خبرگزاری کار ایران

انجمن‌های دوستی مجازی ایران و اندونزی راه‌اندازی می‌شوند

کد خبر : ۱۸۳۷۰۴

رایزنی فرهنگی کشورمان با توجه به ضرورت تعامل با جوانان، در نظر دارد تا انجمن‌های دوستی مجازی ایران و اندونزی را راه‌اندازی کند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، با توجه ضرورت تعامل با شخصیت‌های جوان از شهرهای مختلف اندونزی درنظر دارد در حاشیهٔ برگزاری برنامه‌های شهرهای مختلف اندونزی با نخبگان علاقمند به روابط فرهنگی میان ایران و اندونزی، نشست کاری منعقد کند تا بدون تشریفات، در قالب کمیته‌ای ۳ تا ۵ نفره و به صورت مجازی، انجمنی را برای هموار کردن فعالیت‌های فرهنگی در این شهر‌ها تشکیل دهد.

به گزارش ایلنا؛ مقدمات این کار تاکنون در دو شهر مهم اندونزی فراهم شده است؛ به طوریکه در جلسات برگزار شدهٔ بین رایزن فرهنگی ایران در اندونزی و نخبگان اندونزیایی، انجمن دوستی ایران و مالانگ اندونزی و همچنین انجمن دوستی ایران و ماکاسار اندونزی به صورت مجازی تأسیس شده‌اند.

حجت‌الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در دیداری با دکتر مفتاح و دکتر خلیل، از مسئولان دانشگاه اسلامی مالانگ اندونزی، این حرکت را می‌انبر روشن برای تعمیق روابط فرهنگی میان مالانگ و ایران دانست.

در این دیدار مقرر شد تا لیستی از فعالیت‌های مورد نظر تهیه شود و در سریع‌ترین زمان ممکن، کار عملیاتی آن با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی و انجام اعضای انجمن صورت پذیرد.

همچنین در شهر استراتژیک ماکاسار نیز انجمن دوستی مجازی ایران و ماکاسار شکل گرفت.

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در حاشیهٔ برگزاری کارگاه آموزشی تطبیق قانون اساسی ایران و اندونزی که هفتهٔ گذشته برگزار شد، با دو تن از نخبگان دیدار و گفت‌وگو و بر اهمیت تشکیل این انجمن مجازی تأکید کرد. گفت‌وگو‌ها به حدی کارساز بود که وقتی دیگری نیز برای این امر در سفر به ماکاسار اختصاص پیدا کرد و حدود ۱۰ برنامهٔ عملیاتی برای همکاری رایزنی فرهنگی با اعضای این انجمن تعریف شد.

مراسم شبی با قرآن برای تجلیل از قرآنی‌های تانزانیا

مراسم تکریم از قاریان بر‌تر تانزانیا از جمله محمد رمضان که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تهران در خرداد ماه سال جاری، در بین شرکت‌کنندگان ۷۰ کشور و ۵۷ قاری، حائز رتبه پنجم شد، در قالب مراسم شبی با قرآن کریم در تاریخ ۱۱ تیرماه در محل رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا برگزار شد.

در این محفل نورانی که سیف راشد، وزیر بهداشت تانزانیا و از علاقمندان به برنامه‌های قرآنی، مهدی آقاجعفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا و جمع قابل توجهی از علمای شیعه و اهل تسنن و اباضیه همچون شیخ جلال، مدیر حوزهٔ علیمهٔ امام جعفر صادق(ع)، شیخ عبدالله سیف، از شاگردان امام موسی صدر، شیخ الهادی موسی سالم، شیخ بزرگ دارالسلام، شیخ اباصالح، عالم برجستهٔ اهل تسنن و جمعی از اصحاب رسانه نظیر تلویزیون کانال ۱۰، تلویزیون الیمانی، رادیو خیر و روزنامه‌ی‌ام تانزانیا حضور داشتند، تعدادی از قاریان بر‌تر تانزانیا، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.

مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در دارالسلام، در سخنانی به اهمیت توجه به قرآن کریم و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در گسترش فرهنگ قرآن مجید در جامعه اشاره و اهمیت و جایگاه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران را مورد تأکید قرار داد.

وی روند برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در تهران در سال جاری را که منجر به کسب رتبهٔ پنجم به وسیلهٔ نمایندهٔ تانزانیا در سطح جهانی و رتبهٔ دوم در آفریقا پس از مصر شد را برای میهمانان تشریح کرد.

مهدی آقاجعفری، سفیر کشورمان در تانزانیا نیز در سخنانی ضمن تقدیر از رایزنی فرهنگی ایران، بابت برگزاری محفل انس با قرآن کریم، به بیان اهتمام جمهوری اسلامی ایران در گسترش فرهنگ قرآن کریم و فهم مفاهیم قرآنی در جامعه پرداخت.
وی با ابراز مسرت از حضور در جمع قاریان بر‌تر تانزانیا، ظرفیت این کشور آفریقایی را در توجه به قرآن مجید بسیار خوب توصیف کرد که با تأمین مربی و امکانات لازم می‌تواند در سطح جهانی دارای جایگاه ویژه باشد؛ همچنانکه در سال جاری، تانزانیا توانست رتبهٔ پنجم را در مسابقات بین‌المللی قرآن تهران کسب کند.

آقاجعفری تأکید کرد: علمای دینی باید تلاش کنند که مردم، به ویژه جوانان، هرچه بیشتر با قرآن مجید آشنا و عامل به آموزه‌های قرآنی باشند.

سیف راشد، وزیر بهداشت تانزانیا هم در سخنانی، با تشکر از رایزنی فرهنگی ایران در توجه به برنامه‌های قرآنی تانزانیا و فراهم کرن فرصت حضور قاریان تانزانیا در ایران، کسب مقام در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را برای تانزانیا بسیار بااهمیت و غرورآفرین دانست.

وی از دولت جمهوری اسلامی ایران در دعوت از قاریان تانزانیا برای شرکت در مسابقات قرآن کریم تشکر و جوانان را تشویق کرد که با توجه بیشتر به قرآن کریم، از فرصت ماه مبارک رمضان برای انس بیشتر با قرآن مجید ‌‌نهایت استفاده را ببرند.

محمد رمضان، قاری ممتاز تانزانیا سخنران بعدی این مراسم بود. وی ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی ایران در دارالسلام، برای فراهم کردن فرصت حضور و مشارکت وی در مسابقات قرآن تهران، به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و خاطرات خود از این سفر معنوی به ایران اشاره کرد و جایگاه ایران را در برگزاری مسابقات قرآن کریم بسیار برجسته دانست.
وی در پایان سخنان خود گفت که تحت تأثیر مشاهدهٔ جامعه و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران، این کشور را پیشرفته و صاحب مردمی دیدم که مهمان‌نواز، پرتحرک و مقید به ارزش‌های اسلامی هستند.

شیخ الهادی موسی سالم، شیخ بزرگ دارالسلام نیز در سخنانی با تشکر از رایزنی در برگزاری محفل انس با قرآن و تکریم قاریان و حافظین قرآن کریم تانزانیا، اظهار کرد: الحمدلله، سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا، در حوزهٔ قرآنی فعالیت بسیار خوبی دارند و ما با حمایت‌های رایزنی فرهنگی ایران در دارالسلام، برنامه‌های ارزشمند قرآنی را در سطوح مختلف، به ویژه در ماه مبارک رمضان برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این تلاش‌ها، اهتمام جمهوری اسلامی ایران به مسألهٔ مهم قرآن کریم را نشان می‌دهد.

شیخ بزرگ دارالسلام، گرامی داشته شدن نام تانزانیا در سطح مسابقات جهانی قرآن کریم را بسیار ارزنده و مهم توصیف کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولین، علما و مردم برای ترویج قرآن کریم در سطح جامعه شد.

وی همچنین حضور علمای شیعه و سنی در کنار یکدیگر در این محفل را دلیل آن دانست که مسلمانان از هر گروهی که باشند، حول محور قرآن کریم، باید «ید واحده» باشند و همه با هم تلاش کنند تا فرهنگ قرآنی در سطوح مختلف جامعه هویدا شده و گسترش یابد.

شیخ اباصالح، عالم برجستهٔ اهل تسنن نیز در سخنان خویش، حضور درجلسهٔ قرآن کریم که در آن آیات الهی به زیبایی تلاوت می‌شود را بهترین کار دانست و اهتمام ویژهٔ جمهوری اسلامی ایران در این مهم را مایهٔ مسرت و غرور مسلمانان دانست.

وی با اشاره به احادیثنبوی(ص) در تأکید بر قرائت زیبای قرآن کریم، تلاش نهادهای ذیربط به تشویق نوجوانان و جوانان به فراگیری قرآن کریم در کنار توجه عملی به آموزه‌های قرآنی را خواستار شد و فرصت ماه مبارک رمضان را برای این مهم ذی‌قیمت دانست.

قاریان ممتاز تانزانیا همچون شیخ محمد رمضان بینده، نفر پنجم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تهران، شیخ سعید عیدی، شیخ عبدالله داودی و طریق بن سیف راشد، فرزند وزیر بهداشت تانزانیا، در فواصل بین سخنرانی‌ها به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و این محفل معنوی و روحانی را با آوای ملکوتی قرآن کریم، معطر و منور ساختند.

اهدای هدایایی به رسم یادبود از سوی رایزنی فرهنگی ایران در تانزانیا به قاریان شرکت کننده در این مراسم و همچنین وزیر بهداشت تانزانیا، پایان‌بخش این محفل قرآنی بود.

انتشار نوزدهمین شماره نشریه پرتوهای علوی در آلبانی

نوزدهمین شماره نشریه پرتوهای علوی به همت نمایندگی فرهنگی کشورمان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی در تیرانا منتشر شد.

مطالب این نشریه مشتمل بر عناوین زیر است:
- ماه رمضان مبارک
- روزه یعنی پرهیز
- راهنمایی‌های الهی و ارزش علمی آن‌ها
- سلامتی جسمانی و روانی، امانت الهی
- روزه نه تنها برای جسم بلکه برای پاکی روح لازم است
- اثر‌های فیزیولوژیکی روزه
- از پر خوری بعد از روزه مواظبت کنید
- چگونه تغذیه شویم؟
- چگونه افطار کنیم؟
- سحر، وقت اصلی روزه ماه مبارک رمضان
- مدت روزه و ماه رمضان
- جستجوی خورشید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز