خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

بررسی نقش و جایگاه مدارس فوتبال خوزستان در کشف استعدادها/ مربی پایه: آموزش‌وپرورش باید مجدداً به میدان بیاید/ آموزش غلط، باعث نابودی استعدادها می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۶۹۶

مربی لژیونر خوزستانی شاغل در لیگ‌های خارجی، نقش مدارس فوتبال و آموزش‌وپرورش را برای به اوج رسیدن مجدد فوتبال خوزستان حیاتی دانست و گفت: خروج آموزش‌وپرورش از موضع انفعالی، تقویت دانش مربیان مدارس فوتبال و نظارت هیئت‌های فوتبال برای پیشرفت فوتبال استان خوزستان ضروری است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، با توجه به وجود ظرفیت و استعداد بالا در کودکان و نوجوانان فوتبالی خوزستان و لزوم برخورداری متولیان پرورش و کشف استعدادها با دانش روز فوتبال، خبرنگار ایلنا با دعوت از امین سبحانی مربی موفق و دارای مدرک A  آسیا که سابقه‌ مربی‌گری در فوتبال پایه‌های کشور ازجمله فولاد خوزستان و مربی‌گری در لیگ‌های خارجی از جمله عمان، تاجیکستان و چند لیگ خارجی دیگر را در کارنامه‌ی خود دارد، به بررسی نحوه عملکرد مدارس فوتبال و راهکارهای عملی و متناسب با مِتُدهای فوتبال روز دنیا پرداخت که در زیر، این گفت‌وگو را می‌خوانیم:

 

۱. نقش مدارس فوتبال در کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان مستعد خوزستانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بی‌شک تلاش همه بر این است که به بهترین شکل خدمات ورزشی به جامعه و فرزندان خود داشته باشند و در این راستا جهت پیشبرد اهداف و برنامه‌های هیئت فوتبال و بالا بردن کیفیت کار، مدارس فوتبال با تبعیت از این برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌هایی که جهت کشف استعداد هست، فعالیت می‌کنند.

برای همین، نقش مدارس فوتبال در کشف استعدادهای خوزستانی بسیار مهم و حیاتی بوده و درواقع یک بستر و زمینه‌ی بسیار مؤثر در پیشرفت فوتبال در تمام سطوح می‌باشد.

با توجه به تغییر سبک زندگی و رویکرد خانواده‌ها نسبت به فعالیت‌های ورزشی و مخصوصاً فوتبال و درک اهمیت و جایگاه ورزش از جانب آن‌ها، می‌بایست از این پتانسیل به وجود آمده جهت کشف، پرورش و هدایت استعدادهای ناب خوزستانی در مسیر پیشرفت و رسیدن به جایگاه حرفه‌ای استفاده نمود، ولی در این مقطع حساس هر حرکت و اقدام درست می‌تواند باعث شکوفایی و ظهور یک استعداد درخشان باشد و یا بالعکس با  اقدامی غلط، باعث نابودی آن گردد، ازاین‌رو می‌بایست با دقت و حساسیت بالایی عملکرد مدارس فوتبال تحت نظارت و کنترل باشد.

بررسی نقش و جایگاه مدارس فوتبال خوزستان در کشف استعدادها/ مربی پایه: آموزش‌وپرورش باید مجدداً به میدان بیاید/ آموزش غلط، باعث نابودی استعدادها می‌شود

۲. پیشنهاد شما برای ایفای نقش آموزش‌وپرورش در این مورد چیست؟

با توجه به اینکه تمام اقشار جامعه توانایی مالی لازم جهت فرستادن فرزندان خود به مدارس فوتبال را ندارند یا به دلیل عدم وجود امکانات و مدارس فوتبال در مناطق محروم، نقش آموزش‌وپرورش در استعدادیابی و هدایت آن‌ها بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. با ایجاد ارتباط و تعامل تنگاتنگ هیئت فوتبال با آموزش‌وپرورش در زمینه‌های آموزش و همچنین کشف استعدادها و برگزاری مسابقات می‌تواند گام بزرگی برداشته شود. در گذشته با توجه به عدم وجود مدارس فوتبال به شکل امروزی و همچنین عدم فعالیت اکثر باشگاه‌ها در رده پایه، آموزش‌وپرورش با برگزاری مسابقات بین مدارس شهرستان‌ها و سازمان‌دهی تیم‌های منتخب استان، بار مسئولیت سنگین استعدادیابی و پرورش آن‌ها را به دوش می‌کشید. آموزش‌وپرورش با در اختیار داشتن نیروهای متخصص به‌خوبی می‌تواند در کشف استعدادها نقش ایفا کند، اما امروزه می‌بینیم این نقش و جایگاه مهم بسیار کمرنگ شده و جا دارد آموزش‌وپرورش با تغییر رویکرد منفعلانه، دوباره جایگاه بالای خود را تصاحب کند.

 

۳. باشگاه‌های حرفه‌ای خوزستان چگونه باید مدارس فوتبال را تقویت و حمایت کنند؟

هدف از تشکیل مدارس فوتبال و استعدادیابی و پرورش استعداد و رساندن آن‌ها به جایگاه‌های بالا (خروجی مدارس فوتبال و تیم‌های پایه) در ایجاد انگیزه و رغبت خانواده‌ها در فرستادن فرزندان خود نقش اساسی خواهد داشت. ازاین‌رو باشگاه‌های حرفه‌ای استان خوزستان می‌بایست حمایت ویژه‌ای از مدارس فوتبال استان انجام دهند و از لحاظ فنی و ذهنی آن‌ها را پشتیبانی کنند. باشگاه‌ها می‌بایست با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مربیان مدرسه فوتبال یا اجازه دادن به آن‌ها جهت مشاهده و یادگیری نحوه تمرینات در باشگاه‌های حرفه‌ای به‌صورت کارآموز در مدت یکماه یا بیشتر آن‌ها را با نحوه صحیح و اصولی تمرینات آشنا کرده و بالطبع این رویکرد باعث ارتقاء سطح مدارس فوتبال و کیفیت کار آن‌ها شده و بازیکنان با آمادگی بهتر و اصولی در آینده در اختیار باشگاه حرفه‌ای قرار گیرند.

 

۴. برای تقویت مربیان و کادر فنی مدارس فوتبال، چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

مربیان و کادر فنی تیم‌های پایه و مدارس فوتبال متأسفانه در خوزستان از شرایط خوبی برخوردار نیستند و با حداقل دستمزد بدون بیمه و امکانات درمانی و تنها به خاطر عشق فراوان در حال فعالیت هستند و تمام هزینه‌های سنگین کلاس‌های آموزشی و ارتقاء را متحمل می‌شوند و گاها در معرض بی‌مهری‌های بسیاری از طرف خانواده‌ها و مسئولین قرار می‌گیرند ولی بااین‌حال با جان‌ودل و عشق فراوان در حال آموزش‌وپرورش استعدادهای ناب خوزستان هستند.

 

۵.نحوه نظارت بر مدارس فوتبال جهت جلوگیری از هدر رفتن وقت نوآموزان چگونه باید باشد و به چه شکل عملکرد آنان مورد ارزیابی قرار گیرد؟

وجود کارشناس فنی در هیئت فوتبال و ادارات ورزش و جوانان جهت نظارت مستمر بر فعالیت مدارس فوتبال لازم است. طبیعتاً تهیه چک‌لیست فعالیت‌های استاندارد و مطلوب مدارس فوتبال و همراه داشتن آن‌ها در هنگام بازدید و تطبیق فعالیت‌ها و امکانات موجود با چک‌لیست، کمک زیادی به بازرسان می‌کند. همچنین به مدارس فوتبال کمک می‌کند که روال کار آن‌ها چگونه است تا روزبه‌روز شاهد پیشرفت مدارس فوتبال استان خوزستان باشیم.

بررسی نقش و جایگاه مدارس فوتبال خوزستان در کشف استعدادها/ مربی پایه: آموزش‌وپرورش باید مجدداً به میدان بیاید/ آموزش غلط، باعث نابودی استعدادها می‌شود

۶. آیا امین سبحانی برنامه‌ای برای بازگشت به ایران و خوزستان و شروع فعالیت مجدد دارد؟

خیر، هرچند خیلی مایل هستم که اندوخته‌های خود را در زادگاهم به کار بگیرم، ولی فعلاً در حال انعقاد قرارداد جدید با یکی از باشگاه‌های عربی هستم و انشاالله در آینده فرصتی پیش بیاید تا با کوله باری از تجربه و دانش روز، دین خود به زادگاهم را ادا نمایم.

 

گفت‌وگو: ذوالفقار شریعت

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز