خبرگزاری کار ایران

معاون ساماندهی امور جوانان:

ناچیز بودن بودجه تنها بخشی از مشکلات است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۵۲۳

بسیاری از نیروهای ستادی و استانی جوانان از هم پراکنده شده‌اند. پس از ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی وقت، حتی ساختمان‌های جوانان به بخش‌های دیگر واگذار شد و بسیاری از طرح‌های جوانان از جمله سمن‌سراها از فعالیت بازماندند.


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به دستور سی و ششمین جلسه شورای عالی جوانان و تاکید معاون اول رئیس جمهور مبنی بر نهایی کردن موضوع ساختار حوزه جوانان گفت: بعد از گذشت ۳ سال از ادغام ورزش و جوانان، مشکلات و کاستی‌ها مشخص شده و اکثر صاحبنظران و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس نیز معتقدند این اقدام تصمیمی نادرست و عجولانه بوده است.

به گزارش ایلنا، محمود گلزاری در جلسه کمیته تخصصی بررسی دستور جلسات شورای عالی جوانان با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاههای عضو شورای عالی جوانان با اشاره به بودجه ناچیز حوزه جوانان و نسبت آن به تعداد جوانان کشور افزود: بودجه تنها بخشی از مشکلات است. بسیاری از نیروهای ستادی و استانی جوانان از هم پراکنده شده اند. پس از ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی وقت، حتی ساختمان‌های جوانان به بخش‌های دیگر واگذار شد و بسیاری از طرح‌های جوانان از جمله سمن‌سراها از فعالیت باز ماندند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در جلسه گذشته شورای عالی جوانان دکتر جهانگیری - معاون اول رییس جمهور، معاونت راهبردی ریاست جمهوری را مامور کرد تا درخصوص ساختار جمع بندی نهایی داشته باشند. معاونت راهبردی نیز جلسات متعددی را با کارشناسان و نمایندگان دستگاهها داشته و همانطور که وزیر ورزش و جوانان هم اعلام کردند نظر کارشناسی این معاونت همگام با نظر بسیاری از صاحبنظران، بر تفکیک است؛ البته در حال بررسی ساختار مناسب بعد از تفکیک هستند که انشاءالله نظر کارشناسی خود را در جلسه آینده اعلام می‌کنند.

گلزاری افزود: دکتر جهانگیری در خصوص دستور جلسه آینده شورای عالی جوانان تاکید بیشتری بر موضوعات اجتماعی حوزه ی جوانان کردند، از این رو به دنبال مطرح کردن موضوع ایجاد و تقویت تشکل‌های جوانان هستیم. در واقع در دولتی که خود را مردمی و مردم سالار می داند تشکل‌های جوانان دارای جایگاه خاصی هستند.

وی درباره راه اندازی مجلس ملی جوانان نیز گفت: کار کارشناسی روی این پروژه ادامه دارد و به دنبال ارائه طرحی قوی و منسجم هستیم تا این طرح با شکست مواجه نشود. به همین علت ارائه و پیشنهاد این طرح را به جلسات آتی شورای عالی جوانان موکول می کنیم

مجید نداف - رئیس کمیته اشتغال و مسکن جوانان نیز در این جلسه گفت: با توجه به بیش از دو سال باقی مانده از دولت یازدهم امیدواریم بتوانیم قدم‌هایی برای جوانان برداریم و تلاش‌هایی در جهت حمایت از تصویب طرح‌های این حوزه داشته باشیم تا بتوان موانع قانونی را مرتفع کرد.

وی با اشاره به بودجه تقریبی ۲۳۰۰ میلیارد تومانی که برای حوزه جوانان در نظر گرفته شده، گفت: هرچند هنوز نحوه تخصیص اعتبار و دستگاه‌های مورد نظر مشخص نشده است اما جامعه از ما توقع دارد قدم‌های مثبتی در حوزه جوانان برداشته شود.

نداف افزود: در این ستاد ما به عنوان وکیل جوانان پیگیر موضوعات هستیم و در مسیر تصمیم‌سازی تا تصمیم‌گیری وانجام کارها موضوعات و مصوبات را پیگیری و پایش می‌کنیم. این موضوع ممکن است موجب نگرانی دستگاه‌های اجرایی شود اما جزو وظایف ما است و باید به دنبال حل معضل اشتغال باشیم.

در ادامه جلسه سه طرح ایجاد مراکز تخصصی و فنی اشتغال، تشکیل جوان سراها و المپیاد شغلی مورد بررسی و نظرخواهی افراد حاضر در جلسه قرار گرفت.

مشاور اقتصادی معاون ساماندهی امور جوانان در توضیح طرح «ایجاد مراکز تخصصی و فنی کار و اشتغال» گفت: موضوع مراکز مشاوره کار و اشتغال به عنوان یکی از عوامل بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد دانش محور است. از طرفی با توجه به وابستگی‌های شدید نفتی و کاهش قیمت نفت، کشور و حوزه عمومی‌ توان تزریق پول به جامعه را ندارد، بنابراین در شرایط حاضر معقول‌ترین روش، افزایش بهره‌وری عوامل تولید است.

وی افزود: خلاءهایی در جامعه ما وجود دارد که بر اساس آن همه منتقد آموزش و پرورش، نظام کارآفرینی و غیره هستند. با توجه به وجود خلاء دانش راهنمایی و مشاوره ای جهت اشتغال و برنامه ریزی برای جوانان، این طرح مطرح می شود. در واقع ما به دنبال توانمندسازی جوانان هستیم.

نداف با اشاره به برنامه‌های ارائه شده به مجلس از سوی وزیر ورزش و جوانان گفت: این برنامه‌ها شامل به کارگیری استعدادهای جوانان و خلاقیت‌های آنان و حمایت از مراکز شغلی صلاحیت‌دار برای تسهیل امور انتخاب شغل متناسب با استعدادهای جوانان است و این موضوع جزو تکالیف ما محسوب می‌شود.

وی درباره مراکز مشاوره اظهارکرد: مراکز مشاوره حلقه واسطی هستند که قرار است تعدادی ذینفعان از آن استفاده کنند و ما باید بهترین پاسخ را برای آن ها داشته باشم. این ذینفعان شامل فعالان اقتصادی(به ویژه بازرگانی)، تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی، اساتید و خبرگان و حاکمیت به طور عام و قوه مجریه به طور خاص است.

مشاور اقتصادی معاون ساماندهی امور جوانان خاطرنشان کرد: در این مراکز تولید دانش انجام می‌شود چرا که تقاضا وجود دارد.

در این جلسه یک عضو جمعیت سبز ایران نیز به تشریح طرح " اشتغال دامن گستر " پرداخت و تاکید کرد: اگر اراده ای برای حل مشکل جوانان نباشد کار ما بیهوده خواهد بود و در واقع در بیشتر دولت ها با این موضوع تنها به صورت شعاری برخورد شده است.

در ادامه این نشست نمایندگان دستگاه‌های مختلف ضمن بیان دیدگاههای خود و موافقت با موارد مطرح شده جهت ارائه در جلسه شورای عالی جوانان، درخواست کردند آیین نامه‌ای برای چگونگی تصویب طرح ها در کمیته تخصصی شورای عالی جوانان مدون شود.

بنابراین گزارش، در سی و ششمین جلسه شورای عالی جوانان مقرر شد کمیته تخصصی شورا با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاههای عضو شورای عالی جوانان جهت بررسی برنامه ها و طرح ها تشکیل و دستور جلسات را مورد بررسی کارشناسی قرار دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز