خبرگزاری کار ایران

شهردار زنجان در جمع اعضای کمیسیون ماده۱۰۰خبرداد:

ساخت و ساز به سمت قانونمندی سوق می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۹۰

شهردار زنجان گفت: سخت گیری نسبت به تخلفات ساختمانی تشدید می شود.

زنجان: شهردار زنجان با تاکید بر ضرورت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: ساخت وساز در شهر باید به سمت قانونمندی سوق یابد.

به گزارش ایلنا از زنجان، محسن امین روز دوشنبه در دیدار با اعضای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری با اشاره به تغییر رویکرد شهرداری نسبت به تخلفات ساخت و ساز افزود: گرچه در گذشته اتکای شهرداری به درآمد حاصل از جرایم تخلفات ساختمانی منجر به تضعیف روند نظارت و پیشگیری از تخلفات ساختمانی شده بود اما اکنون شهرداری با رویکردی جدید شهروندان را به قانونمندی دعوت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: هر نوع تخلف در ساخت و ساز و عدول از استاندارد‌ها و قوانین منجر به تحمیل هزینه‌های کزاف به شهرداری می‌شود.

شهردار زنجان ادامه داد: حذف پارکینگ، تغییر کاربری و هر تخلفی در ساخت و ساز تبعات منفی ثانویه از جمله افزایش ترافیک، دشواری حمل و نقل و گاهی مشکلات امنیتی انتظامی در پی دارد.

امین تصریح کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ باید با تشدید سخت گیری و دقت بیشتر در صدور آرا برای تخلفات ساختمانی شهروندان را ملزم به رعایت قوانین ساخت و ساز کند و قانون پذیری آن‌ها را افزایش دهد.

وی متذکر شد: درصورتیکه تخلفات ساختمانی صرفه اقتصادی نداشته باشد سازندگان نسبت به تخلف و در پی آن پرداخت جریمه برای دستیابی به سود بیشتر اقدام نخواهند کرد.

شهردار زنجان گفت: متاسفانه با انعطاف بیش از حد نسبت به متخلفان ساختمانی و ارائه تخفیف و تقسیط طولانی جرایم، زمینه برای افزایش تخلفات فراهم می‌شود.

امین تاکید کرد: از این پس نباید با مساعدت نسبت به متخلفان زمینه تخلفات را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اجرای آرا اجرا نشده کمیسیون ماده ۱۰۰ ابرازکرد: اجرای این آرا و وصول مطالبات مربوط به جرایم باید در اولویت شهرداری باشد و هرگونه تاخیر در این زمینه تخلف محسوب می‌شود.

شهردار زنجان با بیان اینکه اجراییات شهرداری نقش مهمی در پیشگیری از تخلفات دارد بیان داشت: شهرداری درصدد افزایش حمایت از اجراییات با هدف تقویت اهرم‌های نظارت بر ساخت است و در این راستا تحقق بیمه کارکنان واحد اجرایییات را مد نظر دارد.

امین برخورد عادلانه با شهروندان را هنگام صدور ارا کمیسیون هاضروری دانست و تصریح کرد: نباید با لابی‌گری و بی‌دقتی در اجرای امور شهری موجبات بی‌اعتمادی و نارضایتی شهروندان فراهم شود.

شهردار زنجان قوانین مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ را نیازمند بازنگری دانست و ابراز کرد: پیشنهادات اعضای کمیسیون برای اصلاح این قانون می‌تواند به شکل لایحه تقدیم وزیر کشور شود.

امین ادامه داد: باید با افزایش تعداد جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ و تاکید بر پیشگیری از تخلف توسط ناظران و ماموران اجراییات قدمی برای کاهش تعداد پرونده‌های انباشته شده در این کمیسیون برداشت.

وی تاکید کرد: ناظران باید در همه مراحل ساخت و ساز اعم از فنداسیون، نصب اسکلت و سفت کاری به صورت مستمر گزارش نظارت را ارائه ئهنتئ و درصورت مشاهده تخلف در هر یکی از این مراحل روند احداثمتوقف شود

وی درخصوص زمان اعتبار پروانه‌های ساختمانی ابراز کرد: مدت اعتبار پروانه‌های ساختمانی باید کاهش یابد تا از مشکلاتی آتی پیشگیری شود.

شهردار زنجان تاکید کرد: تخلفات ساختمانی باید به نرخ روز محاسبه شود حتی اگر ساخت و ساز در سال‌های گذشته انجام شده باشد.

وی همچنین بر رفع سد معبر و ارتقا کیفیت اقدامات عمرانی در شهر تاکید کرد.

** تغییر نگاه شهرداری زنجان ه کمیسیون ماده ۱۰۰ نوید بخش وقایع مناسبی است

معاون دادستان زنجان در ادامه گفت «تغییر نگاه شهرداری نسبت به کمیسیون ماده ۱۰۰ و تخلفات ساختمانی نوید بخش کاهش اقدامات فراقاونی و مغایر اصول شهرسازی است.

احمدی افزود: متاسفانه شهرداری زنجان در گذشته جریمه محور بوده و به درآمدهای حاصل از جرایم ناشی از تخلفات وابسته بوده است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از ماموران اجراییات در شهرداری ابراز کرد: اقدامات این بخش بسیار دشوار و حساس است بنایارین باید با حمایت بیشتر از آنان استقلال اجرایییات را افزایش داد تا پیشگیری از تخلفات تقویت شود.

معاون دادستان زنجان ضمن اظهار گلایه از تبعیض در اجرای برخی احکام و لابی‌گری در صدور آرا متخلفان ساختمانی تصریح کرد: عدم اجرای ارای کمیسیون ماده ۱۰۰جایگاه شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ را ضعیف می‌کند.

وی همچنین خواستار برخورد یکسان با صنوف مزاحم و سد معبر در معابر شد.

باید املاک شهر ممیزی شوند

نماینده دادگستری در کمیسیون ماده ۱۰۰ با اشاره به درآمد زا بودن جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ برای شهرداری گفت: متاسفانه درآمد زا بودن این کمیسیون موجب شده واحد اجراییات براهدف تامین منافع شهرداری ضعیف عمل کند.

علی محمدی با تاکید بر تقویت اهرم نظارتی و واحد اجراییات شهرداری اظهار کرد: با توجه به اینکه پس از اتمام ساخت و ساز امکان قلع بنا کاهش می‌یابد در نتیجه آرا کمیسون ماده ۱۰۰ بی‌نتیجه می‌گردد بایدد از بروز تخلف پیشگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: سهل انگاری در برابر تخلف یک شهروند موجب افزایش تخلف در شهر می‌شود چرا که افراد با استناد به تخلفات یکدیگر از قانون عدول می‌کنند.

این عضو کمیسیون ماده۱۰۰ ضمن اظهار تاسف از به وجود آمدن جلوه‌های شهری زشت ناشی از تخلف ساختمانی یادآور شد: جرایم حاصل ازتخلفات مربوط به حذف پارکینگ باید در حساب مجزایی واریز شود تا برای تامین پارکینگ صرف شود.

عضو دیگر کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز تاکید کرد: شورای شهر و شهرداری باید در برخورد با متخلفان ساختمانی به نقطه مشترکی برسنند و بین قلع و قمع یا اعمال جرایم یک راهکار را برای کاهش تخلفات ساختمانی انتخاب کنند.

یار محمدی متذکر شد: درصورتیکه اجراییات شهرداری وظیفه خود را به درستی انجام دهد پرونده‌های متعدد تخلف به سمت کمیسی. ن ماده ۱۰۰ سرازیر نخواهد شد.

وی خواستار استمرار بازدید‌های دوره‌ای از ساختمان‌های در حال ساخت شد و افزود: متاسفانه قوانین موجود در زمینه تخلفات ساختمانی متناسب با شرایط موجود نیست.

سعید خدادادی و سمیه حمزه تبار اعضای شورای شهر زنجان نیز که عضو این جلسه بودند با تاکید بر تقویت بخش اجراییات شهرداری خواستار کاهش تخلفات ساختمانی از طریق افزایش نظارت بر ساخت و ساز شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز