خبرگزاری کار ایران

الهه کولایی در گفت‌وگو با ایلنا:

سهم مشارکت زنان نخبه در امور سیاسی ناچیز است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۶۹

تا اکنون کمتر به موضوع مشارکت سیاسی زنان در دولت جدید پرداخته شده است زیرا اولویتی برای این مساله نبوده و سیطره نگاهی پر قدرت، برای به خانه برگرداندن زنان وجود داشته است.

ایلنا: یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در تمام این سال‌ها مشارکت زنان در سطح نخبگان در بدست آوردن سهمی از قدرت سیاسی همواره بسیار حاشیه‌ای وناچیز بوده است، به طوری که می‌توان گفت زنان نخبه تنها به شکل گرفتن قدرت کمک کرده‌اند و در آن تاثیر گذار بودند اما هیچ‌گاه از این تلاش‌ها، سهم قابل قبولی را بدست نیاورده‌اند.

الهه کولایی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد میزان مشارکت زنان در امور سیاسی کشور به خبرنگار ایلنا گفت: توده زنان کشور همواره حضور بسیار موثر و تعیین کننده‌ای در وقایع سیاسی کشور داشته‌اند و در هر زمانی که امکان آن فراهم بوده و مجالی برای حضور زنان در امر سیاست و یا مشارکت‌های متنوع‌تر اجتماعی فراهم بوده است زنان از آن بهره گرفته‌اند. بنابراین در سطح مشارکت توده ایی وعمومی مشارکت سیاسی زنان همواره بسیار تاثیر گذار و قابل توجه بوده است.

وی افزود: امادر تمام این سال‌ها مشارکت زنان در سطح نخبگان در بدست آوردن سهمی از قدرت سیاسی همواره بسیار حاشیه‌ای وناچیز بوده است، به طوری که می‌توان گفت زنان نخبه تنها به شکل گرفتن قدرت کمک کرده‌اند و در آن تاثیر گذار بودند اما هیچ‌گاه از این تلاش‌ها، سهم قابل قبولی را بدست نیاورده‌اند که البته این امر ویژگی کم و بیش عمومی همه کشور‌های جهان به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته است؛ بنابراین حوزه سیاست، همچنان یک حوزه مردانه باقی مانده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ششم ادامه داد: در دهه‌های اخیر در همه کشورهای جهان ضرورت بهره گیری از توانمندی‌های انسانی زنان مورد توجه قرار گرفته و به ویژه در نهادهای بین المللی برنامه‌های گوناگونی برای افزایش حضور زنان در حوزه سیاست و فرایند‌های تصمیم گیری و اجرای تصمیمات سیاسی به اجرا گذاشته شده است.

کولایی در مورد موانع پیش رو برای افزایش مشارکت سیاسی زنان گفت: بدون تردید مقاومتهای زیادی دراین زمینه وجوددارد، زیرا زنان از اهرمهای گوناگون قدرت به ویژه در حوزه اقتصاد و نیز فرهنگ بی‌بهره‌اند و در نتیجه در حوزه سیاست نیز از سهم و جایگاه مناسبی هیچ‌گاه برخوردار نشده‌اند. زنان در بیشتر صحنه‌های سیاسی حضور ندارند زیرا در اصل ابزارهای ورود به این بده بستان را در اختیار ندارندو به دلیل نقش‌های اجتماعی آن‌ها به این حوزه کمتر راه پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در همه کشور‌ها تلاش می‌شود از این توانایی‌های انسانی بیشتر و بهتر استفاه شود اما راه طولانی برای این کار وجود دارد. حضور زنان در احزاب سیاسی و برقراری نظام‌های سهمیه بندی در فرصت‌های انتخاباتی می‌تواند از راهکارهای افزایش مشارکت بیشتر زنان در امور سیاسی باشد. برای نمونه احزاب ملزم شوند که سهم ۵۰ درصدی از لیست‌های خودرا به زنان اختصاص دهند. این روش‌ها از موفق‌ترین روشهایی بوده که تا کنون به افزایش حضور و تاثیر گذاری زنان در حوزه سیاست کمک کرده است.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد دولت جدید در این زمینه اظهار کرد: به نظر نمی‌رسدتا کنون دولت جدید برای افزایش مشارکت سیاسی زنان عملکرد مثبتی ارائه داده باشد. اولویت بندی دولت جدید بیشتر در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد است که برای دستیابی به اهداف تعیین شده در این حوزه‌ها مشارکت زنان می‌تواند نقش اساسی ایفا کند. اماتاکنون به دلیل نبود اولویت نسبت به این مساله و سیطره نگاه پر قدرتی که برای به خانه برگرداندن زنان وجود دارد، کمتر به این موضوع توجه شده است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: دولت جدید با موانع بسیار جدی و با ملاحظات سیاسی در آمیخته، برای پیشبرد دیدگاه افزایش مشارکت سیاسی زنان مواجه است. بسیاری از دولت مردان جدید هم دراصل چنین اعتقادی ندارند و آسایش فردی و راحتی خود درخانه را به ضرورت حضور زنان در عرصه اجتماعی ترجیح می‌دهند و حاضر نیستند در این زمینه اقدامات راهگشایی را انجام دهند.

وی در پایان گفت: با تمرکز قدرت اقتصادی نزد مردان، زنان در اصل از رسیدن به فرصت‌های سیاسی محروم هستند البته به نظر می‌رسد با شعار‌ها و برنامه‌های اعلام شده، دولت اعتدال تصمیم دارد که به محرومیت‌ها و تبعیض‌های موجود پایان دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز