خبرگزاری کار ایران

با حضور گروه موسیقی شاهور در گنبد سلطانیه عنوان شد؛

در فضای رقابتی برابر، موسیقی سنتی و اصیل ایران برنده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۶۰

رهبر گروه موسیقی سنتی «شاهو» ضمن اظهار تاسف از مهجور واقع شدن موسیقی سنتی گفت: اگر فضای رقابتی برای همه هنرمندان برابر باشد، موسیقی سنتی و اصیل ایرانی برنده رقابت با موسیقی پاپ خواهد بود.

رهبر گروه موسیقی سنتی «شاهو» ضمن اظهار تاسف از مهجور واقع شدن موسیقی سنتی گفت: همواره تولیدات غیر جدی مخاطب عام بسیاری دارد و حوزه جدی مخاطب اندک، در این شرایط دولت‌ها و مدیریت‌های شهری هستند که با پرداخت سوپزیت امکان تولید آثار جدی را در فضای عمومی فراهم می‌کنند.

به گزارش ایلنا از زنجان، حامد صغیری روز چهارشنبه در حاشیه ضبط آلبوم «آوا‌ها و نوا‌ها» در گنبد سلطانیه، با اشاره به مشکلات پیش روی هنر موسیقی در کشور بیان داشت: متاسفانه در ایران موسیقی نیز سیاست زده شده و هرجا مسئولان بخواهند بر طبل فرهنگ و توسعه یافتگی بکوبند با هزینه‌های هنگفت کنسرت برگزار می‌کند و هر کجا دلشان بخواهد بی‌مهری نثار موسیقی می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانیکه رسانه‌ها از صدا و سیماگرفته تا خبرگزاری‌ها و نشریات چنین غیر حرفه‌ای و سخیف با موسیقی برخورد می‌کنند قطعا سلیقه مخاطب تنزل می‌یابد و و موسیقی‌های جدی بی‌ارزش تلقی می‌شوند.

این موسیقی‌دان ادامه داد: متاسفانه فضا به سمت مصرف گرایی و سطحی نگری پیش می‌رود و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار بهبود وضع موسیقی اصیل را داشت.

صغیری ابراز کرد: اگر ممیزی موسیقی حذف شود و‌‌ همان اسپانسر‌ها و تبلیغاتی که برای سایر موسیقی‌ها انجام می‌شود برای موسیقی سنتی وجود داشته باشد بدون شک این موسیقی رونق می‌گیرد.

وی یادآور شد: همواره تولیدات غیر جدی مخاطب عام بسیاری دارد و حوزه جدی مخاطب اندک، در این شرایط دولت‌ها و مدیریت‌های شهری هستند که با پرداخت سوپزیت امکان تولید آثار جدی را در فضای عمومی فراهم می‌کنند.

وی با مقایسه شهرت و مخاطب موسیقی پاپ نسبت به موسیقی سنتی گفت: درصورتیکه اسپانسرهای موسیقی پاپ برای موسیقی سنتی هم وجود داشت این موسیقی از مهجوریت و گمنامی رهایی می‌یافت.

رهبر گروه موسیقی شاهو دلیل انتخاب موسیقی سنتی را چنین بیان داشت: موسیقی سنتی بخشی از فرهنگ قومی / کرمانشاه / است که به آن تعلق دارم، در قوم ما کار مردم با موسیقی توام است، همه آیین‌هایمان با ساز «تنبور» همراه است، موسیقی در خون ما جاری است و من از کودکی با موسیقی زندگی کرده‌ام، در تفکر ما روح با همراهی موسیقی در جسم تشرف یافته است.

صغیری با بیان اینکه همه سازهای گروه شاهو سازهای ایرانی هستند ابراز کرد: ساز‌ها سازهای نواحی مختلف کشورند و ما درصدد هستیم با سازهای کهن تولیدات جدیدی داشته باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه موسیقی محلی به تنهایی نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند باید یا تلفیق این ساز‌ها کار جدید خلق کرد.

این موسیقی‌دان از عدم حمایت جدی مسئولان انتقاد کرد و افزود: در هرکجا که حاضر شدیم همه مسئولان و صاحبنظران گفتند «درخدمتیم» اما کسی منظور ا ز «خدمت» را معنی نکرد، گویا خدمت در نگاه آن‌ها اقدامی است که نه اعتباری بخواهد و نه امکاناتی!

صغیری ادامه داد: درکشوری که مدت‌ها موسیقی در آن حرام بوده و اینک تصویر ساز ازسیمای آن پخش نمی‌شود و هزاران مانع و سلیقه نازل برسر راه آن هست نمی‌توان انتظار پیشرفت موسیقی را داشت.

وی با اشاره به سبقه فعالیتی بیش از یک دهه‌ای گروه شاهو ابراز کرد: این گروه با بیش از شصت خواننده و نوازنده فقط با ساز سنتی ایران می‌نوازند.

به گفته صغیری گروه شاهو با چنین حجم و نوع فعالیت که فقط در حوزه موسیقی سنتی است در دنیا حتی در کشورهایی که موسیقی سنتی دارند بی‌نظیر است.

وی با اشاره به ضبط آلبوم جدید گروه شاهو با عنوان «آوا‌ها و بنا‌ها» گفت: این آلبوم با هفت قطعه و با حضور بیش از ۵۱ نوازنده و خواننده در آثار تاریخی ایران ضبط خواهد شد البته برای ضبط این کار بیش از ۱۵ استان کشور را گشتیم تا در آثار تاریخی آن‌ها مستقر شویم اما متاسفانه هیچ یک از مسئولان موافقت نکردند و در کمال ناباوری ضبط آن در گنبد تاریخی سلطانیه با حمایت معنوی مدیر کل میراثفرهنگی استان زنجان عملی شد.

صغیری با بیان اینکه ارتباط معنایی عمیقی بین گونه‌های مختلف هنر وجود دارد ابراز کرد: ضبط این آلبوم در فضای تاریخی با لباس‌های محلی، کلاژی از هنر‌ها را آفریده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه گنبد سلطانیه باهدف انتقال مقبره امام علی(ع) به این محل و با خاک نجف بنا شده است برای من تقدس ویژه‌ای دارد.

صغیری در پایان با اشاره به قطعه آخر «آوا‌ها و بنا‌ها» با نام «قاف غربت» گفت: این قطعه را به یاد شهید «مصطفی چمران» و دلاوری‌های او در پاوه اجرا می‌کنیم زیرا چمران یکی از انسان‌های برجسته زندگی من است و معجون جالبی از یک انسان واقعی، فردی با هوش و ذکاوت و تفکرات ملی مذهبی عمیق است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز