خبرگزاری کار ایران

افشای باج میلیونی «سیا» به القاعده

asdasd
کد خبر : ۲۶۰۵۲۸

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" نوشت: حدود یک میلیون دلار پولی که سازمان سیا برای یک صندوق دولتی سری افغانستان ارسال کرده بود، در سال 2010 برای پرداخت باج به القاعده به منظور آزادی یک دیپلمات افغان هزینه شد.

به گزارش گروه سایر رسانه‌های ایلنا به نقل از العالم؛ این روزنامه آمریکایی افزود: اسامه بن لادن، سرکرده سابق تشکیلات القاعده نگران آن بود که سیا پول را به تشعشعات آلوده و یا دستگاه ردیاب مجهز کند، به همین سبب پیشنهاد کرد که مبلغ به ارز دیگری حواله شود.

اسناد پرداخت پول به القاعده در قالب نامه‌هایی در جریان حمله تفنگداران دریایی آمریکا به محل اقامت بن لادن در پاکستان ، کشف شد. آمریکا اعلام کرد که بن لادن در آن عملیات به هلاکت رسید؛ ولی هیچ عکسی از جسد وی منتشر نشد.

نامه های مزبور به عنوان مدارکی در محاکمه "عابد نصیر" که در شهر نیویورک به اتهام حمایت از تروریسم و برنامه ریزی برای منفجر کردن فروشگاهی در شهر "منچستر" انگلستان که در این ماه محاکمه شد، مورد استفاده قرار گرفت.   

"عبدالخالق رفحی" در سال 2008 وقتی کنسول افغانستان در شهر "پیشاور" پاکستان بود، ربوده و به القاعده تحویل شد تا اینکه دو سال بعد پس از آنکه افغانستان به القاعده 5 میلیون دلار از اموال اهدایی سیا به صندوق دولت کابل را پرداخت کرد، آزاد شد.   

یک مسوول القاعده در آن زمان به بن لادن نوشت، می توان از پول به دست آمده برای خرید سلاح، رفع نیازهای مالی و پرداخت کمک مالی به خانواده های جنگجویان القاعده که در افغانستان اسیرند، استفاده کرد.

این روزنامه نوشت: از کمک های مالی پرداختی سیا به ریاست جمهوری افغانستان در دوره "حامد کرزی" برای جلب تایید امرا و مفتیان گروه های افغان و پرداخت هزینه های مسکن و سفرهای سری دیپلماتیک   مسوولان ارشد افغان استفاده شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز