گزارش ایلنا از تعرفه آگهی تلویزیون ایران و یورو نیوز؛
آگهی در صدا و سیمای ایران ۱۸۰ درصد گرانتر از یورونیوز

قیمت آگهی تلویزیونی ۶۰ ثانیهای در صدا و سیمای ایران نسبت به یورو نیوز در بخشهای کممخاطب نزدیک به ۷۴ درصد، در بخشهای با مخاطب متوسط نزدیک به ۸۵ درصد و در بخشهای پرمخاطب ۳۸۸ درصد گرانتر است.
بررسی تعرفه آگهی در صدا و سیمای ایران و تعرفه آگهی در یورو نیوز نشان میدهد قیمت آگهی در صدا و سیمای ایران به طور متوسط ۱۸۰ درصد بالاتر از معادل ریالی آگهی در شبکه گستردهای نظیر یورو نیوز است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، براساس ماده ۱۴ تعرفه آگهی امسال صدا و سیمای ایران، ۳۵ طبقه برنامههای تلویزیونی تعریف شده است. هرکدام از این طبقهها در واقع نوع برنامه را مشخص میکند. بالاترین طبقه؛ برنامهای است که در شبکههای صدا و سیما در ساعت پربیننده پخش و جزو و پرمخاطبترین برنامههاست و پایینترین طبقه؛ کممخاطبترین برنامه در کمبینندهترین ساعت را به خود اختصاص داده.
از آنجا که نحوه قیمتگذاری آگهیهای تلویزیونی در هر شبکه تلویزیونی در جهان اصول و معیارهای خود را دارد، در اینجا برای مقایسه قیمت این دو شبکه یک مشتری با تقاضا یک دقیقه آگهی در نظر گرفته شده است.
پایینترین هزینهای که یک مشتری برای یک دقیقه(۶۰ ثانیه) آگهی در تلویزیون ایران باید پرداخت کند ۴ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و بالاترین نرخ ۲۱۰ میلیون تومان است. حد وسط قیمت آگهیهای صدا و سیما برای یک دقیقه چیزی نزدیک به ۵۱ میلیون تومان برآورد میشود.
لازم به ذکر است که قیمت آگهی برای مشتریان ثابت صدا و سیما متفاوت است و براساس تعرفههایی که برای گروههای فعالیتی مشتریان درنظر گرفته میشود؛ قیمت آگهی برای آنها متفاوت محاسبه میشود که در اینجا قیمت پایه در نظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش اگر همین تولید کننده و مشتری بخواهد یک دقیقه آگهی در یورو نیوز داشته باشد، براساس تعرفه که در زیر ارائه داده شده است، در بخشهای سطح پایین این شبکه باید معادل ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، در برنامههای سطح کیفی متوسط در یورو نیوز معادل ریالی ۲۷ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان، همچنین در بهترین برنامهها باید معادل ۴۳ میلیون تومان بپردازد.
به عبارتی قیمت آگهی تلویزیونی ۶۰ ثانیهای در صدا و سیمای ایران نسبت به یورو نیوز در بخشهای کم مخاطب نزدیک به ۷۴ درصد، در بخشهای با مخاطب متوسط نزدیک به ۸۵ درصد و در بخشهای پرمخاطب ۳۸۸ درصد گرانتر است.
قیمت هر ثانیه آگهی در صدا و سیما برای سال ۱۳۹۳ بر اساس طبقه برنامه(هزار ریال)
طبقه | هر ثانیه | طبقه | هرثانیه | طبقه | هرثانیه | طبقه | هرثانیه | طبقه | هرثانیه | طبقه | هرثانیه | طبقه | هرثانیه |
۱ | ۷۵۰ | ۶ | ۲۳۰۰ | ۱۱ | ۴۶۰۰ | ۱۶ | ۷۸۰۰ | ۲۱ | ۱۱۸۰۰ | ۲۶ | ۱۷۲۰۰ | ۳۱ | ۲۵۵۰۰ |
۲ | ۱۰۰۰ | ۷ | ۲۷۰۰ | ۱۲ | ۵۲۰۰ | ۱۷ | ۸۵۰۰ | ۲۲ | ۱۲۷۰۰ | ۲۷ | ۱۸۶۰۰ | ۳۲ | ۲۷۵۰۰ |
۳ | ۱۳۰۰ | ۸ | ۳۱۰۰ | ۱۳ | ۵۸۰۰ | ۱۸ | ۹۳۰۰ | ۲۳ | ۱۳۶۰۰ | ۲۸ | ۲۰۰۰۰ | ۳۳ | ۳۰۰۰۰ |
۴ | ۱۶۰۰ | ۹ | ۳۶۰۰ | ۱۴ | ۶۴۰۰ | ۱۹ | ۱۰۱۰۰ | ۲۴ | ۱۴۸۰۰ | ۲۹ | ۲۱۵۰۰ | ۳۴ | ۳۲۵۰۰ |
۵ | ۱۹۰۰ | ۱۰ | ۴۱۰۰ | ۱۵ | ۷۱۰۰ | ۲۰ | ۱۰۹۰۰ | ۲۵ | ۱۶۰۰۰ | ۳۰ | ۲۳۵۰۰ | ۳۵ |
۳۵۰۰۰ |
بر اساس ماده ۱۸ این اساسنامه مبنای تیزر در تلویزیون بر اساس ۱۵ ثانیه تعیین می شود و کمتر از آن نیز همان ۱۵ ثانیه محاسبه میگردد. مبلغ ۸ درصدقرارداد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده هر قرارداد نیز به طور جداگانه از مشتری دریافت خواهد شد.
۳۰ ثانیهدر زمان CET(زمان اروپای مرکزی) | روزهای عادی هفته(قیمت به تومان) | روزهای پایانی هفته(شنبه و یکشنبه) |
۵ تا ۶ صبح | ۱۶ میلیون و ۳۵۹ هزار | ۱۳ میلیون و ۷۷۶ هزار |
۶ تا ۷ صبح | ۲۱ میلیون و ۵۲۵ هزار | ۱۵ میلیون و ۹۲۸ هزارو پانصد |
۷ تا ۹ صبح | ۱۷ میلیون و ۲۲۰ هزار | ۱۳ میلیون و ۳۴۵ هزارو پانصد |
۹ صبح تا ۱۲ ظهر | ۸ میلیون و ۱۷۹ هزارو پانصد | نه میلیون و ۴۷۱ هزار |
۱۲ تا ۱۵ بهدظهر | ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار | ۸ میلیون و ۱۷۹ هزارو پانصد |
۱۵ تا ۱۷ بعدظهر | ۴ میلیون و ۸۹۷ هزارو پنجاه | سه میلیون و ۸۷۴ هزارو پانصد |
۱۷ تا ۱۹ بعدظهر | ۱۰ میلیون و ۳۳۲ هزار | نه میلیون و ۹۰۱ هزارو پانصد |
۱۹ تا ۲۲ شب | ۱۷ میلیون و ۲۲۹ هزار | ۱۶ میلیون و ۳۵۹ هزار |
۲۲ تا ۲۴ نیمه شب | ۱۸میلیون و ۹۴۲ هزار | ۱۶ میلیون و ۷۸۹ هزارو پانصد |
۲۴ تا ۲ بامداد | نه میلیون و نهصدویک هزار و پانصد | ۹ میلیون و ۴۷۱ هزار |
۲ بامداد تا ۵ صبح | یک میلیون و ۲۹۱ هزارو پانصد | یک میلیون و ۲۹۱ هزارو پانصد |
در طول روز بر حسب جای خالی ۹ صبح تا ۱۹ | ۵ میلیونو ۳۸۱ هزارو دویستو پنجاه |