خبرگزاری کار ایران

آقای پناهیان عذرخواهی، تصحیح کامل و جبران کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۰۴

اهل تریبون مراقب مضامین، آداب و ادب واژگان خود باشند

روز گذشته با انتقادات نسبت به اظهارات نامانوس و عجیب یکی از سخنرانان مذهبی در شبکه ی سه سیما، مواجه بوده ایم.

گزارش شفقنا حاکی است، این اظهارات واکنش وسیع در  سطح جامعه داشته و قلوب بسیاری از دلدادگان به پیامبر اعظم (ص) و امام علی (ع) را جریحه دار ساخته است. نویسندگان منتقد، این اظهارات را واجد مضامین غلط، نامناسب و وهن گونه دانسته و تاسف شدید خود را از  آن ابراز داشته اند.

ممکن است بیان شود قصد گوینده، چنین نبوده است – که جز این هم انتظار نمی  رود – ، اما  وقتی درباره مقدسات و اساس دین و مذهب و آن هم شخصیت هایی چون پیامبر اعظم (ص) و امام علی (ع) به ویژه از تریبون عمومی و در ماه مبارک رمضان سخن گفته می شود، هم موضوع فوق العاده نیازمند دانش و دقت است و هم استخدام واژگان و مفاهیم باید از استواری و غنا و وجاهت لازم برخوردار باشد، چرا  که تک تک کلمات بار معنایی خود را داشته و مخاطبان برداشت خود را خواهند داشت. لذا سخنرانان باید به شدت مراقب چگونگی کاربست مضامین، کلمات و ادبیات خود باشند و اخلاق و ادب و آداب سخن در این موضوعات را به دقت مراعات نمایند. نکات مهمی که در کمال تاسف در نمونه ی یاد شده به هیچ وجه مراعات نشده است.

با این مقدمه، کمترین انتظار از آقای پناهیان، پرهیز از هرگونه توجیه، تصحیح کامل، عذرخواهی صریح و بدون فوت وقت از بیان نامناسب، جبران و مراقبت از عدم تکرار است. همه بدانند هر توجیهی ممکن است خدایی ناکرده موجب باز شدن باب اظهارات ناسنجیده ی دیگران درباره مقدسات شود.

از مدیران رسانه ها آن هم رسانه هایی در سطح تلویزیون نیز انتظار می رود که مراقبت خود نسبت به کیفیت برنامه های مذهبی را مضاعف نمایند و کنترل و پیش بینی مناسبی نسبت به برنامه های زنده مذهبی داشته باشند، چرا که جبران مافات در این موارد بسی دشوار یا بعضا غیر ممکن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز