خبرگزاری کار ایران

آیا آمریکا درباره اسد هم در برابر ایران عقب نشینی می کند

چگونه اردوغان و اوجالان در مقابل ایران بازنده شدند؟

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۰۴۰

شاید در آینده نزدیک باید منتظر معامله جدیدی بین ایران و آمریکا بود که در قبال حفظ بشار اسد در سوریه و کمک به او برای غلبه بر نیروهای مخالف تضمین جدیدی برای حفظ اسرائیل کسب شود.

مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا از نظر جهانیان به حدی مثبت جلو رفته است که هر روز رسانه های عربی مطلب و یا تحلیلی از این موضوع بر روی خروجی های خود می گذارند و اینکه مهمترین بخش این توافق کنار گذاشتن کشورهای عربی از تحولات منطقه و محور شدن ایران در تصمیم گیری های خاورمیانه است. اما اینبار گویا این ایران هراسی و کابوس حضور قدرتمن ایران در منطقه به سراغ ترک ها آمده است و آنها هم مانند کشورهای عربی منطقه به این باور رسیده اند که پشت پرده توافق هسته ای ایران و ۵ قدرت جهانی معامله ای صورت گرفته است و بخشی از این معامله تغییر توازن قدرتهای منطقه ای است.

به گزارش خرداد سمیر اوغلو صالح استاد دانشگاه آنکارا و تحلیل گر سیاسی بر این باور است که از زمان ظهور داعش تا اکنون تمام تحرکات میدانی و لجستیکی آمریکا و ایران در میدان مبارزه با این گروه با هماهنگی بوده است.

در بخش هایی از این تحلیل که العربیه آنرا بر روی خروجی خود قرار داده است نوشته شده است منظور صحبت های اخیر اردوغان از جمله کسانی که خود را عقل کل می دانند آمریکا بوده است.

بعد از اینکه ایران با کمک ابزارهای تبلیغاتی خود اقدام به ایجاد یک کمپین ضد ترکیه ای در جهان کرد و در همه جا ترکیه را متهم به حمایت مالی و نظامی از داعش کرد بدون آنکه حتی یک سند از این حمایت به جهانیان نشان دهد و سپس تحولات بعد از آن و اصرار ایران به این امر نشان داد که تمامی این فرافکنی های ایران علیه ترکیه با چراغ سبز آمریکا بوده است.

هماهنگی ایران با آمریکا به طور کاملا مشهودی معلوم است. اتفاقات زیادی را می توان مثال زد که عمق این هماهنگی را بیان کند. جابجایی ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران از مرکز عراق و نزدیکی های بغداد به محور اربیل –موصل و هماهنگی آنها با حملات هوایی آمریکا و فرماندهی نیروهای سپاه قدس بر نیروهای پیشمرگه همگی نشان از تعامل ایران و آمریکا دارد.

عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان دیگر می داند که هیچ تشکیلات کردی دیگر از او تبعیت نمی کند و تمام احزاب و گروهای مسلح کرد اکنون به زیر پرچم ایران آمده اند و حتی حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه نیز گوش به فرمان تهران است. حتی صالح مسلم رئیس اتحاد دمکرات کردستان که از یاران قدیمی اوجلان است نقش واسطه را دارد بازی می کند. در واقع یکی از بازندگان بزرگ این جریان اوجالان است.

اما هدف ایران و آمریکا از این یکپارچه کردن کردها و کنترل گرفتن آنها این است که به اردوغان فشار بیاورند و این امر را به او یاد آور کنند که کنترل گربه سیاه ترکها در دست آنان است.

فلسفه وجودی داعش که متشکل شده از تروریستها و خلافکاران فراری داده شده از زندانهای بغداد و دمشق است مورد تائید آمریکا بود و حتی سلاح در اختیار آنها قرار داد اما سرازیر شدن آنها به موصل و اربیل و کوبانی بر خلاف برنامه ریزی های آمریکا بود و یک شبه همین گروه تبدیل شد به دشمن شماره یک آمریکا.

در شرایط امروز منطقه ایران و آمریکا دارای مشترکات زیادی هستند. اولین و مهمترین اشتراک آنها داشتن دشمن واحدی به اسم داعش است. و سپس تمایل هر دو کشور در تحت نفوذ داشتن و کنترل اتفاقات رخ داده در یمن، لبنان، عراق و سوریه است که هم ایران و هم آمریکا در این مناطق بازیگرانی دارد. ایران با قبول بر آورده کردن انتظارات آمریکا در این مناطق توانسته سایه تحریم اقتصادی را از سر خود دور کند و آمریکا هم با توجه به این نکته که تنها کشور قدرتمند مخالف اسرائیل در منطقه ایران است توانسته با این کشور کنار بیاید و تضمین امنیتی برای اسرائیل بگیرد.

شاید در آینده نزدیک باید منتظر معامله جدیدی بین ایران و آمریکا بود که در قبال حفظ بشار اسد در سوریه و کمک به او برای غلبه بر نیروهای مخالف تضمین جدیدی برای حفظ اسرائیل کسب شود.

این اتفاقات نشان داد که تمام آرزوهای اردوغان به باد رفت و این نتیجه انتخاب اشتباه شخص رئیس جمهور بود. او به جای اینکه شرکای منطقه ای را با دقت بیشتری انتخاب کند به دنبال ایجاد محور عربی – ترکی بود و با این تفکر مذهبی که قدرت سنی ها را احیائ کند شروع به بازی خطرناکی در منطقه کرد که اکنون سر انجام آن را دارد می بیند

منبع: خرداد نیوز

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز