خبرگزاری کار ایران

محمدرضا ورزی به ایلنا خبر داد؛

مراودات خصوصی شاه در " معمای شاه "

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۴۹

امروز نگاه ما در جامعه مرگ بر خود شاه نیست بلکه مرگ بر تفکر شاه است / محمدرضا گرفتار بیماری خود بزرگ بینی بود تا آنجا که حتی در کنار او نمی‌شد از پدرش تجلیل کرد / فیلمنامه معمای شاه ۹ بار بازنویسی شد.

ایلنا: مجموعه تلویزیونی معمای شاه به کارگردانی محمدرضا ورزی همچنان مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد ولی از همین مرحله نیز مخالفان و موافقانی پیدا کرده است.

ورزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت این سریال گفت: همزمان با ۲۶ دی ماه که روز فرار شاه از ایران است صحنه‌های مربوط به این روز را گرفته‌ایم و تنها یک صحنه در مورد این موضوع مانده که احتیاج به یک هلیکوپتر داریم.

وی در ادامه افزود: فیلمنامه معمای شاه ۹ بار بازنویسی شد زیرا می‌خواستیم کاملا براساس مستندات واقعی ساخته شود.

ورزی همچنین گفت: پرداختن به تاریخ معاصر سخت است زیرا درحال حاضر مدعیانی وجود دارند که موافق یا مخالف هستند ضمن اینکه عده‌ای هم به خاطر تعصب منکر این مستندات می‌شوند درحالیکه این مستندات به خوبی بعد از انقلاب توسط مشاوران و مورخان نگهداری شده و ما امروز از آن‌ها در سریال‌ها و فیلم‌هایمان استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این سریال ما حتی به مراودات خصوصی محمدرضا پهلوی هم پرداخته‌ایم. احساس می‌کردم گفتن آن ضرورت دارد زیرا بسیاری از مردم از شرایط روحی و بیماری محمدرضا پهلوی اطلاع نداشتند.

کارگردان تبریز در مه در ادامه گفت: محمدرضا عجیب گرفتار بیماری خود بزرگ بینی بود تا آنجا که حتی در کنار او نمی‌شد از پدرش تجلیل کرد زیرا او به شدت ناراحت می‌شد. در سال ۱۳۲۰ از طریق حسین فردوست؛ محمدرضا خودش مستقیم با انگلیسی‌ها ارتباط برقرار کرد و به آن‌ها گفت من کاری به پدرم ندارم هرکاری که شما بگویید انجام می‌دهم و در اینجا بود که سرسپردگی‌ها آغاز شد. در این سریال حتی به این نکات ریز نیز پرداخته‌ایم.

وی افزود: بسیاری‌ تصور می‌کردند که شرایط سلطنت بسیار خوب بوده که هویدا ۱۳ سال نخست وزیر مانده بود درحالیکه هویدا را عبدالکریم عیادی که پزشک مخصوص دربار بود، نگه داشته بود.

ورزی در ادامه گفت: باید دقت داشت آنچه در ساخت این نوع سریال بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ تحقیق و پژوهش است البته باید یادآور شوم که من مورخ نیستم بلکه فیلمسازم اما به مطالعه و پژوهش بسیار علاقمند هستم ضمن اینکه این نکته جزء واجبات و ابزار کار یک فیلمساز محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: پیام سریال معمای شاه این است که انقلاب اسلامی و پیروزی آن ناگهانی نبوده بلکه براساس دانایی و آگاهی صورت گرفته است زیرا مردم ایران متوجه شده بودند که اعتبار علمای اسلام بالا‌تر از شاه است.

ورزی با بیان اینکه مردم ایران مردم مذهبی هستند و نمی‌توان منکر آن شد، گفت: اکثریت مردم ایران ریشه مذهبی دارند تا آنجا که بعد از ماجرای کشف حجاب دوباره چادر بر سر کردند.

وی ادامه داد: امروز نگاه ما در جامعه مرگ بر خود شاه نیست بلکه مرگ بر تفکر شاه است. تفکری که با فرهنگ مردم ایران منافات داشت.

این کارگردان درباره زمان پخش سریال معمای شاه گفت: زمان پخش آن را مدیران شبکه مشخص می‌کنند اما می‌دانم در ۵۰ قسمت در روزهای جمعه پخش خواهد شد.

مجموعه تاریخی معمای شاه کاری از گروه مجموعه‌های تلویزیونی شبکه یک سیماست که برای پخش در سال ۹۳ از این شبکه تولید می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز