغما رفته است و مشخص نیست بودجه‌ها‌ی مربوط به این امور کجا خرج شده است؟

ختم کلام اینکه متاسفانه شاهد بودیم و هستیم که درپی ماجرای پلاسکو مدام مسئولان مقصر به مردم آدرس غلط داده اند.

خدا ختم به خیر کند.امیدوارم روزی نرسد که مدعی شوند ملت باید برای فاجعه رخ داده عذرخواهی کنند!

کد خبر : ۴۵۲۱۱۶