خبرگزاری کار ایران

بدترین و بهترین روغن‌ها برای آشپزی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۶۰۹

روغن مناسب برای مزه‌دار کردن، تهیۀ سس سالاد یا سرخ کردن سبزیجات، متفاوت است.

به گزارش ایلنا، التهاب مزمن تا حدی نتیجه عدم تعادل در اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. هر دو اسیدهای چرب ضروری هستند اما زمانی که سطح امگا ۶ از امگا ۳ بیشتر باشد، باعث التهاب مزمن می‌شود.

یکی از روغن‌ها که این عدم تعادل را در اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ایجاد می‌کند، روغن ذرت است. این روغن نسبتا ارزان است و نقطه دود بالایی دارد. نقطه دود روغن در واقع همان دمایی است که اگر روغن بیشتر از آن دما داغ شود، شروع به تجزیه‌شدن، دود کردن و سوختن می‌کند. این روغن آنقدرها که مردم فکر می‌کنند سالم نیست. روغن ذرت پر از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه مانند امگا ۶ است که می‌تواند باعث التهاب و آسیب کبدی شود.

روغن سویا: روغن سویا شما را در معرض خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک قرار می‌دهد. مانند بسیاری از روغن‌های گیاهی، روغن سویا نیز بسیار تصفیه‌شده است. فرآیند تولید، روغن سویا را مستعد اکسید شدن می‌کند.

روغن آفتابگردان: حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۶ است. یکی دیگر از دلایلی که روغن آفتابگردان می‌تواند ناسالم باشد، این است که در مقایسه با سایر روغن‌های پخت‌وپز گیاهی، وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، سطوح بالاتری از آلدئید تولید می‌کند. آلدئیدها در واقع مواد سمی هستند که می‌توانند افراد را در برابر بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیر کنند.

روغن نارگیل: سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است که تبدیل آنها به لیپیدهای ذخیره‌شده، برای بدن دشوار است. طبق مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۲۰ در مجله Circulation منتشر شد، روغن نارگیل می‌تواند سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد را افزایش دهد که خبر بدی برای قلب شما است.

روغن پالم: روغن پالم را از فهرست روغن‌های آشپزی خود حذف کنید. طبق مطالعات انجام‌شده، روغن پالم تقریباً دارای مقادیر مساوی چربی اشباع و غیراشباع است.

سالم‌ترین روغن‌ها کدامند؟

روغن زیتون: نقطه دود این روغن  تقریباً ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۶ درجه سانتیگراد) است، که دمای معمولی پخت‌وپز محسوب می‌شود. روغن زیتون از دیرباز استاندارد طلایی برای روغن‌های پخت‌وپز در آشپزخانه‌ها در سراسر جهان بوده است. این روغن سرشار از ویتامین E است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.

روغن آووکادو: دارای نقطه دود تقریباً ۵۲۰ درجه فارنهایت (۲۷۱ درجه سانتیگراد) است که آن را برای پخت‌وپز با حرارت بالا مانند سرخ‌کردن ایده‌آل می‌کند. طعمی خنثی و شبیه آووکادو دارد و می‌توانید از آن مانند روغن زیتون استفاده کنید. همچنین دارای ترکیب غذایی مشابه روغن زیتون، با درصد بالایی از اسید اولئیک، چربی سالم برای قلب است.

روغن کنجد: دارای نقطه دود متوسط تا بالا تقریباً ۴۱۰ درجه فارنهایت (۲۱۰ درجه سانتیگراد) است. طبق تحقیقات، استفاده از روغن کنجد به‌مدت ۹۰ روز به‌طور قابل‌توجهی قند خون ناشتا و نشانگرهای زیستی طولانی‌مدت مدیریت قند خون را بهبود می‌بخشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز