خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به ایلنا:

راه اندازی سامانه تهک برای ارائه اطلاعات تخصصی به رانندگان

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۷۵

یکی از طرح هایی که دولت قصد اجرای آن را داشت این بود که طرح زوج و فرد از درب منزل را در سه ماه زمستان به صورت روزانه اجرا کند اما سازمان هواشناسی با اجرای پیش بینی کیفیت هوای تهران از اعمال این طرح جلوگیری کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به راه اندازی سامانه اطلاع رسانی تهک ویژه رانندگان بین شهری گفت: از این پس رانندگان اتوبوسی کامیونی و کرایه سواری با اطلاعات دقیقتری از شرایط جوی در طول جاده های بین شهری برای تردد در جاده های بین شهری برنامه ریزی می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرهیزگار در نشست خبری امروز با بیان این که سازمان هواشناسی کاربردهای مختلفی در حوزه های مختلف دارد گفت: اخیرا پژوهش هایی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که آب مروارید چشم هم ناشی از تاثیرات اشعه فرابنفش ایجادمی شود که سازمان هواشناسی می تواند بر روی کنترل و پیشگیری از شیوع بیماریهای چشمی جلوگیری کند.

وی با اشاره به اقدامات چشمگیر سازمان هواشناسی در طول یکسال گذشته تاکید کرد: یکی از اقداماتی که در طول یکسال گذشته در دستور کار سازمان هواشناسی قرار گرفته است پیش بینی کیفیت هوای شهر است به این ترتیب که سازمان هواشناسی ارگانها و نهادهای مربوطه را از کیفیت و میزان آلودگی هوای شهر مطلع می کند و این پیش بینی باعثکاهش هزینه های شهری شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: یکی از طرح هایی که دولت قصد اجرای آن را داشت این بود که طرح زوج و فرد از درب منزل را در سه ماه زمستان به صورت روزانه اجرا کند اما سازمان هواشناسی با اجرای پیش بینی کیفیت هوای تهران از اعمال این طرح جلوگیری کرد.

معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: امکان پیش بینی آلودگی هوای تهران را تا ۵ روز بعد را داریم و با این پیش بینی هزینه های میلیاردی شهری کاهش یافت و همچنین آرامش و جلوگیری از تنش از تاثیرات معنوی اجرای این طرح بود.

پرهیزگار در رابطه با کاربردهای پیش بینی هوا ادامه داد: یکی از کاربردهای پیش بینی هوا در سازمان هواشناسی در شکل گیری هوای اقماری و شهرسازی است چرا که هر شهری قبل از تاسیس نیاز به مطالعات اقلیم شناسی، تامین آب، تهویه هوای طبیعی و میزان یخ زدگی را دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که سازمان هواشناسی یکی از اعضای سازمان هواشناسی جهانی است گفت: قطعا مطالعات هواشناسی نیاز به همکاری های بین المللی دارد بنابراین سازمان هواشناسی جهانی WMO تشکیل شد که وظیفه این سازمان هماهنگ کردن سازمانهای هواشناسی ملی و تبادل اطلاعات است.

وی با بیان اینکه تبادل اطلاعات هواشناسی هر سه ساعت یکبار انجام می شود اخیرا مرکز جیکس در کشورمان راه اندازی شده که کار این مرکز جمع آوری اطلاعات هواشناسی کشورهای منطقه و ارسال آن به سازمان هواشناسی جهانی است که به زودی کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و تاجیکستان هم به این مرکز اضافه می شوند.

وی گفت: محدوده اطلاعات هواشناسی ایران از روی اقیانوس اطلس شروع وتا اقیانوس پاسیفیک ادامه دارد.

پرهیزگار تاکید کرد: قطعا نمی توان گفت که تمام پیش بینی های سازمان هواشناسی بدون خطاست و پیشرفته ترین مراکز هواشناسی دنیا هم ادعای صددر صدی پیش بینی درست را ندارند.

وی با بیان اینکه به زودی مرکز هواشناسی کشور از دانش بومی مورد استفاده قرار می گیرد گفت: به زودی یک مدل ایرانی و با یک دانش سطحی بالایی در دانش هواشناسی مورد استفاده قرار می گیرد و گلوبول بومی می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸ رادار برای هواشناسی مورد استفاده قرار می گیرد که برآورد ما رسیدن به ۲۰ رادار با بعد ۲۰۰ کیلومتر برای ایجاد شبکه اصلی است همچنین به غیر از شبکه اصلی سه شبکه فرعی برای پوشش نقاط کور در مواقع اضطراری نیاز داریم.

معاون وزیر راه وشهر سازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینک چه پیش بینی از زمستان امسال و چه توصیه های برای سازمان راه داری دارید گفت: قصد ما این است که سازمان هواشناسی کاربردی شود و به جامعه سرویسهای قابل توجهی بدهد. از جمله سرویسهایی که سازمان راهداری به صورت تخصصی در اختیار سازمان ها قرار می دهد اطلاعات هواشناسی و پیش بینی هوا به سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای است.

وی با بیان اینکه شدت سرمای زمستان سال گذشته پیش بینی شده بود گفت: سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای نباید بگوید که سرمایه زمستان سال گذشته غافل گیر کننده بود چرا که شدت سرما پیش بینی شده بود و اگر جایی آمادگی سرمای زمستان و شرایط جوی را ندارد به این دلیل است که اطلاعات به دست آن نرسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه اندازی سامانه اطلاع رسانی شرایط جوی(تهک) تاکید کرد: یکی از سرویسهای جدید سازمان هواشناسی سامانه تهک است که اطلاعات تخصصی به رانندگان شهری، ‌بین شهری، ‌رانندگان اتوبوس و کامیون می دهد که با این اطلاعات لحظه به لحظه می توانند برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند.

وی گفت: سامانه تهک ویژه هواشناسی کشاورزی راه اندازی شده بود که امسال سامانه تهک ویژه ترابری راه اندازی می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز