خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

بهره‌وری عوامل تولید باید به رضایتمندی شهروندان منتهی شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۶۲۵

رویکرد ما در مدیریت و برنامه ریزی به شدت مادی شده است و وقتی از بهره‌وری صحبت می‌کنیم صرفا می‌خواهیم بازده اقتصادی آن را بسنجیم. / ثمره بهره‌وری که باید موجب رفاه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان شود ملاحظه می‌شود که صرفا به افزایش بازده اقتصادی منتج شده است و در این زمینه جهت بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان توجهی نمی‌شود.

وزیر راه و مسکن گفت: وقتی ما از موضوع بهره‌وری صحبت می‌کنیم از عدم نگاه خرد، پایین به بالا و عدم نگاه شهروندمدار بودن آن رنج می‌بریم و ما در مجموعه سیاست‌گذاری‌ها با مسائلی جزیی به ظاهر اما در باطن پیچیده رو به رو می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی صبح امروز در جشنواره بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار گفت: ثمره بهره‌وری که باید موجب رفاه و افزایش کیفیت زندگی شهروندان شود ملاحظه می‌شود که صرفا به افزایش بازده اقتصادی منتج شده است و در این زمینه جهت بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما در دو حوزه بحثرا ادامه می‌دهیم. توسعه شهری و حمل و نقل و وقتی که در خصوص توسعه شهری صحبت می‌کنیم در آخر می‌خواهیم صرفا به توزیع زمین برسیم تا در ‌‌نهایت برای آن کاربری‌های مختلف ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: اما آخر کار یک نقشه کاربری اراضی شکل می‌گیرد با تراکم‌های مختلف اما در آخر هیچ گزارشی در خصوص ایجاد رفاه شهروندان در حین تهیه این نقشه وجود ندارد، کلید اصلی این مساله این است که باید رفاه شهروندان به مساله بهره‌وری مرتبط شود. بهره‌وری اگر در کیفیت زندگی مردم تاثیر نداشته باشد بی‌فایده است.

وزیر راه و مسکن ادامه داد: نتیجه این عوامل که اجزای آن درست است و نقشه را تهیه کرده‌اند میزان کیفیت زندگی مردم است. به طور مثال اما در آ‌خر باید بگوییم که در غیاب این نوع نگاه جمعیت کلان شهر‌ها کنترل می‌شوند یا خیر اما ملاحظه می‌شود که جمعیت‌ها افزایش یافته و مسائل آب، ترافیک و کیفیت زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است. بیشتر ماحصل این اتفاق به این مساله برمی‌گردد که باید زاویه نگاه‌مان را در علم اقتصاد و مساله بهره‌وری یک لایه پایین‌تر برده و به کیفیت زندگی شهروندان نیز نگاه کنیم. ما برای بهره وری صرفا مدل ریاضی تهیه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اما اگر یک مرحله پایین‌تر برویم در آنجا به اقتصاد سیاسی و اقتصاد اجتماعی برمی‌خوریم که در آنجا مساله بهره‌وری عوامل تولید به بهره‌وری رضایتمندی شهروندان منتهی می‌شود.

آخوندی اظهار داشت: در این نوع نگاه اولویت صرفا با پول نیست و میزان رضایت شهروندان نیز در اولویت قرار می‌گیرد و بحثمشارکت، رضایتمندی زندگی و عواملی از این دست جزو عناصر بهره‌وری قرار می‌گیرند.

وی گفت: ‌تلاش ما این است که در بحثبهره‌وری تمام نگاه‌ها به یک لایه پایین‌تر برود. به طور مثال در ساختار اجتماعی ما کنترل اجتماعی بسیار محدود است و نبود نظارت و کنترل اجتماعی باعثمی‌شود که حاکمیت قانون دچار کاستی شود.

این مقام مسئول در دولت یازدهم ادامه داد: در جامعه ما حس عمومی نسبت به حاکمیت قانون دلچسب نیست و مردم عموما فکر می‌کنند که می‌توانند قوانین را دور بزنند مانند قوانین راهنمایی و رانندگی و ساخت و ساز شهری که میزان تخلفات در آن بسیار است.

وی بیان کرد: ما باید در حوزه بهره‌وری به مفهوم پایداری در کیفیت زندگی و رشد مستمر درآمد مردم نگاه کنیم و باید بهره‌وری را در بحثشهروندی درگیر کنیم و صرفا در این مساله به فرمول‌ها و مباحثات ریاضی نپردازیم.

آخوندی گفت: وقتی ما از موضوع بهره‌وری صحبت می‌کنیم از عدم نگاه خرد، پایین به بالا و عدم نگاه شهروندمدار بودن آن رنج می‌بریم و ما در مجموعه سیاست‌گذاری‌ها با مسائلی جزیی به ظاهر اما در باطن پیچیده رو به رو می‌شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز