خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای خوزستان در گفت وگو با ایلنا:

میزان بارش در آبادان طی ۷۰ سال اخیر بی‌سابقه بود/ در اکثر شهرهای خوزستان وضعیت عادی است/ لزوم اجرای سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۹۷۹

مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: با وجود اینکه بارش ها در آبادان در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بود، مانند یک باران عادی شرایط را کنترل کردیم و از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب برای دفع آب های سطحی کمک گرفتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، صادق حقیقی پور در گفت وگو با ایلنا اظهار کرد: خوزستان سیستم دفع آب های سطحی ندارد و باید احداث شود‌، البته اجرای آن بسیار پرهزینه است، اما باید با اولویت بندی شروع به اجرای سیستم دفع آب های سطحی در اهواز اقدام نمود.

وی افزود: در حال حاضر تمام ایستگاه های پمپاژ و تمامی خطوط در مدار هستند و تاکنون  ریزشی در شبکه فاضلاب گزارش نشده است، اما باید برای اعلام نتیجه قطعی تا ۷۲ ساعت صبر کرد.

حقیقی پور با اشاره به اینکه قبل از شروع فصل بارندگی ها پیش بینی های لازم را انجام داده ایم، تصریح کرد: هزار کیلومتر شبکه فاضلاب را در شهرهای مشکل دار لایروبی کردیم؛ همچنین ۲۰۰ ایستگاه پمپاژ را لایروبی و تقویت کرده و اکثر ایستگاه های پمپاژ اصلی را به برق اضطراری مجهز کردیم تا در موقع بارندگی و قطع برق به مشکل برخورد نکنیم و قسمت هایی از شبکه فاضلاب را که خطر ریزش داشتند، شناسایی و ترمیم کردیم.

وی ادامه داد: از آنجا که خطوط فاضلاب خوزستان فرسوده و قدیمی است احتمال ریزش در برخی نقاط آن وجود دارد، ولی ما توانستیم با وجود حجم زیادی از بارش، مانند یک باران عادی شرایط را اداره کنیم.

حقیقی پور اشاره کرد: با وجود اینکه در شادگان حدود ۸۰ میلیمتر بادان آمده است، اما مردم با مشکلات چندانی مواجه نیستند به صورتی که نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در تماسی تلفنی از آبفای استان تشکر کرد.

مدیرعامل آبفای خوزستان با بیان اینکه این میزان بارندگی در ۷۰ سال اخیر آبادان بی سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان بارش در آبادان در یک روز کمتر از ۶۰ میلیمتر بوده در حالیکه اکنون ظرف ۲ ساعت حدود ۱۱۳ میلیمتر بارش داشته است و قطعا طبیعی است اگر مقداری هم آبگرفتگی پس از این میزان بارش ایجاد شود.

حقیقی پور توضیح داد: اگر شدت بارندگی در ساعت از ۱۰ میلیمتر بیشتر شود در اصطلاح علمی به آن طوفان می گویند در حالیکه در ۲ ساعت بارندگی آبادان، ۱۰۴ میلیمتر بارش ثبت شده است و این یعنی فراتر از طوفان.

وی ادامه داد: خوشبختانه در اکثر مناطق وضعیت عادی است و تنها برخی مناطق حاشیه ای مانند کوی ولیعصر، گلزار، برخی خیابان های امیر آباد در آبادان و چند منطقه در کوی بهروز، خرداد و ایثار در خرمشهر جزو نقاط بحرانی محسوب می شوند، اما باز هم  شرایط آنها مانند برخی نقاط اهواز نیست و امیدواریم ظرف ۴۸ ساعت آینده آبگرفتگی این نقاط نیز برطرف شود.

مدیرعامل آبفا خوزستان با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب برای دفع فاضلاب طراحی شده است نه آب های سطحی حاصل از بارش باران، بیان کرد: اگر ما این آب ها را وارد سیستم فاضلاب کنیم اگر چه ممکن است برای چند سال جواب دهد، اما شبکه فاضلاب عمر مفید خود را از دست خواهد داد.

وی ادامه داد: در شهرهایی مانند آبادان، خرمشهر، بندر ماهشهر و اهواز، چون توپوگرافی مسطح است، این آبها با ایستگاه پمپاژ دفع می شود در حالیکه این ایستگاه پمپاژ فقط برای ظرفیت فاضلاب طراحی شده است و حجم زیاد بارش باران وقتی وارد این ایستگاه ها می شود موجب آسیب رسیدن به آنها می گردد.

حقیقی‌پور تصریح کرد: از میان اکثر شهرهای خوزستان رودخانه عبور می‌کند و از قدیم فاضلاب ها وارد رودخانه می‌شد، ولی اکنون ما همه را وارد سیستم فاضلاب کردیم، ولی متاسفانه سیستم فاضلاب خوزستان فرسوده و قدیمی است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز