خبرگزاری کار ایران

روش جلوگیری از خراب شدن خیارشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۳۷۲

اگر قصد نگهداری خیارشور به حجم نسبتا زیادی را داشته باشیم باید از روش های صحیح استفاده کنیم، روش هایی که برای جلوگیری از خراب شدن خیارشور بسیار مناسب هستند.

به گزارش ایلنا، خیار شور یکی از دورچین های محبوبی است که می توان آن را با انواع غذا سرو کرد. بسیاری از ما با فرا رسیدن فصل تابستان که خیار در آن فراوان است، به فکر تهیه خیارشور می افتیم اما اگر بخواهیم خیارشور را در حجم زیاد برای مصرف یا فروش تهیه کنیم، بسیار مهم است که بتوانیم خیارشور را از خراب شدن در امان نگه داریم و روش نگهداری درست آن را بدانیم. در این بخش شما را با طرز نگهداری اصولی خیارشور جهت جلوگیری از خراب شدن آن آشنا خواهیم نمود.

چگونه از خراب شدن خیارشور جلوگیری کنیم؟

نکات زیر به شما کمک می کند تا بتوانید خیارشور را به مدت طولانی سالم نگهداری کنید و از خراب شدن آن جلوگیری نمایید.

خیارشور را در جای خنک قرار دهید:

یکی از علل خراب شدن خیارشور قرار دادن خیارشورها در محیط گرم است زیرا محیط گرم جای مساعد تری برای رشد کپک ها خواهد بود پس برای رسیدن خیارشور عجله نکنید و آن را در جای خنک و حتما سایه نگهداری کنید.

از نمک دریایی استفاده کنید:

یکی دیگر از علل بی کیفیت شدن و خرابی خیارشور را باید در نمک آن جستجو نمود زیرا نمک معمولی یا همان نمک یددار دارای مواد افزدونی بوده و از تخمیر مثبت جلوگیری می کند پس بهتر است از نمک دریایی با کیفیت استفاده کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن خیارشور

نسبت آب و نمک را بدانید:

اگر درون خیار شور نمک کمی بریزیم مطمئنا خیارشور خراب خواهد شد زیرا نمک موجب تخمیر ایمنی شده و از رشد باکتری ها در خیارشو میتواند جلوگیری می کند پس بهتر است نسبت آب و نمک را بدانید، برای هر 15 لیوان آب 1 لیوان نمک مناسب می باشد. استفاده از مقدار مناسبی از نمک در تهیه خیارشورها، علاوه بر طعم مناسب آن، باعث بالا رفتن ماندگاری خیارشور می شود.

برای تعیین صحیح نسبت نمک به آب در خیارشور، آب نمک خیارشور را در یک ظرف جداگانه درست کنید. سپس یک عدد تخم مرغ را خوب شسته و درون ظرف حاوی آب نمک، بیاندازید.اگر تخم مرغ وسط محلول شناور شد، نمک کاملا اندازه است. اگر تخم مرغ به ته ظرف رفت، مقدار نمک خیارشور شما کم است؛ اگر تخم مرغ روی سطح آب ظرف قرار گرفت، مقدار نمک زیاد است. 

نمک را در آب کاملا حل کنید:

برای تهیه خیارشور خوب و جلوگیری از خراب شدن آن باید ابتدا محلول آب نمک را درست کنید و سپس اضافه کنید و هرگز آب نریزید و سپس نمک را روی سطح آن نپاشید بلکه باید نمک باید بخوبی در آب حل شود.

خیارها را در آب نمک غوطه ور کنید:

یکی از علت های کپک زدگی و خراب شدن خیارشور این است که تمام خیارها داخل آب شور قرار نمی گیرند و کپک همیشه روی سطح خیار شورهایی که از آب بیرون زده اند تشکیل میشود پس سعی کنید آب شور شما تمام خیارها را بپوشاند زیرا باکتری های مولد کپک در محیط آب نمک نمیتوانند رشد کنند.

روش جلوگیری از خراب شدن خیارشور

به دمای آب توجه کنید:

دمای آب و نمکی که روی خیارشور ریخته می شود، نه باید خیلی سرد و نه باید خیلی داغ باشد. برای این منظور باید از آب گرم استفاده شود، به گونه ای که گرمای آب را بتوانید با سر انگشتان خود حس کنید.

از سرکه استفاده نکنید:

بهتر است بدانید استفاده ازسرکه باعث خرابی و کپک خیارشور می شود پس در تهیه خیارشور هیچ نیازی به استفاده از سرکه نیست.

از آب تصفیه شده یا جوشیده استفاده نمایید:

یکی از علل خراب شدن خیارشور استفاده از آب تصفیه نشده است زیرا آب شیر حاوی مقادیری مواد شیمیایی مانند کلر و دیگر ترکیبات است که میتواند محیط مساعد رشد باکتری کپک باشد. می توانید در تهیه خیار شور از آب جوشیده استفاده نمایید.

روش جلوگیری از خراب شدن خیارشور

خیارها و سبزی ها را خشک کنید:

در مراحل تهیه خیارشور حتما پس از شستن خیارها و سبزی های معطر اجازه دهید آب آنها گرفته شود و آنها را کاملا خشک کنید تا باعث ایجاد کپک نشود.

خیار شور را هم بزنید:

برای اینکه خیارشور شما کپک نزند و خراب نشود، هر چند روز یک بار درب ظرف را محکم ببندید و سپس آن را تکان دهید.

بهداشت را رعایت کنید:

یکی از علل خراب شدن خیار شور استفاده از ظرف کثیف و به طور کل رعایت نکردن بهداشت است. برای جلوگیری از خراب شدن خیارشور از ظروف و وسایل کاملا تمیز استفاده کنید و حتما بهداشت دست ها را در هنگام تهیه خیارشور رعایت کنید.

روش جلوگیری از خراب شدن خیارشور

از مواد اولیه بی کیفیت استفاده نکنید:

یکی دیگر از علل خرابی خیارشور استفاده از خیار و سبزجیات بی کیفیت و پلاسیده و فاسد شده است زیرا سبزیجات و مواد اولیه بی کیفیت بیشتر در معرض فساد هستند و سرعت فساد بالاتری دارند پس برای جلوگیری از خرابی و کپک زدن خیارشور از مواد تازه در تهیه خیارشور استفاده کنید.

درب خیارشور را گچ بزنید:

ورود هوا درون ظرف خیارشور سبب خراب شدن و کپک زدگی آن می شود، پس مطمئن شوید ظرفی که برای خیارشور استفاده کردید درب محکمی دارد. برای جلوگیری از ورود هوا به درون خیارشور می توانید، دور ظرف خیار شور را گچ بگیرید یا یک نایلون روی دهانه دبه قرار داده و با یک کش پلاستیکی دور آن را ببندید تا کاملا محکم شده و هیچ هوایی وارد آن نشود.

حتی می توانید خیار شور را داخل شیشه نوشابه خانواده بریزید اما باید از خیارهای ریز برای این کار استفاده کنید.

منبع:نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز