خبرگزاری کار ایران

اعطای 17 مورد استاندارد تشویقی به محصولات کشاورزی زنجان

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۰۳۷

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از اعطای 17 مورد استاندارد تشویقی و 4 هزار کد 16رقمی به محصولات تولیدی در استان زنجان خبرداد.

به گزارش ایلنا از زنجان، ، ربابه شب خیز،  مدیریت تلفیقی آفات (IPM) را  پایه و اساس تولید محصولات گواهی شده دانست و تصریح کرد: با حذف یارانه سموم در اوایل سال 86، اعتبارات بدست آمده از این محل صرف ارتقای سطح آموزش بهره برداران شد به طوری که کارشناسان کلینیک های گیاه پزشکی با حضور مستمر در مزارع و باغات دانش فنی را به کشاورزان منتقل می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: همه ساله با توجه به میزان اعتبار تخصیصی از سوی سازمان حفظ نباتات با حدود 100 نفر کارشناس قرارداد بسته شده و این کارشناسان پس از طی دوره‌های آموزشی مربوطه، اصول و مبانی IPM (مدیریت تلفیقی آفات) و ICM (مدیریت تلفیقی محصول) را به کشاورزان آموزش می‌دهند.

شب‌خیز با اشاره به اینکه روند تولید محصول گواهی شده عمدتا مصرف بهینه سم و جایگزینی آن با عوامل غیر شیمیایی را شامل می شود،بیان داشت: در این راستا در تولید محصول گوجه فرنگی برای کنترل بیولوژیک آفت مینوز و کرم هلیوتیس سالانه به طور متوسط در سطح 2 هزار هکتار رهاسازی زنبور براکون در استان زنجان انجام می گیرد.

وی استفاده از انواع کارت ها برای جذب و به دام انداختن آفات و همچنین استفاده از فرمون ها برای ردیابی و تعیین پیک پرواز برخی آفات از جمله کرم سیب را از دیگر روش های به کار گرفته شده در راستای تولید محصول گواهی شده در استان زنجان برشمرد و افزود: استفاده از این فرمون ها زمان دقیق مبارزه را اعلام کرده و نهایتا از مصرف بیش از حد سموم جلوگیری می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان محصول گواهی شده را محصولات دارای حداقل مجاز آلاینده‌ها عنوان و بیان کرد: کشاورزانی که متقاضی تولید محصول گواهی شده باشند ابتدا باید به کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کرده و با نظارت دقیق کارشناسان کلینک بر صفر تا 100 تولید محصول، کشاورز برای محصول خود کد 16 رقمی دریافت خواهد کرد.

شب‌خیز اضافه کرد: محصولات دارای کد 16رقمی در بسته بندی های خاصی که مشخصات محصول از جمله کد مربوط به کلینیک نظارت کننده، کد کشاورز تولید کننده و محل تولید بر روی آن درج شده است، در بازار با قیمتی متفاوت عرضه می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از دریافت کد 16 رقمی، برای اینکه محصولی به عنوان محصول گواهی شده معرفی شود باید نشان حد مجاز آلاینده ها توسط استاندارد نیز به محصول اعطا شود که در این راستا توسط یک شرکت بازرسی به عنوان نماینده استاندارد از محصول نمونه برداری شده و پس از انجام آزمایش های لازم در آزمایشگاه های مرجع، نتایج در قالب کمیته ای بررسی و در صورت تایید، کشاورز موفق به اخذ نشان حد مجاز آلاینده ها برای محصول تولیدی خود خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پایان از اعطای 17 مورد استاندارد تشویقی و 4 هزار کد 16 رقمی  به محصولات مختلف در این استان خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز