خبرگزاری کار ایران

در آبفای استان زنجان برگزار شد؛

برگزاری کارگاه " استفاده از پسماند گِل قرمز برای حذف نیترات در آب‌های آلوده "

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۳۸۱

کارگاه تخصصی یکروزه با عنوان " استفاده از پسماند گِل قرمز برای حذف نیترات در آب های آلوده " با حضور مدیران و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان زنجان، آب منطقه ای زنجان، اساتید و دانشجویان گروه شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و دانشجویان گروه مهندسی عمران دانشگاه زنجان و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در محل سالن کنفرانس شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، مشکل آلودگی نیتراتی منابع تأمین آب شرب را در کنار کاهش سطح منابع آبی، یکی از بزرگ‌ترین معضلات پیش روی بهره‌برداران شرکت‌های آب و فاضلاب در سطح کشور عنوان کرده و بر لزوم شناخت علل بروز این آلودگی و بررسی روش‌های مناسب کنترل و حذف آن تأکید کرد.

به گزارش ایلنا از زنجان، مسلم پورنصرت ضمن اشاره به تحقیقات انجام شده قبلی در این حوزه، بر لزوم کاربردی بودن دستاورد‌ها بر اساس نیاز شرکت در تأمین آب شرب در فاز عملیاتی و با حجم بالا و اقتصادی تأکید کرد.

وی ضمن تشکر از محققان و اساتید ناظر بر این پروژه اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان به رویکرد حمایتی خود از طرح‌های تحقیقاتی کاربردی، توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه آب و فاضلاب ادامه خواهد داد.

مسعود احمدی، کار‌شناس واحد تحقیقات شرکت آبفای استان زنجان، گفت: یون نیترات پس از جذب و نفوذ در طبقه‌های خاک، وارد آب زیرزمینی شده و به علت انحلال پذیری بالا در آب و خاصیت پخش گسترده، محدوده وسیعی از آن را آلوده می‌کند به همین علت، وجود یون نیترات مهم‌ترین شاخص آلودگی شیمیایی آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود.

وی همچنین به روش‌های مناسب حذف آلاینده‌های آب آشامیدنی اشاره کرد و افزود: با توجه به سادگی طراحی، ارزان‌بودن مواد مورد نیاز، سهولت عملکرد، عدم نیاز به تصفیه نهایی و پیشرفت تکنولوژی ساخت جاذب‌های ارزان قیمت با ظرفیت بالا مانند گل قرمز، فرآیند «جذب سطحی» یکی از گزینه‌های مناسب برای حذف آلاینده‌هایی مانند نیترات از آب‌های آشامیدنی است.

این کارگاه در راستای پروژه پژوهشی شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با عنوان «استفاده از جاذب گِل قرمز فعال‌سازی شده به روش مکانیکی - شیمیایی برای کاهش نیترات در آب‌های آلوده» توسط مهندس حمیدرضا غریبی، دانشجوی کار‌شناسی ارشد مهندسی عمران - مهندسی آب و فاضلاب دانشگاه شهید بهشتی و با راهنمایی دکتر ابوالقاسم علی‌قارداشی(عضو هیات علمی پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی) و دکتر شهرام رایگان(عضو هیات علمی دانشگاه تهران) و با مشاورهدکتر عباس اکبرزاده(عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو) و دکتر مجتبی فاضلی(عضو هیات علمی پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی) که در سال گذشته در قالب حمایت از پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد در این شرکت به انجام رسیده، تشکیل شده بود. دستاوردهای پژوهشی این پروژه شامل ثبت ۲ اختراع ملی، ارائه ۵ مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین المللی و چاپ ۲ مقاله در نشریات علمی - پژوهشی داخلی و خارجی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز