خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا:

گره کور بیمه زنان خانه دار، کورتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۱۹۵

اگر برای حدود ۱۰ میلیون نفر زن خانه دار، ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان حق بیمه در نظر بگیریم، که دولت باید آن را بپردازد، شاهد خواهیم بود که حتی اگر در بهترین حالت ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه نیز در نظر گرفته شود باز هم تعداد قابل توجهی از زنان بیمه نخواهند شد.

یک کار‌شناس رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به اینکه با توجه به بودجه انقباضی دولت سهم کمی به حوزه تامین اجتماعی خواهد رسید، گفت: با نگاهی که اکنون به بحثبیمه زنان خانه دار وجود دارد، گره کور بیمه زنان خانه دار کور‌تر خواهد شد.

«عباس اورنگ» کار‌شناس رفاه و تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد منبع تامین بودجه طرح بیمه زنان خانه دار گفت: بر اساس قانون، دولت می‌تواند بخشی از منابع حاصله از هدفمندی یارانه‌ها را صرف حوزه رفاه اجتماعی کند در حالی‌که در سالهای گذشته همواره بودجه این حوزه با کاهش روبرو بوده است و دولت نیز سعی دارد از این منابع برای حمایت از تولید استفاده کند.

وی افزود: ما در کشور حدود ۱۰ میلیون زن خانه دار داریم که اگر برای هرکدام ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان حق بیمه در نظر بگیریم، که دولت باید آن را بپردازد، شاهد خواهیم بود که حتی اگر در بهترین حالت ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه نیز در نظر گرفته شود باز هم تعداد قابل توجهی از زنان بیمه نخواهند شد.

اورنگ ادامه داد: ممکن است دولت ۱ الی ۲ سال بودجه‌ای رابرای این کار اختصاص دهد اما معمولا بودجه این گونه طرح‌ها پس از چند سال به دلیل مشکلات مالی دولت متوقف شده و بیمه شدگان بلاتکلیف می‌مانند.

این کار‌شناس رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این گونه طرح‌ها در تمام دولت‌ها مطرح شده اما هرگز عملی نشده است، گفت: گره کور بیمه زنان خانه دار روز به روز کور‌تر خواهد شد، زیرا با وجود بودجه انقباضی دولت و اقتصاد مقاومتی، برای تامین اجتماعی بودجه زیادی در نظر گرفته نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه کوتاه مدت به این گونه طرح‌های حمایتی و تخصیص بودجه‌های غیر ثابت به آن‌ها کار اشتباهی است اظهار کرد: دولت وظیفه دارد قسمتی مشخص از در آمد خود را صرف حوزه رفاه و حمایت‌های اجتماعی اقشار مختلف کند و بخشی از در آمد خود به طور ثابت را به این افراد اختصاص دهد.

وی ادامه داد: تعریف ما از بیمه کردن نیز در این زمینه با مشکل روبروست، بیمه به این معناست که فرد بخشی از درآمد خود را صرف تامین آینده‌اش می‌کند در حالی که زنان خانه دار در آمدی ندارند و این گونه نسخه پیچیدن برای آینده زنان نسخه غلطی است.

اورنگ افزود: در تمامی دنیا این وظیفه سازمان‌های حمایت اجتماعی است که نه تنها زنان خانه دار بلکه هر شهروندی که فاقد در آمد است را برای گرفتن حمایت‌های اجتماعی، ازمحل منابع عمومی تحت پوشش قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز