خبرگزاری کار ایران

ابداع هنر «تخشیب» توسط هنرمند زنجانی

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۳۷۴

این هنر حاصل پیاده‌سازی تذهیب بر روی چوب بوده است که باعثانتخاب این نام «تخشیب» شده است / برای خلق هر یک از تابلو‌های این هنر بیش از ۶۰۰ ساعت وقت صرف شده است.

هنرمند مبتکر زنجانی با تلفیق هنرهای مختلفی، هنری به نام تخشیب را ابداع کرد.
محمدرضا توابی، خالق هنر تخشیب، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در زنجان در زمینه خلق این آثار اظهار داشت: از زمان شروع به کار در این زمینه ۲۳ سال می‌گذرد.

این هنرمند زنجانی در زمینه انتخاب نام تخشیب برای این هنر یادآور شد: این هنر حاصل پیاده‌سازی تذهیب بر روی چوب بوده است که باعثانتخاب این نام «تخشیب» شده است.
توابی ابتدای شروع کار در این زمینه هنری خود را مربوط به تلاش برای اضافه کردن تذهیب به خط و به بهره‌گیری از تذهیب رنگی و برخورد با انواع رنگ‌های چوب و چوب‌های متفاوتی که هر یک طیف خاصی از رنگ‌ها را داشتند عنوان کرد.
وی به روش خلق آثار هنری تخشیب اشاره و هر یک از لایه‌های مورد نیاز برای ساخت یک تابلو را در ضخیم‌ترین حالت دارای یک و در ظریف‌ترین شکل نیم میلیمتر عنوان کرد.
هنرمند خالق تخشیب، با اشاره به تلاش برای ثبت این هنر در فهرست آثار صنایع دستی کشور و کوشش برای ثبت آن در اکو در سطح بین المللی به نام ایران و زنجان تصریح کرد: مسئولان فرهنگی کشورهای ترک‌زبان بار‌ها با پیشنهادات مختلف خود در تلاش برای جلب نظر بنده به منظور ثبت این هنر ارزشمند به نام کشور خود بوده‌اند.
توابی در بخشی از سخنانش با بیان به دغدغه‌های خود برای آموزش این هنر اشاره و یادآور شد: در صورت عدم معرفی مناسب این هنر به افراد نمی‌توان موثر در حفظ و نگهداری این هنر شد.
وی با اشاره به ارزش هنری آثار خلق شده در هنر تخشیب اظهار داشت: برای خلق هر یک از تابلو‌ها بیش از ۶۰۰ ساعت وقت صرف شده است.
توابی آثار تخشیب را فاقد هر نوع اثر هنری مشابه دانست.
این هنرمند زنجانی اثر هنر تخشیب را حاصل طراحی با استفاده از هنر تذهیب، بهره‌گیری از لایه‌های چوب بسیار ظریف، برش با اره‌هایی که سه برابر اره‌های معرق کاری طول دارند و بهره‌گیری از مواد طبیعی برای تثبیت و ماندگار سازی اثر معرفی کرد.
وی در ادامه به تلاش برای تامین مواد اولیه مورد نیاز اشاره و تصریح کرد: با شرکتی ایتالیایی برای تامین چوب‌های مورد نیاز خود از سراسر جهان تلاش می‌کند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در این زمینه به خبرنگار ایلنا در زنجان گفت: هم اکنون ثبت این هنر در فهرست آثار صنایع دستی در دست پیگیری است.
محمود علی محمدی لازمه حمایت همه جانبه از این هنر منحصر به فرد را معرفی آن به جامعه عنوان کرد و بر لزوم ثبت این هنر به نام زنجان تاکید کرد.
وی با اشاره به معرفی این هنر به ایران و جهان اظهار داشت: تخشیب هنر بومی زنجان است و باید تحت همین عنوان و با این شناسنامه به تمام جهان معرفی شود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تصریح کرد: ما باید در معرفی هنرمندان شهر زنجان بکوشیم و آغازگر تلاش برای معرفی هنر و هنرمندان گمنام این شهر و هنرهای همانند هنر تخشیب باشیم.
این مسئول در استان زنجان، هنر تخشیب را هنری بی‌نظیر در کشور و استان برشمرد و گفت: تولید اثر در این رشته هنری مستلزم تبحر در هنر معرق، نستعلیق، مشبک کاری و تذهیب و اطلاع از ریشه هنرهای مختلف ایران است.
گزارش از: زهرا ملابابائی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز