خبرگزاری کار ایران

جوان‌ترین ورزشکار المپیک 2016 را بیشتر بشناسید+ عکس

13 سال و 255 روز. این سن جوان ترین ورزشکار حاضر در المپیک 2016 است. گائوریکا سینگ قطعا یکی از چهره های ویژه مسابقات ریو خواهدبود و به خاطر این ورزشکار نپالی هم که شده مسابقات شنای بانوان در بخش صد متر کرال پشت بینندگان زیادی خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، هفته نامه تماشاگران امروز نوشت: 13 سال و 255 روز. این سن جوان ترین ورزشکار حاضر در المپیک 2016 است. گائوریکا سینگ قطعا یکی از چهره های ویژه مسابقات ریو خواهدبود و به خاطر این ورزشکار نپالی هم که شده مسابقات شنای بانوان در بخش صد متر کرال پشت بینندگان زیادی خواهد داشت. گائوریکا ساکن لندن است و از دو سالگی نپال را به مقصد انگلیس ترک کرده. داستان زندگی او یک نکته فوق العاده مهم دارد. اینکه او سال قبل یکی از بازماندگان زلزله نپال بود که باعث کشته شدن 9 هزار نفر از هموطنانش شد.

گائوریکا برای شرکت در مسابقات شنای قهرمانی نپال به کشورش رفته بود اما به جای آنکه با خیال راحت به فکر مسابقه دادن باشد با ترس و لرز زیر میزی در یک ساختمان پنج طبقه پناه گرفته بود و دعا می کرد که آن کابوس وحشتناک هرچه زودتر تمام شود. خدا این ورزشکار المپیکی را خیلی دوست داشت چون او در هنگام زلزله در ساختمانی نوساز بود و برخلاف ساختمان های اطرافش، با خاک یکسان نشد. آن تراژدی باعث شد تا سینگ جوان به کارهای خیریه روی بیاورد. یکی از دوستان پدر او تصمیم گرفت تا با جمع کردن پول، هزینه ساخت مدارسی که در زلزله از بین رفته اند را تقبل کند. او گائوریکا را به عنوان سفیر حسن نیت موسسه خیریه اش انتخاب کرد و شناگر جوان هم تمام  جوایز نقدی اش را به این مرکز اهدا کرد.

 

من گائوریکا 13 سال دارم

 

شما المپیکی هستید؟

برای اینکه حال و هوای تان را عوض کنیم بهتر است به یک اتفاق خنده دار که همین چند روز قبل برای سینگ نوجوان رخ داد اشاره کنیم. او قبل از شروع رقابت هایش، قصد تمرین در استخر المپیک را داشت که ماموری به صورت محترمانه جلوی او را گرفت و به او گفت که این استخر تنها مختص ورزشکاران حاضر در المپیک است.

قیافه مامور مربوطه هنگام دیدن آی دی کارت گائوریکا دیدنی بوده. البته آن بنده خدا تقصیری نداشته چون کمتر کسی با دیدن دختری که از ماه آینده باید در کلاس نهم حاضر شود، به این موضوع فکر می کند که او یک ورزشکار المپیکی است. خود او هم روزی که شنا را به عنوان یک سرگرمی انتخاب کرد اصلا تصور این را نداشت که روزی کارش به رقابت در المپیک کشیده می شود: «شنا را از سال ها قبل شروع کردم و با اینکه از 9 سالگی برایم جدی شد و به صورت حرفه ای آن را پیگیری کردم اما هیچ وقت لحظه ای به این موضوع هم فکر نکردم که روزی در المپیک باید با رقبایم مسابقه دهم.»

گروه نخبه ها

سینگ به خاطر شغل پدرش در انگلیس زندگی می کند و در یکی از مدارس معروف لندن درس می خواند. پدر او دکتر بیماری های دستگاه کلیه است و قبل از سکونت در لندن، در اسکاتلند و لیدز سر کار می رفت. از روزی که گائوریکا به لندن رفته دوستان جدیدی پیدا کرده که همه آنها را می توان مثل شناگر نپالی، افراد نخبه ای دانست.

به گفته سینگ 13 ساله، یکی از دوستان او در یکی از تئاترهای موزیکال لندن کار می کند و آن یکی در بخش جوانان مسابقات تنیس ویمبلدون با حریفانش مسابقه داده است. آدم وقتی چنین دوستانی داشته باشد و در یک مدرسه معتبر در سبخواند، موفقیتش از نظر دوستانش و همکلاسی هایش یک اتفاق عادی محسوب می شود. این نکته ای است که سینگ در مصاحبه اش با خبرگزاری فرانسه به آن اشاره کرده: «طبیعتا دوستانم از حضور من در المپیک خوشحال هستند اما بسیاری از کسانی که در مدرسه من حضور دارند آدم های موفقی هستند. یکی از این دختران در قسمت جدید فیلم هری پاتر بازی کرده است».

 

من گائوریکا 13 سال دارم

 

در کارنامه این دختر 13 ساله تا دل تان بخواهد مدال وجود دارد. او سال قبل در بازی های کشورهای حوزه جنوب آسیا که در هند برگزار شد 4 مدال- 3 برنز و یک نقره- گرفت. سینگ در 11 سالگی برای اولین بار در مسابقات قهرمانی شنای نپال شرکت کرد و در بخش 50 متر 7 رکورد کشورش را جا به جا کرد. اتفاقی که باعث رسیدن او به المپیک شد و توانست از طریق سهمیه اعطایی- wild card- مسافر ریو شود. همین یک ماه قبل بود که او متوجه شد می تواند در المپیک شرکت کند و از فرط خوشحالی نزدیک بود بال دربیاورد!

به دنبال بهبود رکورد

در بین رقبای او امیلی سیبهام از استرالیا سرعتی بیشتر از بقیه دارد و می تواند صد متر را در کمتر از 59 ثانیه شنا کند. او 11 سال بزرگ تر از سینگ است و سال 2012 نایب قهرمان المپیک شده است. سینگ این مسافت را در یک دقیقه و 7 ثانیه شنا می کند و امیدوار است که رکوردش را در المپیک بهبود ببخشد. شاید به همین دلیل است که هر روز ساعت 4 صبح از خواب بیدار می شود تا تمرین کند.

پدر او می گوید: «دخترم یک آدم خاص است. او جوان ترین ورزشکاری است که به ریو آمده و در کانون توجه قرار دارد اما خیلی خوب توانسته خودش را با این فضا تطبیق دهد».

با اینکه سینگ رکوردهای زیادی را در کشورش جا به جا کرده اما ریس گورملی، مربی انگلیسی او انتظار خیلی بالایی از شاگردش ندارد و نمی خواهد که او شق القمر کند: «المپیک برای گائوریکا حکم یک تجربه بزرگ را دارد و انتظار دارم که او بتواند صد متر را در 1 دقیقه و 6 ثانیه شنا کند. هدف ما این است که در المپیک بعدی رکورد او را به 1.1 دقیقه برسانیم. از طرف دیگر قهرمانی در دوره بعدی بازی های کشورهای جنوب آسیا هدف بعدی ماست».

من نپالی ام، نه انگلیسی

با اینکه او تنها تا 2 سالگی اش در نپال زندگی کرده اما آنقدر عاشق کشورش است که وقتی خبرنگاری درباره از او احتمال تغییر تابعیت می پرسد، این جواب را می دهد: «اتفاقا موقعیت این کار را داشتم اما وقتی اهل نپال هستم دلیلی ندارد با پرچم کشور دیگری مسابقه دهم».

 

من گائوریکا 13 سال دارم

از 13 ساله تا 41 ساله!

عنوان جوان ترین ورزشکار حاضر در ریو به یک شناگر 13 ساله نپالی رسیده، اما مسن ترین ورزشکاری که به المپیک آمده چه کسی است؟ جواب سوال شما اوکسانا چاسوویتینا است. ژیمناست 41 ساله ای از کشور آلمان که حضور در ریو هفتمین حضور او در المپیک محسوب می شود. او اگرچه پیرترین ورزشکاری نیست که تا امروز در رقابت های المپیک شرکت کرده اما وقتی بحث از رشته ژیمناستیک می شود اهمیت کار او را بیشتر درک می کنید. او در ورزشی رقابت می کند که اکثر شرکت کنندگانش زیر 30 سال سن دارند و دیدن یک ژیمناست 16 یا 17 ساله اصلا اتفاق عیجبی نیست.

خانم چاسوویتینا درباره سنش و تاثیر آن در عملکردش به خبرگزاری اسوشیتدپرس می گوید: «من کاملا آماده هستم. وقتی زمان مسابقه فرا می رسد اصلا اهمیتی ندارد که شما 16 ساله هستی تا 40 ساله، بلکه باید کارت را به بهترین نحو ممکن انجام دهی و البته بابت این ناراحتم که سن بالا امتیاز ویژه ای در ژیمناستیک محسوب نمی شود!»

قادر میزبانی، دوچرخه سوار ایران هم 41 ساله است و در کنار خانم ژیمناست از مسن ترین ورزشکاران حاضر در ریو محسوب می شود.

کد خبر : ۴۰۱۹۵۰