خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۸۷۶

شیرینی زعفرانی یکی از انواع شیرینی‌های زیبا، خوشمزه و خانگی است که برای پذیرایی در ایام نوروز بسیار مناسب است.

به گزارش ایلنا، با نزدیک شدن به ایام نوروز پخت انواع شیرینی‌های رنگارنگ و خوشمزه خانگی رونق می‌گیرد. شیرینی‌های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی زعفرانی یکی از انواع شیرینی‌های خشک است که به دلیل داشتن زعفران و هل دارای عطر بسیار زیادی است و اگر این شیرینی را در منزل تهیه کنید، عطر و بوی آن تمام خانه را پر می‌کند.

این شیرینی خوشمزه و خوشبو برای پذیرایی در ایام نوروز نیز بسیار مناسب است. درا دامه این مطلب طرز تهیه شیرینی زعفرانی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این شیرینی تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی زعفرانی

آرد سفید قنادی: ۲۲۵ گرم

پودر قند: ۶۰ گرم

نشاسته ذرت: ۵۰ گرم

کره: ۲۲۵ گرم

پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

وانیل: نصف قاشق چای‌خوری

شکلات تخته‌ای برای تزیین: به میزان لازم

پودر پسته برای تزیین: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

۱ ـ نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۲ ـ نکات مربوط به آرد

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

۳ ـ نکات مربوط به نشاسته ذرت

طرز تهیه شیرینی زعفرانی

نشاسته ذرت شبیه آرد است و رنگ سفیدی دارد. نشاسته ذرت همچنین بافت نرمی دارد، به طوری که اگر مقداری از آن را بین دو انگشتتان بمالید، صدایی شبیه به جیرجیر از آن می‌شنوید. استفاده از نشاسته ذرت در انواع دسر‌ها و غذا‌ها عامل غلظت است. توجه داشته باشید که نشاسته گندم با نشاسته ذرت تفاوت دارد و نمی‌توان این دو را جایگزین یکدیگر کرد. نشاسته ذرت را می‌توانید در بسته‌بندی‌های بهداشتی از فروشگاه‌های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید.

طرز تهیه شیرینی زعفرانی


طرز تهیه شیرینی زعفرانی

۱ ـ برای شروع کار ابتدا کره را که به دمای محیط رسیده است، همراه با پودر قند، پودر هل، وانیل و زعفران دم کرده داخل یک کاسه مناسب بریزید و حدود سه دقیقه با دور تند همزن برقی هم بزنید تا مواد یکدست و سبک شود.

۲ ـ در مرحله بعد نشاسته ذرت و آرد را کم کم به مواد اضافه کنید و با دور کند همزن برقی بزنید تا خمیر لطیفی به دست بیاید. خمیر باید حالت چسبندگی داشته باشد تا بتوانید با قیف آن را ماسوره کنید.

۳ ـ کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و مواد شیرینی را داخل قیف بریزید و ماسوره دلخواه‌تان را قرار بدهید. می‌توانید از ماسوره m۱ و یا ماسوره ۲d استفاده کنید. حالا با فاصله شیرینی را روی کاغذ سینی فر ماسوره بزنید و بعد سینی فر را داخل فر ۱۶۵ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا بپزد. وقتی زیر و دور شیرینی کمی طلایی شد؛ یعنی آماده و پخته است. بعد از اینکه شیرینی‌ها خنک شدند، می‌توانید روی شیرینی را با شکلات آب شده و پودر پسته تزیین کنید، نوش جان.

منبع: فرارو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز