خبرگزاری کار ایران

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور:

یکی از معضلات سازمانهای تخصصی معدنی و زمین شناسی، عدم توجه به متخصصین است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۷۳۱

یکی از مهمترین معضلات عدم تعالی سازمانهای تخصصی معدنی و زمین شناسی همچون سازمان نظام مهندسی معدن تهران، عدم وجود متخصصین و نخبگان جوان در سمت های مدیریتی است.

کامبیز مهدیزاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیر طرح توسعه فناوری ها و نوآوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با معدن مدیا گفتگویی کرده که به این شرح است:

- شنیده شده که شما بعنوان جوان ترین کاندیدای هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی معدن استان تهران، نامزد شده اید. آیا تایید میفرمایید؟

بله من از حق شهروندی خود استفاده کرده و در این دوره از انتخابات شرکت کردم. عده ای سازمان نظام مهندسی معدن تهران را موروثی میدانند این در حالی است که کاری هم تا به امروز انجام نداده اند. هدف باید این باشد که متخصصان و صاحبنظران وارد این سازمان شوند. شفافیت، پاسخگویی و عملگرا بودن افراد باید به این جایگاه اعتبار و ارزش بدهد. متاسفانه برخی ۴۰سال است که در صنعت هستند و تحولی هم در این عرصه ایجاد نکردند اما متاسفانه امروز شاهدیم که در انتخابات نظام مهندسی شرکت کردند تا تحول ایجاد کنند. اگر بنا بود تحولی ایجاد شود که تا کنون شده بود.

۲- با توجه به اینکه در حال حاضر در حوزه زمین شناسی و معدن معاونت علمی و ریاست جمهوری مشغول هستید، چرا برای این سازمان کاندیدا شده اید؟
سازمان نظام مهندسی معدن تشکیلاتی غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و عضویت در آن یک مسئولیت اجتماعی به شمار می آید.  بنده با توجه به تحصیلات مرتبط و تجربه ای که داشتم بخصوص در حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی وارد این رقابت شدم تا با بهره گیری از توان متخصصان جوان و نخبه این حوزه و البته استفاده از مشاوره تخصصی صاحبان تجربه بتوانم در راستای تعالی این سازمان حرکت کنم. البته که بی شک این مهم با شایسته سالاری و توزیع عادلانه کار انجام میشود.

۳- با توجه به اینکه این سازمان نهادی غیرانتفاعی است، چه اقداماتی را برای بهبود وضعیت معدنکاران میتوان انجام داد؟
ابتدا نیاز است بحث درآمدزایی سازمان برای اعضای آن مورد توجه قرار گیرد که این مورد از طریق ایجاد یک مرکز نوآوری و فناوری تخصصی حوزه زمین شناسی و معدن ممکن خواهد بود. شیوه دیگر تولید درآمد، تداوم روند توسعه مبحث ژئوتوریسم به صورت عملیاتی است که میتواند به عنوان منبع مورد اتکایی برای درآمدزایی این سازمان تبدیل شود. چرا که ما در طرح توسعه زمین شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات زیرساختی فناورانه، تعاملات و رایزنی های داخلی و بین المللی در این حوزه را انجام داده ایم و عملیاتی سازی و بهره برداری از آن براحتی در سازمان نظام مهندسی معدن تهران، مقدور خواهد بود.
ارتقای ایمنی معادن، موضوع دیگری است که همواره از دغدغه های معدنکاران عزیز بوده است. به منظور حل این مشکل، میتوان با بهره از فناوری های نوینی چون پهپادها به یاری متخصصان آمد که این مهم از طریق تعامل با نهادهای مرتبط همچون وزارت صمت، محقق خواهد شد. نکته دیگر که به نظر میرسد برای بهبود تصویر کلی این سازمان نیازاست، مهیا سازی ساختمانی در شان اعضا و متخصصان است. از جمله اقدامات دیگری که نیاز است در این سازمان صورت پذیرد، پیاده کردن اصول HSE در معادن و نظارت مستمر بر آن و همچنین تسریع در روند صدور پروانه اشتغال اعضا خواهد بود.

۴- برای تعالی اعضای این سازمان به مثابه بخشی از متخصصان جامعه زمین شناسی و معدن چه اقداماتی می توان صورت داد؟
نخبگان و متخصصان جوان هرحوزه ای از سرمایه های این کشور هستند و بنابراین ما در هر نهاد دولتی و غیردولتی که هستیم باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم. لذا در سازمان نظام مهندسی معدن هم این قاعده باید برقرار باشد. به منظور تحقق این امر، ابتدایی ترین اقدامی که میشود انجام داد اعتبار بخشی به کارت نظام مهندسی اعضا خواهد بود. بدین ترتیب که متخصصان و اعضای محترم بتوانند با این کارت از خدمات رفاهی و درمانی بهره مند شوند. ما در هر سازمان و نهادی بایدکه موضوع پاسخگویی را در راس امور قرار دهیم. نیاز است که شان و اعتبار عزیزان و متخصصان محترم حفظ شود. من معتقدم یکی از مهمترین معضلات عدم تعالی سازمانهای تخصصی معدنی و زمین شناسی همچون سازمان نظام مهندسی معدن تهران، عدم وجود متخصصین و نخبگان جوان در سمت های مدیریتی است. مشاهده میشود که با رشته های تحصیلی نامرتبط در برخی سمت های سازمانی نهادهای تخصصی مشغول به کار هستند. بنابراین نیاز است که در این رویه تجدیدنظر کلی صورت پذیرد و جوانان متخصص به این قبیل سازمانها راه یابند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز