خبرگزاری کار ایران

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

شبکه‌های اجتماعی تجلی خود جوانان هستند

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۶۵۵

همانطور که نتوانستیم ویدئو یا ماهواره را با ممنوع کردن حذف کنیم نمی‌توانیم با فیلترکردن این شبکه‌ها مانع گسترش آنها شویم بنابراین بهتر است از ظرفیت آن‌ها به سود خودمان استفاده کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه نمی‌توانیم با فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی مانع گسترش آنها شویم، گفت: شبکه‌های اجتماعی تجلی خود جوانان هستند.

به گزارش ایلنا، محمود گلزاری امروز(شنبه) در نشستی خبری که به مناسبت هفته ازدواج برگزار شد، گفت: در انتهای دولت هشتم ۴ هزار و ۲۹۷ سمن در حوزه جوانان فعالیت می‌کردند که دولت یازدهم ۱۹۸ سمن فعال را تحویل گرفت.

به گفته وی کاهش چشمگیر سمن‌ها در حوزه جوانان ناشی از نگاه امنیتی، کنترل آنها و بی‌اعتقادی به مشارکت جوانان بود که ما فعالیت‌های جدی در رابطه با آغاز شکل گیری دوباره سمن‌ها انجام داده‌ایم.

وی در مورد ارائه مجوز به مراکز مشاوره، اظهار کرد: این مجوز قبل از ادغام سازمان ملی جوانان و شکل گیری سازمان نظام روان‌شناسی توسط سازمان ملی جوانان که یک سازمان قدرتمند بود ارائه می‌شد. زمانی که سازمان نظام روان‌شناسی تشکیل شد براساس قانون صدور پروانه تخصصی، تعریف تعرفه و… باید توسط همین سازمان تخصصی انجام می‌شد اما برخی از مراکز مشاوره که پیش از این از سازمان ملی جوانان مجوز گرفته بودند و برای تمدید مجوز شرایط سازمان نظام روان‌شناسی را دارا نبودند نسبت به این موضوع اعتراض کردند. این عدم تفاهم مدت‌ها ادامه داشت که این دعوای ۲ ساله در این مدت به پایان رسید.

گلزاری افزود: در تفاهمنامه‌ای که با نظام روان‌شناسی به امضا رسید قرار بر این شد فعالیتهای تخصصی و نظارت‌ها و مجوز عینی مراکز مشاوره برعهده این سازمان باشد اما معاونت وزارت جوانان نیز با هماهنگی این سازمان امکان راه اندازی مراکز مشاوره پیش از ازدواج را داشته باشد.

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه نشست با اشاره به بی‌نظمی‌هایی که در دوره‌های گذشته درمورد تشکیل شورای عالی جوانان وجود داشت، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در ۶ ماه گذشته تشکیل این شورا بود که خوشبختانه پس از ۱۹ ماه این شورا تشکیل شد اما از برخی از وزرایی که باید در این جلسه حاضر می‌شدند نشدند گلایه داریم و امیدواریم در جلسه بعدی این شورا حاضر شوند.

وی با اشاره به بررسی مشکلات جوانان مانند مسکن، اشتغال و ازدواج در این شورا گفت: ۳ آسیب فراگیر در حوزه جوانان اعتیاد، خشونت و طلاق مطرح شد. در این جلسه معاون اول رئیس جمهور تاکید داشت هر ۳ ماه یک بار این جلسات تشکیل شود و یک دبیرخانه ثابت فعال برای شورای عالی جوانان نیز تشکیل شود.

گلزاری در ادامه به تشکیل ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اشاره کرد و گفت: همانطور که برخی از دستگاه‌ها شورای عالی جوانان را جدی نگرفته‌اند برخی دستگاه‌ها نیز این ستاد را جدی نگرفته و نمایندگان موثری به جلسات ستاد ملی نمی‌فرستند، من از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متولی درخواست می‌کنم ستاد ملی را جدی بگیرند و اگر همین روال پیش رود سازمان‌هایی را که به ستاد ملی جوانان کم لطفی کردند معرفی خواهیم کرد.

معاون وزیر ورزش و جوانان افزود: در دوره گذشته ۵ میلیارد تومان که خرج کل معاونت‌های این مجموعه است صرف برگزاری یک جشنواره نمایشی، سطحی و نمادین شده بود که مشخص نشد چه راهکارهایی برای استفاده از نیروهای بر‌تر جوان که از سوی این جشنواره انتخاب شده بودند داشتند. با وجود پیشنهاد برگزاری چنین جشنواره‌های نمایشی‌ای در دوره کنونی نیز تا جشنواره‌ای هدف و کارکردش مشخص نباشد هرگز برگزار نمی‌شود.

گلزاری به برگزاری جشنواره سفره‌های عقد از زمان قاجار تاکنون اشاره کرد که طبق برآوردهای اولیه ۵۰ میلیون هزینه داشت و گفت: براساس گفته پیشنهاددهندگان در این جشنواره تفاوت سفره عقد از زمان قاجار تا زمان حال مشخص می‌شد اما به دلیل آنکه برگزاری چنین جشنواره‌ای سودی به حال جوانان و ازدواج آنان نداشت با آن مخالفت شد زیرا باید هر حرکتی در حوزه جوانان مکانیزمی علمی داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ازدواج در ۱۱ دی ماه امسال و همزمان با سالروز ازدواج حضرت رسول و حضرت خدیجه گفت: در این جشنواره از ناشران، جوانان و خیرین ازدواج و… تقدیر می‌شود و تلاش کردیم این جشنواره به جای آنکه پر خرج، پر سروصدا و نمایشی باشد محتوایی، علمی و اثرگذار باشد.

معاون وزیر ورزش و جوانان از سرگیری ارائه وام ازدواج را یکی دیگر از دستاوردهای مدیریت فعلی در حوزه جوانان دانست و گفت: با تلاش و فشار رسانه‌ها و پیگیری ما وام ازدواج که به بن بست رسیده بود دوباره از سر گرفته شد و حتی در برخی از استان‌ها با کمک استانداری‌ها بیش از ۳ میلیون وام به جوانان اهدا می‌شود.

به گفته گلزاری در این دوره ۵ کمیته تخصصی ذیل ستاد ساماندهی امور جوانان تشکیل شده تا مشکلات جوانان به صورت تخصصی بررسی شود و همچنین تلاش شده در برنامه ششم توسعه سهم خوبی برای جوانان دیده شود.

در ادامه این نشست گلزاری به احداثکلینیک‌های کنترل خشم اشاره کرد و گفت: با تغییراتی که در شهرداری تهران اتفاق افتاد این پروژه عقب افتاد اما خوشبختانه با همکاری قوه قضائیه و وزارت بهداشت و درمان این مراکز راه اندازی می‌شوند و یکی از دستور جلسات شورای عالی جوانان همین کلینیک‌های خشم خواهد بود تا این پروژه در سطح کشور دنبال شود.

گلزاری در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درمورد مسدود کردن برخی از شبکه‌های اجتماعی گفت: نمی‌توان کارکرد این شبکه‌های اجتماعی را نادیده گرفت. این شبکه‌ها حتی در عرصه‌های بین المللی نیز تاثیرگذاری عمیقی دارند و شما کارکرد آن را در جنگ غزه دیدید. این شبکه‌ها حتی از جمعیت کشور چین هم پرجمعیت‌تر هستند و شخص رئیس جمهور، وزیر ارشاد، اطلاعات و غیره بار‌ها در خصوص شبکه‌های اجتماعی اظهار نظر کردند که این شبکه‌ها واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: همانطور که نتوانستیم ویدئو یا ماهواره را با ممنوع کردن حذف کنیم نمی‌توانیم با فیلترکردن این شبکه‌ها مانع گسترش آن‌ها شویم بنابراین بهتر است از ظرفیت آن‌ها به سود خودمان استفاده کنیم. این شبکه‌ها نیز مانند فضای پارک می‌ماند که در کنار آرامش و تفریح ممکن است برخی آسیب‌ها مانند فروش مواد مخدر و غیره را نیز داشته باشد. می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی تجلی خود جوانان هستند همانطور که ما جوان معتاد، خشن و غیره داریم جوان سالم هم داریم مگر می‌شود به خاطر ۲۰ درصد جوان مشکل آفرین کل جامعه جوانان را ندید.

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه این نشست با بیان اینکه ۳ عنصر آگاهی، پایداری و آسانی باید در ازدواج‌ها مدنظر باشد گفت: ۳۰ درصد ازدواج‌ها در ۵ سال اول ازدواج به طلاق ختم می‌شود که از این میان ۲۰ تا ۱۵ درصد به ازدواج‌ها در سال اول از هم گسسته می‌شود. این اعداد نگران کننده است و نشان می‌دهد یا انتخاب قبل از ازدواج خوب انجام نشده یا به دلیل مشکلات مختلفی مانند اقتصادی یا عدم آموزش‌های صحیح جوان نتوانسته به زندگی‌اش ادامه دهد. ما برای بعد از طلاق جوانان نیز برنامه ریزی کردیم زیرا ۷۰ تا ۸۰ درصد افرادی که طلاق می‌گیرند زیر ۳۰ سال سن دارند و طلاق برای آن‌ها مانند سونامی و زلزله‌ای در زندگیشان است.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از راهکار‌هایمان تغییر نگاه به زنان طلاق گرفته است در دین اسلام نیز ازدواج با افراد طلاق گرفته منع نشده، اما ما با نگاهی منفی و حتی نگاهی جاهلانه‌تر از زمان جاهلیت با فردی که طلاق گرفته حاضر به ازدواج نیستیم. در صورتی که این فرد تنها قربانی یک انتخاب اشتباه است، اما متاسفانه جامعه و رسانه‌ها با فرهنگ سازی اشتباه طلاق را مرگ امید به آینده می‌دانند که باید چنین نگاهی تغییر کند.

وی در موردوضعیت تفکیک بخش جوانان از وزارتخانه ورزش و جوانان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در شورای عالی جوانان مطرح شد و وزیر جوانان قبل از ورود جدید به دستور جلسه شورا به آن پرداخت، مشکلاتی بود که ادغام بخش جوانان و ورزش ایجاد کرده و سبب کم رنگ شدن سهم جوانان در هیاهوی ورزش شده است که قرار بر این شد نحوه چگونگی تفکیک در معاونت راهبردی ریاست جمهوری تا دو ماه آینده مشخص شود. همچنین این موضوع پیش از این در شورای راهبردی وزارت امور جوانان نیز بررسی شده بود که قرار بود تمام پیشنهادات این شورا نیز به معاونت راهبردی ارائه شود و حرف نهایی در دولت طی دو ماه آینده مشخص و در صورت نیاز به جدایی لایحه‌ای به مجلس ارائه شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به پرسشی در خصوص بیمه‌های مشاوره پیش از ازدواج گفت: یکی از مطالبات اصلی ما تحت پوشش قرار گرفتن جلسات مشاوره قبل از ازدواج است. به طور میانگین کمترین هزینه یک جلسه مشاوره پیش از ازدواج ۵۰ هزار تومان است که هر زوج به ۳ تا ۵ جلسه مشاوره نیاز دارد بنابراین بسیاری از جوانان به دلیل هزینه ۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی این مشاوره‌ها از آن صرف نظر می‌کنند. امیدواریم وزارت تعاون با همکاری بیشتر با وزارت جوانان مساله بیمه مشاوره قبل از ازدواج را حل کنند.

گلزاری در ادامه در پاسخ به پرسشی درمورداعتبار جوانان بر بودجه سالیانه کشور گفت: متاسفانه بعد از ادغام سهم جوانان در بودجه کلی کشور کاهش پیدا کرد که با پیگیری‌های ما مقداری بر این بودجه اندک افزوده شده و تا به حال یک سوم از همین بودجه به ما تخصیص داده شده است.

وی در ادامه از وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه جوانان مانند وزارت ارشاد، وزارت کار، مجلس شورای اسلامی و صدا و سیما درخواست کرد فعالانه‌تر در حوزه جوانان فعالیت کنند.

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، این معاونت تشکیل شده از ۲۰ نفر کار‌شناس خبره است که باید پاسخگوی ۲۴ میلیون جوان باشد بنابراین نیاز به حضور موثر‌تر نهادهای مرتبط است.

گلزاری نمره ۱۷ را به کارنامه کاری خود در ۹ ماه گذشته داد و گفت: اقدامات موثری در حوزه جوانان با توجه به مشکلات موجود در این مدت انجام شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آخرین وضعیت کارت جهیزیه گفت: وزارت ورزش و جوانان در این داستان نقش تسهیل‌گری دارد، یعنی صنایع معتبر داخلی در حوزه لوازم خانگی را با یک مکانیزم ساده به زوج‌های جوانی که قصد خرید جهیزیه را دارند، متصل می‌کند در این میان این صنایع باید با تخفیف بسیار بالا یعنی بیش از تخفیفی که خود خریدار می‌تواند از فرد فروشنده بگیرد کالاهای خود را عرضه کند همچنین در این میان بانک‌های معتبر نیز ضمانت پرداخت هزینه‌های تولیدکننده را می‌کند و تا دو هفته آینده اجرایی شدن یا نشدن کارت‌های جهیزیه مشخص می‌شود.

گلزاری در موزد اقدامات این معاونت برای حل مشکل بیکاری جوانان گفت: ۳۰ درصد بیکاران کشور را جوانان تشکیل می‌دهند که در برخی از استان‌ها این آمار به ۴۰ یا ۵۰ درصد نیز می‌رسد. در حال حاضر ما ۵.۳میلیون نفر جوان بیکار داریم که ۴.۵ میلیون فارغ‌التحصیل نیز به آن اضافه می‌شود و جوانان ۱۵ درصد از میانگین کشوری جمعیت بیکارشان بیشتر است.

وی با بیان اینکه تحصیل، ازدواج و اشتغال سه مشکل اصلی جوانان است گفت: در بحثتحصیل ما با صندلی خالی در دانشگاه‌ها مواجهیم، اما متاسفانه به دلیل بالارفتن مدرک تحصیلی و عدم تناسب به مدارک تحصیلی با نیاز جامعه ما با مشکل تحصیلکرده‌های بیکار مواجهیم در این زمینه تلاش کرده‌ایم، سمن‌هایی در حوزه توانمندی جوانان و کارآفرینی ایجاد کنیم. همچنین این موضوع یکی از مطالبات ما از وزارت کار است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که آیا وزیر کار در شورای عالی جوانان حاضر بود، گفت: خیر، معاون وزیر کار در این جلسه حضور داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز