خبرگزاری کار ایران

راهبرد اصلاح طلبان رای حداکثری برای حداقل نامزدها

کد خبر : ۳۹۵۲۰۲

   ایلنا  - انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه در راه است. علی رغم آن که در روزهای اخیر فضای سیاسی و مطبوعاتی به صورت کامل تحت الشعاع مسائل مربوط به بررسی صلاحیت های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بوده است، به نظر می رسد که گروه های مختلف سیاسی باید برای سناریو های متفاوت در صحنه انتخابات اسفند ماه آماده باشند. در این میان وضعیت اصلاح طلبان دشوارتر از اصولگرایان به نظر می رسد. از آن رو که اصولگرایان تقریبا تمام کاندیداهای اصلی خود را در صحنه انتخابات حاضر می بینند و در حال حاضر در پی ایجاد اجماع درون گروهی هستند. اصلاح طلبان اما هم چنان در انتظار روشن شدن نتیجه بررسی صلاحیت ها هستند.

به گزارش ایلنا   برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ دکتر مهدی مطهر نیا استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی رفتیم.

دکتر مطهر نیا در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از وضعیت کلی نیروهای سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات پیش روی مجلس چیست، گفت :

انتخابات پیش روی مجلس را برای اصولگرایان یک انتخاب شوندگی حداکثری و برای اصلاح طلبان یک انتخاب شوندگی حداقلی است. به بیان دیگر بر اساس نیروهای موجود در هر دو جبهه به عنوان کاندیداهای پذیرفته شده برای ورود به مجلس آینده حداکثر کاندیداهای تایید شده اصولگرا و حداقل آن ها اصلاح طلبند. از این رو پیش از شروع انتخابات ما یک جبهه موسع اصولگرایان و یک جبهه مقید اصلاح طلبان را داریم. از این رو به صورت طبیعی باید بگوییم که مجلس آینده متوجه حفظ اصولگرایی در حوزه مجلس است و این امر به نظر گریز ناپذیر می نماید. اما از سوی دیگر انتخاب کنندگان در آن سوی پل هستند و می توانند جهت گیری های متفاوتی داشته باشند. یک جهت گیری، جهت گیری سلبی مبتنی بر گفتمان منفی جهت عدم حضور در انتخابات است که آزموده های پیشین نشان داده است که چندان مثمر ثمر نیست. جهت گیری دوم آن است که مردم مشارکت جدی در انتخابات داشته باشند اما رای هوشیارانه در انتخاب کاندیداها را در صندوق رای بریزند. آن ها می توانند در آن جا با معیارهای مشخص و سمت گیری های معین رای خود را به کسانی بدهند که به معیارها و سنجه های آن ها نزدیکند و خود را مکلف به رای دادن به هر فرد یا پر کردن تمام لیست ها در شهرهای بزرگ ندانند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره که شانس نیروهای اصلاح طلب

سهم در مجلس آینده برای اصلاح طلبان سهمی حداقلی خواهد بود. اما فرصت انتخابات برای اصلاح طلبان در این است که رای حداکثری برای کاندیداهای حداقلی خود به دست بیاورند و به ویژه تمام قدرت خود را در استان های بزرگ با لیست های مطرح در فضای سیاسی وارد عرصه کنند. به این معنی نوعی ذائقه سیاسی مردم هم به سنجش گذاشته خواهد شد و از طرف دیگر مجموعه اصلاح طلبان هم ثابت می کنند که همراه با انقلاب و نظام برخاسته از آن هستند و شرکت در انتخابات یک حق است که از آن استفاده کرده اند. هر چند که تمام کاندیداها را به حق نمی دانند. از این جهت هم رسالت خود را نسبت به آن چه قبول انقلاب می نامند و پایبندی به اصول انقلاب می دانند، نشان می دهند و هم با دادن رای هوشیارانه و تجهیز مردم برای ورود به این منطق نوعی رای حداکثری را برای کاندیداهای حداقلی خود مهیا می کنند.

مطهر نیا در پاسخ به این پرسش که کدام گروه های اجتماعی می توانند مخاطب استراتژی رای حداکثری اصلاح طلبان برای کاندیداهای حداقلی باشند، گفت :

گروه های اجتمایع هدف نمی توانند گزینشی مورد توجه قرار بگیرند. تمام لایه های حیات اجتماعی در فعالیت های انتخاباتی گروه هدف محسوب می شوند. بله می توان گفت که پایگاه های اصلی اصلاح طلبان در کدام یک از این گروه های هدف وجود دارد. گروه هدف اصلی از منظر پایگاه اصلاح طلبان طبقه متوسط به ویژه طبقه متوسط مدرن و نهادهای برخاسته از این طبقه است. اما مخاطب آن ها مانند اصولگرایان اساسا همه طبقات اجتماعی در گستره ملی است.

لذا برای هر کدام از گروه های اصلاح طلب و اصولگرا نوع ارتباط با طبقات مختلف جامعه و همگرایی آن ها به یک موضوع مهم مبدل می شود. این که چه سیاست هایی را بر می گزینند که قدرت جاذبه آن ها برای اقشار گوناگون مردم بیشتر و دافعه آن ها کمتر باشد و برای این گروه ها جذب حداکثری و دفع حداقلی به ارمغان بیاورند. از این رو چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان باید سیاست های کلان و استراتژی ها و تاکتیک های مشخصی را در این زمینه دارا باشند.

این استاد دانشگاه در جواب این سوال خبرنگار جهان اقتصاد که اصلاح طلبان برای جلب رای لایه های گوناگون اجتماعی باید روی چه مسائل و حوزه هایی تمرکز کنند، گفت :

آن چه که اصلاح طلبان باید بر آن تمرکز داشته باشند، پاسخگویی به نیازهای امروز و خواست های احتمالی فردای جامعه مخاطب با استنادات مستحکم علمی و صداقت کامل رفتاری است. به بیان دیگر مردم امروز چالش ها و بحران های عمده اقتصادی دارند. چالش ها و بحران های جدی در حوزه امنیت روحی و روانی دارند. چالش های گوناگون و بحران های مختلف برخاسته از این چالش ها در حوزه حیات اجتماعی گریبان آن ها را گرفته است. چه رهاوردی از تفکر اصلاح طلبی یا اصولگرایی برای پاسخگویی به این ساحت ها، نیازها و خواسته های برخاسته از آن ها وجود دارد. مردم دیگر به سخن درمانی اکتفا نخواهند کرد. چون در بطن واقعیت های موجود مسائلی گریبان آن ها را گرفته است که در صورت حل نشدن در این فضای مثبت پسابرجام می تواند کلیت فعالان سیاسی در عرصه گسترده جامعه ملی را در بر بگیرد.

منبع: روزنامه جهان اقتصاد 

 

منبع روزنامه جهان اقتصاد
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز