خبرگزاری کار ایران

عامری تاکید کرد:

اراضی دارای خاک شنی و رسی با هوموس بالا بهترین زمین‌ها برای زراعت کلزا

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۱۰۷

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، با تشریح دستورالعمل فنی عملیات کاشت و آبیاری کلزا در سال زراعی 99-98 به انتخاب زمین اشاره و تصریح کرد: اراضی دارای خاک شنی و رسی با هوموس بالا بهترین زمین‌ها برای زراعت کلزا محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا از زنجان، حسین عامری با بیان اینکه در آماده‌سازی زمین برای زراعت کلزا نیز به جهت ریشه‌های عمیق کلزا و جلوگیری از دوشاخه شدن ریشه، شخم عمیق مورد نیاز است، عنوان کرد: زمین همچنین باید بدون کلوخه یا حتی المقدور کلوخه‌ها به اندازه گردو باشد و نیز تسطیح خوب زمین برای جلوگیری از ماندگاری آب باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت تاریخ کشت مناسب کلزا در استان زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مناطق استان منطقه سردسیری است بهترین تاریخ کاشت 15 شهریور تا اول مهر در نظر گرفته می‌شود و نکته قابل توجه این است که هر چه تاریخ کاشت از 15 شهریور به مهر ماه نزدیک‌تر شود به دلیل کاهش دمای هوا و خاک مدت زمان سبز شدن یکنواخت بوته بیشتر می‌شود.

عامری با اشاره به اینکه در مورد تاریخ کاشت کلزا نه صرفا کاشت بدون آبیاری بلکه اولین آبیاری بعد از قرار گرفتن بذر در خاک را به عنوان تاریخ کاشت در نظر می‌گیرند، افزود: : مقدار بذر مورد استفاده نیز به عوامل متعددی از جمله بافت خاک، مواد آلی خاک، نوع بذرکار، روش آبیاری، تاریخ کاشت و رقم مورد استفاده بستگی دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: : یک تا دو سانتی متر عمق مناسب کاشت کلزاست و توصیه می‌شود بعد از هر خط کاشت پشت دستگاه رفته و خاک را کنار بزنیم و از عمق مناسب مطمئن شویم چرا که ممکن است در اثر برخورد با سنگ یا هر عاملی عمق کاشت کم و زیاد شده و تنظیم بذر کار به هم بخورد.  

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود کلزا به روش جوی و پشته‌ای کشت شود چرا که در این روش جذب نیتروژن بهتر بوده، از آب گرفتگی روی پشته ها و سله بستن خاک جلوگیری شده و با گرم شدن سریع‌تر پشته ها، نهایتا سرعت جوانه زنی افزایش می‌یابد.

عامری ادامه داد: علی‌رغم اینکه روش جوی و پشته‌ای توصیه می‌شود اما سایر روش‌های کشت نیز قابلیت اجرا دارند و نکته مهم اینکه گاها کشاورزان امکان فارو زدن بعد از کشت را مطرح می‌کنند که این موضوع مطلقا توصیه نمی‌شود چرا که بذر به عمق خاک رفته و سبز نمی‌شود و بذور روی خاک هم به دلیل عدم عمق مناسب در برابر کوچک‌ترین سرما حساس هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: در آبیاری نشتی با توجه به سطحی بودن بذر آبیاری اول باید با سرعت پایین و با حوصله انجام شود به عبارتی به جای اینکه آب روی یک کرت گذاشته شود روی دو کرت قرار داده شده و آبیاری دوم با فاصله کم انجام شود به طوری که رطوبت از خاک قطع نشده و خاک سله نبندد. در آبیاری تحت فشار نیز از نازل‌‎های ریز استفاده شود که قطرات آب باعث کوبیده شدن زمین و سله بستن خاک نشود. همچنین آبیاری دوم باید با فاصله کم انجام شده فاصله آب اول و دوم کاملا به شرایط آب و هوای منطقه و نوع خاک بستگی دارد.

وی عنوان کرد: باید توجه کنیم که در مبارزه با علف‌های هرز بهتر است از سم بوتیزان استار به میزان 2 لیتر در هکتار بعد از کشت و قبل از سبز شدن استفاده شود که این سم دو منظوره بوده و اکیدا توصیه می‌شود که بعد از سبز شدن مورد استفاده قرار نگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز