خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری این نهاد صنفی مطرح شد:

انجمن صنفی روزنامه نگاران هرگز سیاسی نبوده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۹۵

انجمن صنفی روزنامه نگاران هرگز بیانیهٔ سیاسی نداده‌ است و حتی اگر بیانیه‌ای برای تعطیلی یک روزنامه داده شده از منظر صنفی و حرفه‌ای بوده است و نگاه سیاسی نداشته است.

ایلنا: نشست خبری هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران عصر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماشا الله شمس الواعظین در این نشست با اشاره به تاریخچه انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران گفت: این انجمن یک انجمن فراگیر و مادر تمامی انجمن‌های صنفی روزنامه نگاری است که در فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران عضو است و در تدوین بسیاری از مرام نامه‌ها دخالت داشته است وحتی در پروتکل اخلاقی حرفه‌ای روزنامه نگاری که درسال ۱۹۹۸ در آتن نوشته شد نقش داشته است.
وی با اشاره به روند فعالیت این انجمن گفت: بعد از اتفاقات سال ۸۸ و شرایطی که بود ما با یک توقف قهری مواجه بودیم و فعالیت‌های انجمن به دلیل شکایت وزارت اطلاعات کم شد. البته هرگز از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه بحثماهیت و شکل فعالیت انجمن و اینکه انجمن منحل شده است مطرح نشده است. حتی بعد از انتخابات ۹۲ با همکاری دولت بخشی از فعالیت‌های ما مانند تعاونی مسکن آغاز شد.
وی ادامه داد: رئیس جمهور بعد از انتخابات ۹۲ قول مساعد داد که در راه بازگشایی انجمن تلاش کند و سایر مدیران نیز با این کار موافقند و فقط می‌گویند اجازه بدهید تا کمی فشارهای روزهای اول کاری رفع شود.
وی با اشاره به اینکه بعد از اتفاقات پیش آمده مقایسه بین خانه سینما و انجمن صنفی درست نیست گفت: طرف خانه سینما در ماجراهایی که برای آن بوجود آمد دولت بود و با رفتن دولت احمدی‌نژاد مسئله حل شد. اما مشکل انجمن فضای سیاسی حاکم بود. و تصور می‌شد که انجمن فعالیت سیاسی و غیرصنفی می‌کند. درحالی که اینگونه نبود و این انجمن از رفتار صنفی عدول نکرد و تعلق خاطر افراد به جریان‌های سیاسی در انجمن جایی نداشت.
وی ادامه داد: در دولت قبل بحثکاملا گرایشی بود و با ترکیب هیأت مدیره مشکل وجود داشت و حتی در جلسه‌ای که ما با وزیر کار وقت یعنی آقای جهرمی داشتیم ایشان براین امر تأکید کردند.
شمس الواعظین با اشاره به اینکه برای اولین بار می‌خواهد مطلبی را بیان کند گفت: ما با جهرمی وزیر کار دیدار داشتیم و وی گفت که ترکیب هیئت مدیره انجمن گروهی را اذیت می‌کند و این ترکیب باید تغییر کند و متوازن باشد من قبول کردم گفتم باشد اجازه می‌دهیم افراد دیگر از جناح‌های دیگر نیز حضور پیدا کنند اما تأکید کردم که باید این افراد حتما رأی بیاورند تا عضو هیئت مدیره شوند.
وی ادامه داد: جهرمی از من خواست که من بروم سخنرانی کنم و بگویم که حتی به این افراد که از جناح مخالف هستند رأی بدهند من باز پذیرفتم لذا آن‌ها چند نفری را معرفی کردند و با آنکه عضو انجمن نبودند عضو شدند و حتی شرایطی را فراهم کردیم تا کاندید شوند. هدف ما این بود که انجمن فعالیتش ادامه پیدا کند. اما دو نفر از این افراد درست یک روز قبل از برگزاری مجمع از شرکت در مجمع انصراف دادند.
شمس الواعظین ادامه داد: امروز نیز من اعلام می‌کنم هر زمانی که فعالیت انجمن دوباره کاملا آغاز شود ما مجمع عمومی را برگزار می‌کنیم تا انتخابات برگزار شود. و حتی من حاضرم برای فعالیت انجمن کنار بروم و دیگران بیایند ولی مجمع فعالیت خود را ادامه دهد.
وی ادامه داد: امروز ما تلاش کردیم بدون اعتراض و جنجال روزنامه نگاران را آرام نگه داریم و به جای تجمع با یک دیپلماسی پنهان سعی کردیم تا مشکل را حل کنیم.
شمس الواعظین درباره چشم انداز آینده انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت: وزارت اطلاعات از این انجمن شکایت کرده و انجمن پلمپ شده است. البته اعلام کرده که این پلمپ برای جلوگیری از حرکات احتراضی(پیشگیرانه و مراقبتی) انجام شده است. حال با توجه به آنکه حسن روحانی رئیس جمهور اعلام کرده که وزارت خانه‌ها شکایت خود را پس بگیرند انتظار داریم که وزارت اطلاعات هم شکایت خود را پس بگیرد و روزنامه نگاران به خانه خودشان بازگردند.

وی ادامه داد: من همیشه خودم را یک روزنامه نگار می‌دانستم و از طرفی نیز یک اصلاح طلبم زیرا معتقدم یک روزنامه نگار نمی‌تواند اصلاح طلب نباشد زیرا روزنامه نگار همیشه دنبال اصلاح است.

وی ادامه داد: از آغاز همیشه بین ماهیت آگاهی و حرفه آگاهی رسان و قدرت نزاع و رقابت وجود داشته است و این امر هیچ ربطی به دولت‌ها ندارد. اما زمانی این امر سودمند بوده که بین آگاهی قدرت اجتماعی و سیاسی موازنه وجود داشته است.

بدرالسادات مفیدی نیز طی سخنانی با اشاره به روند مقابله دولت قبل با انجمن گفت: مهرماه سال ۸۵ اعتبار هیئت مدیره و بازرسان پایان می‌یافت لذا ما باید مجمع عمومی را برگزار می‌کردیم. به همین دلیل با وزارت کار مکاتبه کردیم و تمام مسائل طبق روال قانونی پیش رفت. اما وزارت کار در دولت قبل بنای همکاری با ما نداشت و با ما برخورد سیاسی داشت.

وی ادامه داد: در دو نوبت اول مجمع عمومی برگزار نشد و علت آن به حد نصاب نرسیدن بود. لذا مجمع عمومی به دوره سوم رسید و ما قصد داشتیم با استناد به نامه مدیرکل وزارت کار درسال ۸۰ مجمع عمومی سوم را برگزار کنیم. مجمع برگزار شد اما وزارت کار نتیجه مجمع را تأیید نکرد و ما به خاطر نامه‌هایی که وزارت کار داده بود به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم. اما دیوان عدالت اداری حق را به وزارت کار داد و گفت: این دیوان می‌تواند برای وظایف خود نامه بزند. این رأی دیوان عدالت اداری در افکار عمومی اشتبا‌ها به انحلال انجمن تعبیر شد.

وی ادامه داد: درسال ۸۸ قرار بود ۱۵ مرداد مجمع عمومی برگزار شود اما ناگهان ۱۴ مرداد با حکم دادستانی انجمن صنفی پلمپ شد اما همچنان انجمن منحل نشده بود. بلکه آن روز گفته می‌شد این اقدام به دلیل فضای سیاسی موجود و نگرانی‌هایی که توسط وزارت اطلاعات وجود داشت انجام شد.

مفیدی تأکید کرد: متأسفانه در طی سال‌ها در بین اعضا این رویه جا افتاده بود که در مجامع عمومی اول و دوم شرکت نمی‌کند زیرا یک مجمع عمومی سومی وجود دارد. البته در مجامع عمومی ما افراد وابسته و معلق حق رأی نداشتند بنابراین فقط ۱۸۸۰ نفر از اعضای پیوسته حق رأی داشتند.

وی ادامه داد: اگر وزارت کار زود‌تر به ما اعلام می‌کرد که ما نمی‌توانیم مجمع عمومی سوم را برگزار کنیم قطعا مجمع عمومی دوم برگزار می‌شد و تدبیر دیگری انجام می‌شد اما متأسفانه وزارت کار فقط دو روز مانده به برگزاری مجمع به ما اعلام کرد که نمی‌توانیم مجمع را برگزار کنیم.

مفیدی ادامه داد: ما هرچند آن نگرانی‌ها را درک می‌کردیم اما معتقد بودیم که همیشه یک انجمن صنفی هستیم نه سیاسی اما به هر حال وضعیت انجمن ادامه داشت تا سال ۹۲ که حسن روحانی وعده بازگشایی انجمن را داد. بعد از آن ما به وزیر ارشاد، وزیر کار و رئیس جمهور نامه دادیم اما هیچ گره گشایی نشد و فقط علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی شفاهی اعلام کرد که فعالیت‌های صنف می‌تواند آغاز شود و به زودی مشکلات صنف را برطرف می‌کنیم.

وی ادامه داد: در طول فعالیت انجمن ما بحثطرح ترافیک را پیگیری کردیم و حتی به ۱۲۰ عضو خود خانه دادیم و مطالبات روزنامه نگاران را نیز پیگیری کردیم.

مفیدی تأکید کرد: ما هرگز بیانیهٔ سیاسی نداده‌ایم و حتی اگر بیانیه‌ای برای تعطیلی یک روزنامه داده شده از منظر صنفی و حرفه‌ای بوده است و نگاه سیاسی نداشته است. ما این بیانیه را فقط در دفاع از حقوق روزنامه نگاران داده‌ایم.

مفیدی با انتقاد از عملکرد علی ربیعی وزیر کار گفت: متأسفانه در دولت قبل که با ما سرناسازگاری داشت وزیر کار با ما دیدار کرد اما علی ربیعی نه تنها با ما دیدار نکرده است بلکه حتی جواب نامه‌های ما را نیز نمی‌دهد اما وزیر ارشاد به نامه‌های ما پاسخ داد.

وی ادامه داد: ما امروز با سه وزارت خانه بر سر مسئله انجمن صنفی در حال مذاکره هستیم با وزارت ارشاد به دلیل موضوعی، با وزارت کار به دلیل حقوقی و با وزارت اطلاعات به دلیل آنکه از ما شکایت شده است.

کامبیز نوروزی حقوقدان نیز درباره وضعیت انجمن گفت: تشکل صنفی انجمن روزنامه نگاران با ۳ هزار و ۹۳۰ عضو در قانون کار پیشبینی شده و این تشکل بزرگ‌ترین تشکل در طول تاریخ است که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و متعلق به کل نظام ماست. زیرا ما ۱۶۰ سال تاریخ مطبوعات داریم اما در زمان جمهوری اسلامی ایران این تشکل شکل گرفته و لذا این انجمن متعلق به فرد خاصی نیست و به همه روزنامه نگاران تعلق دارد و یک نهاد صنفی عمومی و مدنی است.

وی ادامه داد: نکته پنهان در این قضیه این است که نباید موضوع انجمن صنفی را و فعالیت افراد در آن انجمن را با فعالیت‌های فردی افراد خلط کرد زیرا انجمن شخصیت حقوقی دارد و فقط با رأی دادگاه یا مجمع می‌تواند منحل شود و لذا امروز این انجمن فعال است. فعالیت‌های انجمن در ارتقای استانداردهای رفتار جامعه مدنی بسیار مهم است و هیچ مانعی برای باز شدن در این انجمن وجود ندارد و انتظار ما از وزارت کار در دولت روحانی این است که به قانون احترام بگذارند و حداقل در گفتگو با انجمن مکاتبات ما را جواب بدهند.

وی ادامه داد: تجربه نهاد مدنی و مشارکت یک تجربه جدید است در کشور ما. قانون‌هایی همچون کانون وکلا، سازمان نظام پزشکی، نظام مهندسی وجود دارند که مجامع آن‌ها مشکلاتی مانند مجمع انجمن روزنامه نگاران را دارد و با اعضای کم برگزار می‌شود. این امر نشان می‌دهد که هویت مدنی صنفی هنوز در جامعه مستق نشده و به عنوان یک امر اجتماعی نهادینه نشده است.

نوروزی ادامه داد: ازطرف دیگر در بحثمجمع اساسنامه تیپ وزارت کار ایراد دارد زیرا در مجامعی که حتی تشکل‌های اقتصادی برگزار می‌کنند زمانی که مجمع در مرحله اول به حد نصاب نمی‌رسد مجمع دوم با تعداد افراد برگزار می‌شود اما در اساسنامه وزارت کار اینگونه نیست و حتی اگر نامه وزارت کار درسال ۸۰ که خانم مفیدی به آن اشاره کرد وجود نداشت باز هم اساسنامه در این باره سکوت کرده بود و وزارت کار براساس آنکه مجری بود اجازه مجمع سوم را داده است.

وی ادامه داد: اینکه به رفتار بعضی از اعضای هیئت مدیره ایراداتی وارد است شاید درست باشد اما نباید انجمن را به خاطر این ایراد‌ها تعطیل کرد. به رئیس یک بانک اتهام اختلاس زده شده اما کل بانک را که تعطیل نمی‌کنند

هوشمند رضوی نیز گفت: در‌‌ همان زمان که ما فعالیت می‌کردیم انجمن‌های دیگر هم بودند اما مانند ما فراگیر نبودند و عضو نیز نداشتند و حتی نصف اعضای ما را هم نداشتند. از طرفی به ما می‌گویند که مقبولیت و وجاهت نداریم اما از طرف دیگر انگار گروهی از نام ما می‌ترسند اگر ما وجاهت و مقبولیت نداریم چرا کسانی که انجمنی در حوزه مطبوعات و روزنامه نگاری تشکیل می‌دهند از اسم ما استفاده می‌کنند.

این نشست خبری در محل خبرگزاری ایسنا برگزار شده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز