خبرگزاری کار ایران

تاکید آیت‌الله بیات زنجانی بر لزوم حفظ استقلال روحانیت

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۴۳۴

اگر روحانیت مستقل شد، بدون شک هم اثرگذار خواهد بود و هم نقش ناظر امین را بر حکومت ها ایفا خواهد کرد.

اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به همراه جمعی از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور با حضور در دفتر آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید، با وی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش گروه سایر رسانه‌های ایلنا به نقل از بهارنیوز؛ در ابتدای این دیدار برخی از حاضران در جلسه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات و مسایل پرداختند و دیدگاه‌ها و نظرات خویش را بیان کردند. آیت‌الله بیات زنجانی نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با اساتید دانشگاه‌ها، از آنان به عنوان نخبگان و فرهیختگان جامعه یاد کرد و این هم کلامی و دیدار را منتهی به پیشرفت و رشد دانست.

آیت‌الله بیات زنجانی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش روحانیت در هدایت جامعه و امکان خارج شدن این نهاد از جایگاه واقعی خود، افزود: این نهاد در طول تاریخ بواسطه ارتباط مستمر و بی‌واسطه خود با مردم، منشا تحرکات مفید اجتماعی بوده و اگر توانسته اثرگذار باشد، به این دلیل بوده که بین این نهاد و مردم، یک ارتباط صادقانه و بی‌پیرایه حاکم بوده است.

وی استقلال نهاد روحانیت و مرجعیت را مهمترین عنصر اثربخشی این نهاد دانست و ادامه داد: اگر روزی روزگاری شاهد عدم تأثیرگذاری این نهاد باشیم، باید بدانیم که این موضوع از عدم استقلال این نهاد نشأت گرفته است؛ چراکه اگر روحانیت مستقل شد، بدون شک هم اثرگذار خواهد بود و هم نقش ناظر امین را بر حکومت ها ایفا خواهد کرد.

آیت‌الله بیات زنجانی همچنین در ادامه ضمن اشاره به روایتی از پیامبر مکرم اسلام(ص) از کتاب مسند امام علی ابن ابیطالب(ع) گفت: حضرت می‌فرمایند که علماء مادامی که در امور دنیا و حکومت وارد نشود، سلامت می‌مانند و این موضوع به اعتقاد من، صرف ورود در کارهای سیاسی نیست بلکه مقصود حضرت، سیاسی کار شدن علما است؛ بدین معنا که عالمان به توجیه گر رفتار حاکمیتی بدل شوند، که بدون شک فاصله گرفتن با جایگاه حقیقی آنهاست.

وی در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر ورود منطقی و علمی دانشگاهیان در عرصه های سیاسی و نظریه پردازی، اظهار کرد: جایی که انحرافی دیده می شود، تکلیف همه شما و ما ورود و تذکر است که این مهمترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر است و تأکید من بر ورود علمی و منطقی، برای این است که راه بهانه جویی اهل بهانه را ببندد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز