خبرگزاری کار ایران

چیزهایی که نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار داد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۵۵۸

امروزه انسان ها برای انجام کارهای روزمره داخل منزل از وسایل الکتریکی زیادی کمک میگیرند و این وسایل زندگی هارا بسیار آسان تر کرده، ولی معایبی نیز دارد.

به گزارش ایلنا، امروزه با افزایش مشغله ها وعدم فرصت کافی برای انجام کارهای خانه سر وکله انواع و اقسام ماشین در آشپزخانه ها پیدا شده است. ماشین ظرفشویی از ضروری ترین لوازم برای افراد پرمشغله است که ظرف های کثیف را می شوید و تمیز می کند.

تنها کاری که با داشتن ماشین ظرفشویی باید انجام دهید، این است که ماشین را پر از ظرف کنید، پودر شوینده را اضافه کنید، چرخه شست و شو را تنظیم کنید و دکمه «روشن» را فشار دهید تا کلی در وقت شما صرفه جویی شود.

اگرچه ماشین ظرفشویی زندگی را راحت تر کرده اما نباید همه ظروف را با ماشین ظرفشویی شست و باید برخی ظروف را در این ماشین قرار ندهید. در این بخش ظروفی را که نباید با ماشین ظرفشویی بشویید را آورده ایم.

قاشق چوبی، کاسه و تخته برش بامبو

سختی مواد شوینده ماشین های ظرفشویی سبب خشک شدن چربی طبیعی ظروف چوبی و تخته های برش می شوند. خشک شدن و از بین رفتن این چربی ها موجب می شود که چوب شروع به ترک خوردن کند. اقلام چوبی باید به سرعت با یک شوینده ملایم وآب گرم شسته شوند.

اجازه ندهید خیس بخورند زیرا خیس خوردن می تواند باعث متورم شدن و تغییر شکل چوب شود و اگر احساس می کنید نیاز به ضد عفونی دارند، از محلول ملایم سفید کننده کلر و آب گرم به نسبت  1/4 فنجان سفید کننده و 1/2 گالن آب استفاده کنید.

چیزهایی که نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار داد

درب های زودپز

شما می توانید دیگ زودپز را در ماشین ظرفشویی بگذارید اما هرگز نباید درب زودپز را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید زیرا درپوش دارای سوپاپ هایی است و عملکرد ماشین ظرفشویی می تواند ذرات کوچکی از غذا را به داخل سوپاپ ها وارد کند. اگر این سوپاپ ها گرفته باشند، هوا از آنها خارج نشده و زودپز می ترکد.

همچنین مواد شیمیایی سخت همچنین می توانند به نوار لاستیکی یا سیلیکونی درب آسیب برساند.

چاقو آشپزخانه

لبه ها تیز چاقو می توانند روی پوشش محافظ قفسه ها و سبدها خراش ایجاد کنند و باعث ایجاد زنگ زدگی شوند ثانیاً، چاقوهای تیز هنگام تخلیه ماشین ظرفشویی خطرناک هستندو اگر مراقب نباشید به شما آسیب می رسانند.

مواد شوینده سخت ماشین ظرفشویی می تواند لبه های تیز را کدر کرده و باعث شکافتن دسته های چوبی شود پس بهتر است انواع چاقوهای آشپزخانه را با دست بشویید.

رنده ها و الک

هر وسیله آشپزخانه ای که لبه تیزی دارد، نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرد. رنده ها و الک ها می توانند پوشش پلاستیکی روی قفسه ها را خراش دهند و موجب زنگ زدگی شوند. رنده دارای سوراخ های کوچک است پس اگر آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید، جریان آب نمی تواند همه ذرات غذا را بشوید و باز هم به شستشوی دستی برای نتیجه بهتر نیاز خواهید داشت.

چیزهایی که نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار داد

ظروف آشپزی چدنی

اگر از تابه های چدنی به درستی مراقبت شود، برای مدت زیادی دوام می آورند. برای اینکه چدن زنگ نزند و غذا نچسبد، از روغن در ساخت آن استفاده می شود.

وقتی ظروف چدنی داخل ماشین ظرفشویی قرار می گیرد، مواد شوینده و آب زیاد چربی آن را از بین می برد و چدن را غیر قابل استفاده می گذارد و فرآیند روغنی شدن باید کاملاً از نو شروع شود. این امر در مورد قابلمه ها و تابه های چدنی که دارای لعاب بیرونی هستند نیز صدق می کند.

ظروف آلومینیومی

گذاشتن ظروف آلومینیومی در ماشین ظرفشویی سبب تیره و کدر شدن و بروز لکه های سفید روی سطح ظروف می شود. اگر آلومینیوم آنودایز نشده باشد، شوینده های سخت می توانند باعث ایجاد شکاف و خوردگی شوند. اگر این ظروف برچسب "قابل شستشو داخل ماشین ظرفشویی" داشته باشند، نیز بهتر است آنها را با دست بشویید.

اگر می خواهید تغییر رنگ و لکه ها را از بین ببرید، خمیری از کرم تارتار و آب گرم تهیه و خمیر را روی قابلمه بزنید و به یاد داشته باشید که دفعه بعد با دست بشویید!.

قابلمه و لیوان مسی

ظروف مسی زیبا هستند اما باید از آنها بیشتر مراقبت کنید تا براق و درخشان بمانند پس این ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید زیرا مواد شیمیایی سخت موجود در شوینده های ماشین ظرفشویی بلافاصله رنگ را تیره می کند و می تواند خورنده باشد و باعث حفره شود.

چیزهایی که نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار داد

تابه های نچسب

روی بسیاری از تابه های نچسب برچسب قابل شستشو داخل ماشین ظرفشویی خورده است اما مواد شوینده خشن و دمای بیش از حد می تواند روی پوشش نچسب تاثیر بگذارد. زمانی که سطح تابه آسیب می بیند خراشیده یا پوسته پوسته می شود و می تواند سموم خطرناکی را در غذا آزاد کند که در این صورت باید تابه جدیدی خریداری شود.

اگر می خواهید ظرف های خود را داخل ماشین ظرفشویی بشویید، چرخه خشک شدن را کنار گذاشته و اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شوند.

قابلمه و ظروف سرامیکی

ظروف سرامیکی به دلیل سطح پخت نچسب بسیار محبوب هستند اما کل این ظروف از سرامیک ساخته نشده و فقط یک پوشش سرامیکی دارند. روکش سرامیکی را می توان روی چدن، آلومینیوم، مس یا فولاد ضد زنگ اعمال کرد.

همیشه ظروف سرامیکی را با دست بشویید زیرا مواد شوینده ماشین ظرفشویی می توانند حاوی سفید کننده و اسیدهای سیتریک باشند که بسیار خشن هستند و به این ظروف آسیب برسانند.

ظروف اکریلیک یا ملامین

ظروف سبک، نشکن و اکریلیک یا ملامین بسیار محبوب هستند اما بهتر است این ظروف در ماشین ظرفشویی شسته نشوند زیرا متأسفانه دمای بالای آب، فرآیند خشک کردن و شوینده های سخت ماشین ظرفشویی می توانند ظروف را خراب کنند پس از چندین بار شستشو مخصوصا در ظروف ارزان تر، ترک هایی ایجاد کرده و رنگ و طرح را از بین ببرند.

چیزهایی که نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار داد

لیوان و ظروف عایق دار

لیوان و ظروف عایق پلاستیکی و فلزی برای سرد و گرم نگه داشتن مواد غذایی عالی هستند. بیشتر آنها با دو لایه مواد با فضای هوایی بین این دو که عایق را ایجاد می کند، ساخته شده اند. برخی از ظروف برچسب قابل شستشو داخل ماشین ظرفشویی دارند و بسیاری از آنها چنین نیستند.

بهتر است ظروف عایق پلاستیکی و فلزی را با دست بشویید و اگر تصمیم دارید یکی از آنها را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید، قفسه بالایی را انتخاب کنید و از دمای بالای چرخه خشک کردن که می تواند باعث خراب شدن عایق و ورود آب به فضای هوایی شود، صرف نظر کنید.

برای از بین بردن لکه های قهوه داخل لیوان مسافرتی، از خمیر جوش شیرین و آب استفاده و با یک برس نرم یا پارچه خمیر را به لیوان بمالید و سپس بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید.

ظروف شیشه ای چاپ شده یا دستی

تکنیک های چاپ تجاری روی ظروف شیشه ای پیشرفت کرده است، اما همیشه قابل استفاده داخل ماشین ظرفشویی نیست. شوینده های خشن و نیروی آب می تواند رنگ را طی یک یا دو بار شستشو پاک کند.

ظروف لب طلایی و چینی

ظروف چینی داخل ماشین ظرفشویی قابل شستشو هستند مگر اینکه دارای روکش طلا و یا تصاویر باشند. در حالی که ظروف نقره ای به خوبی داخل ماشین ظرفشویی شسته می شوند اما ظروف لب طلا به دلیل مواد شوینده خشن و آب قوی داخل ماشین ظرفشویی تغییر رنگ داده و کدر و پوسته پوسته می شوند. هنگام شست و شو ظروف چینی ظریف، مراقب باشید تا قطعات به هم نچسبند و باعث ایجاد ترک خوردگی نشوند.

چیزهایی که نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار داد

ظروف قدیمی، کریستال ظریف یا تعمیر شده

ظروف قدیمی شیشه ای یا چینی و ظروفی که تازه تعمیر شده اند را داخل ماشین ظرفشویی نشویید زیرا حرارت زیاد و شوینده های سخت باعث ضعیف شدن چسب های مورد استفاده و شکسته شدن این ظروف شوند.

کریستال ظریف باید با دست شسته تا از خرد شدن آنها جلوگیری شود. اگر تصمیم دارید برای این ظروف از ماشین ظرفشویی استفاده کنید، از قفسه بالایی استفاده و لیوان ها را بین پنجه ها قرار دهید نه بالای آنها، تا از شکستگی جلوگیری شود.

چاقوهای نقره استرلینگ

ظروف نقره ای استرلینگ را می توانید داخل ماشین ظرفشویی بشویید اما نباید چاقوهای نقره ای دارای دسته توخالی را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید زیرا چه تیغه استرلینگ باشد یا فولاد ضد زنگ گرمای ماشین ظرفشویی می تواند باعث چسبندگی و جدا شدن چسب نگهدارنده تیغه روی دسته شود پس این چاقوها را با دست شستشو دهید.

شیشه شیر

شیشه های شیر به ویژه شیشه های شیر قدیمی به دلیل حرارت زیاد و شوینده های سخت می توانند پس از چندین بار شستشو داخل ماشین ظرفشویی زرد شوند بنابراین شیشه های شیررا با دست بشویید تا ظاهر آنها به بهترین شکل ممکن حفظ شود.

منبع: نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز