خبرگزاری کار ایران

خشکسالی دجله شهر ۳۴۰۰ساله را نمایان ساخت

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۰۳۶

شهر باستانی عصر برنز پس از خشکسالی از رودخانه عراق دوباره بیرون آمد. این شهر باستانی بخشی از امپراتوری میتانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها با خشک شدن بخش‌هایی از رودخانه‌هایی همچون دجله در عراق، اتفاقات جالب توجهی نیز رقم می‌خورد چنانکه خشک شدن بخشی از دجله منجر به نمایان شدن شهری ۳۴۰۰ساله شد. شهر باستانی عصر برنز که در منطقه کمون در عراق قرار دارد. باستان‌شناسان در تلاش هستند تا قبل از بازگشت آب برای کاوش و حفاری بخش‌های ناشناخته این شهر باستانی اقدام کنند.

بر اساس آنچه لایوساینس گزارش داده است، باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۸ تا حدی کمون را کاوش کردند و یک قصر گمشده با دیوارهایی به ارتفاع ۲۲ فوت (۷ متر) و اتاق‌هایی با نقاشی‌های دیواری تزئین شده کشف کردند. این بار نیز باستان‌شناسان تا زمان بازگشت آب فرصت کاوش دارند و تاکنون موفق شده‌اند بیشتر شهر را نقشه برداری کنند. در این میان آثاری از جمله یک مجتمع صنعتی و یک انبار چند طبقه که احتمالاً کالاهایی از سراسر منطقه در آن نگهداری می‌شد را کشف کردند.

باستان‌شناسان کرد و آلمانی طی چند روز پس از تصمیم گیری برای بررسی کمون تیمی را گرد هم آوردند و در ژانویه و فوریه به سرعت در محل کار کردند و مطمئن نبودند که آب چه زمانی برمی‌گردد. در میان خرابه‌های میتانی، این تیم بیش از ۱۰۰ لوح گلی مربوط به دوره آشوری میانی (از حدود سال ۱۳۶۵ قبل از میلاد) را کشف کرد.

حسن قاسم (باستان شناس) که در محوطه کار می‌کرد و رئیس سازمان باستان‌شناسی کردستان در این خصوص گفت: نتایج کاوش نشان می‌دهد که این محوطه مرکز مهمی در امپراتوری میتانی بوده است. پادشاهی باستانی که از حدود ۱۵۰۰ قبل از میلاد تا ۱۳۵۰ قبل از میلاد بر بخش‌هایی از شمال بین النهرین حکومت می‌کرد.

کمون تنها مرکز شهری شناخته شده از امپراتوری میتانی است که مستقیماً بر روی رودخانه دجله واقع شده است، که نشان می‌دهد گذرگاه‌های کنترل شده توسط شهر در این قسمت از آبراه وجود دارد و همچنین ممکن است نقطه اتصال مهمی برای امپراتوری باشد. گفته می‌شود در عصر باستان زلزله‌ای سبب تخریب بخش‌هایی از این منطقه شده بود.

پس از پایان امپراتوری میتانی، آشوری‌ها یک شهرک جدید در کمون ساختند و الواح آن‌ها ممکن است حاوی نوشته‌هایی در مورد این تغییر امپراتوری باشد. وی گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم در متون چه نوشته شده است. اما امیدواریم که اطلاعاتی درباره آغاز حکومت آشوریان در منطقه ارائه کنند.»

البته اکنون برخی از ترانشه‌های باستان‌شناسان با بالا آمدن آب پر شده است و این امر ادامه دارد و محققان نمی‌دانند چه زمانی می‌توانند برای کاوش مجدد این محوطه بازگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز