خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس اقتصادی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

بودجه صداوسیما باید کاهش یابد نه افزایش

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۵۹۸

عملکرد ضعیف رسانه‌ملی بهره‌وری آنرا به شدت کاهش داده. دولت باید با ارزیابی کارایی هر بخش بودجه لازم را به آن تخصیص دهد. لزومی برای افزایش بودجه سازمانی که آثارش تنها گسترش کمی داشته‌اند و تهی از کیفیت هستند؛ وجود ندارد.

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید با ارزیابی کارایی هر بخش بودجه لازم را به آن اختصاص دهد؛ گفت: با این پیش‌شرط رشد ۱۰ درصدی بودجه سال ۹۴ صداوسیما نسبت به امسال زیاد است و باید کاهش پیدا کند. همچنین به‌جای افزایش بودجه این سازمان می‌توان اشتغال ایجاد کرد و به این طریق موجب پایبندی عمیق جوان‌ها به ارزش‌های جامعه شد.

حسین راغفر(کار‌شناس اقتصادی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ رشد ۱۰ درصدی را برای بودجه سال آینده صداوسیما زیاد دانست و گفت: عملکرد ضعیف این سازمان بهره‌وری آن را به شدت در سال‌های اخیر کاهش داده است. دولت باید با ارزیابی کارایی هر بخش بودجه لازم را به آن تخصیص دهد. لزومی برای افزایش بودجه سازمانی که آثارش تنها گسترش کمی داشته‌اند و تهی از کیفیت هستند؛ وجود ندارد.

او با تاکید بر این مطلب که صداوسیما جزء بنگاه‌هایی است که باید دولت بودجه آن را کاهش دهد؛ تصریح کرد: برنامه‌های ضعیفی که در صدا و سیما تولید شده؛ باعثشد که هر روز شاهد گرایش مردم به شبکه‌های و ماهواره‌های مختلف باشیم و مردم تمایلی برای تماشای فیلم‌های صدا و سیما نداشته باشند. همچنین علی‌رغم همه این ناکارآمدی‌ها و مشکلات اقتصادی کشور؛ افزایش بودجه این سازمان منطقی به نظر نمی‌رسد.

راغفر با اشاره به اینکه بودجه هر دستگاه فرهنگی باید براساس موفقیتی که داشته اختصاص یابد، ادامه داد: بحران فرهنگی در جامعه و شکاف نسلی که به وجود آمده است به دلیل ناکارآمدی دستگاه‌های فرهنگی و به ویژه صداوسیماست که منابع بسیار بزرگی را بدون اینکه محصول و خروجی فرهنگی داشته باشند؛ جذب می‌کنند. در چنین شرایطی باید دولت یک ارزیابی براساس شاخص‌های کمی و کیفی برای پرداخت منابع مالی و کمک به بخش فرهنگی داشته باشد.

این کار‌شناس اقتصادی تصریح کرد: باتوجه به اینکه این دستگاه علی‌رغم جذب منابع مالی قابل توجهی از بودجه کشور عملکرد ناموفقی داشته است؛ همچنین بوروکراسی و دیوان سالاری و گستره‌ای را تشکیل داده است که بودجه قابل توجهی از مملکت را جذب می‌کند و تولید مابه‌ازا هم ندارد؛ در چنین شرایطی باید بودجه این دستگاه کم شود نه اینکه افزایش پیدا کند. باتوجه به عملکرد و نیازهای جامعه این ۱۰ درصد هم که رشد کرده زیاد است.

راغفر بر این اعتقاد است؛ که برای پایبندی عمیق جوان‌ها به ارزش‌های جامعه باید از هزینه‌های غیرمنطقی در صداوسیما و دستگاه‌های فرهنگی که ارزیابی کیفی نداشته‌اند؛ کاست و در عوض برای آن‌ها شغل ایجاد کرد. این خود یک اقدام فرهنگی موثر‌تر از شعار‌ها و برنامه‌های بی‌محتوا و ضدارزشی از قبیل مصرف‌گرایی و خشونت که در رسانه ملی ترویج داده می‌شود؛ است.

این کار‌شناس اقتصادی؛ راه‌‌حل تامین هزینه‌های سازمان صداوسیما را در کوچک‌سازی و کیفی کردن فعالیت‌هایش دانست و گفت: به دلیل ناکارآمدی این دستگاه و گسترش کمی برنامه‌ها هر میزان درآمدزایی از طریق تبلیغات هم جوابگو نیست زیرا تنها در ضوابط بازاری غرق می‌شود و ارزش‌های مبتذل مصرف‌گرایی را در جامعه ترویج می‌کند. با این اوصاف هرچه قدر هم درآمد‌ها از طریق تبلیغات افزایش پیدا کند؛ بخش عمده‌ای از منابع بلعیده می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز