خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در جمع خبرنگاران:

مجموعا ۴۰ هزار و ۱۳۳ نفر در ایام نوروز در استان زنجان اقامت کرده اند

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۳۶۲

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان, با بیان اینکه ۹۶ هزار و ۴۲۲ نفر از مراکز تاریخی و فرهنگی استان بازدید کرده اند، افزود: این آمار نیز از روی بلیط های خریداری شده اعلام شده است.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: این آمار مطابق آمار رسمی ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، یحیی رحمتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از بنای چلبی اوقلی، مجتمع تفریحی گردشگری شاهبلاغی سلطانیه، معبد داش کسن و مجموعه ارگ بزرگ سلطانیه دراولین نشست خبری خود درسال۹۳درسالن تربتخانه این ارگ در جمع خبرنگاران زنجان، با اشاره به اینکه مجموعه ارگ بزرگ سلطانیه زنجان مقام نخست بازدیدهای امسال را دارد، گفت: در مجموع ۳۵ هزار و ۶۹۸ هزار نفر از این مجموعه تاریخی بازدید کرده‌اند.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی بازدیدکنندگان خارجی اظهار کرد: در سال گذشته ۴۸ نفر از آثار تاریخی استان بازدید کرده بودند که امسال این میزان به ۱۰۹ درصد رسیده است.

رحمتی در ادامه با اشاره به ۲۲۶ مورد بازدید نظارتی در طول ایام نوروز یاد آورشد: سه مورد منجر به تعطیلی و تعلیق شده است.

وی با بیان اینکه میانگین ضریب اشغال هتل‌ها در سال گذشته در استان ۴۲ درصد بوده است، افزود: امسال این میزان به ۵۳ درصد افزایش یافته است.

این مسئول با اشاره به احیای آئین «شال سالاماخ» در ۱۵ روستای استان به صورت رسمی افزود: در ۸۰ روستای استان این آئین امسال برگزار شد.

رحمتی از ارائه حلیم نذری برای ۵ هزار نفر در ایام فاطمیه خبر داد و افزود: برنامه‌های مناسبتی نیز در این ایام برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ادامه بارش‌ها در استان در مجموع یک هزار و ۲۰۰ نفر در حسینیه‌ها، امامزاده‌ها و مساجد استان استقرار یافتند، بیان داشت: برنامه ریزی‌های سفر در نوروز امسال مطلوب بود.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه نقاط ضعف گردشگری استان در حال تدوین است، یادآور شد: مجموعه تاریخی سلطانیه تنها گنبد نیست و شناسایی سوغات محلی و غذاهای محلی در اولویت این سازمان است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره اسب دوانی به صورت رسمی در این مکان تصریح کرد: تلاش می‌شود این جشنواره در تقویم سالانه سلطانیه ثبت شود.

رحمتی بر ضرورت جذب گردشگر به ویژه زنجانی‌ها به این شهر تاکید کرد و گفت: اگر ۳۰ درصد ساکنان شهر زنجان به این مجموعه جذب شوند، ۱۳۰ هزار نفر می‌توانند در سال از این مجموعه دیدنی بازدید کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص افزایش حفاری‌های غیر مجاز در استان زنجان ادامه داد: استان زنجان از استان‌های امن در این زمینه است و میزان حفاری‌های غیر مجاز کمتر از سایر استان‌ها است.

این مسئول بر ضرورت احیای انجمن‌های میراثفرهنگی تاکید کرد و گفت: در صدد هستیم انجمن‌های مردم نهاد را برای حفظ و حراست از میراثفرهنگی احیا کنیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره آش در اردیبهشت ماه سال جاری خاطرنشان کرد: فلسفه این جشنواره برگزاری آن، در زمانی است که گردشگر کمتری در استان وجود دارد و این جشنواره می‌تواند با معرفی انواع آش سنتی زنجانی‌ها و تره‌های کوهی گامی برای شناسایی موثر زنجان به سایر استان‌ها باشد.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: جشنواره آش با رویکردهای جدید امسال نیز با محوریت سلطانیه در زنجان برگزار می‌شود.

رحمتی با اشاره به میزان فروش غرفه‌های صنایع دستی گنبد سلطانیه ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده کمترین میزان درآمد غرفه داران در این ایام ۱۰۰ هزار تومان بود.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص افزایش گردشگری طبیعی در زنجان اظهار کرد: با هیئت کوهنوردی استان رایزنی‌هایی برای افزایش گردشگری طبیعی به ویژه در محور طارم به ماسوله انجام شده است.

رحمتی همچنین در پایان در زمینه فعالیت آژانس‌های گردشگری نیز اظهار داشت: ارزیابی این دفا‌تر با توجه به میزان تورهایی که به استان جذب می‌کنند، صورت می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز